Uuden prosessimallin myötä yhden rungon ympärille pystytään tekemään kustannustehokkaasti useita eri veneitä. Yhtiön mukaan uusi suunnittelufilosofia tulee mullistamaan alumiiniveneiden markkinaa ja mahdollistaa hinnaltaan kilpailukykyisen malliston rakentamisen.
Uusia venemalleja
Ensimmäisenä uusista venemalleista markkinoille tulee pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu ja yhteysvenekäyttöön sopiva XO 260 Cabin. 26 jalkaa pitkän rungon ympärille suunnitellaan neljä eri mallia: Cabin, T-top, Open ja kahdella jalalla kasvava DFNDR. XO Boatsin uuden venemalliston pienin vene on kaksi jalkaa pidempi kuin edeltäjänsä, mutta samalla sen hinta laskee merkittävästi suhteessa veneen pituuteen: 8,1 metriä pitkän mallin hinta 225 hevosvoiman Mercury-moottorilla alkaa 89 000 eurosta.
Malliston uudistuksen myötä kaikkien XO veneiden alumiinirunko levenee aiemmista malleista. Tarkoituksena on saavuttaa lisää vakautta ajo-ominaisuuksiin ja väljemmät sisätilat. XO Boatsin tavoitteena on globaali laajentuminen.
– Halvempiin tuotantokustannuksiin päästään laajemman malliston ansioista, joka mahdollistaa ympärivuotisen tuotannon, yhtiöön palannut ja nykyisin toimitusjohtajana toimiva Erkki Talvela kertoo.
Talvela on aikanaan perustanut XO Boatsin yhdessä Sakari Mattilan kanssa, jonka yritys tulee suunnittelemaan venemerkille uusia malleja tulevaisuudessa.