Neljä miestä seisoo ohjaamossa ihmetellen, joko koneet käyvät. Kierroslukumittari sen kertoo. Perälaudan kaksi 600-hevosvoimaista V12-moottoria ovat käynnissä. Sisälle ei ääntä kantaudu. Ei nyt, eikä juuri ajossakaan. Sellainen XO:n uusi lippulaiva EXPLR 44 on äänimaailmaltaan. Kippari on saapunut Lauttasaareen juhannusviikolla ottaakseen selvää, vastaako ajettavuus ylellistä ulkoasua.
Ulkonäöltään tumman harmaa 13,4-metrinen ei pyytele anteeksi. Sisällä tunnelma on vähemmän uhmakas. Vaaleat harmaan sävyt ja tammi vuorottelevat avarissa sisätiloissa. Suuret, kevyesti sävytetyt ikkunapinnat tuovat valoa, mutta antavat yksityisyyttä satamassa oleskellessa.
EXPLR 44 on ylellinen lippulaiva, jonka paksut tiikkikannet ja äärimmäisen korkea kylkien ja kansien viimeistelyn taso keräävät huomiota missä tahansa satamassa. XO ei ole kuitenkaan se kuuluisa, päältä kaunis kakku. Keulan ja perän suuret ikkunalliset ja omilla toileteilla varustetut kabiinit saattavat houkutella merellisille päiväunille. Veneen paras paikka sijaitsee kuitenkin hyttien välissä ratin takana. Vene on nimittäin käsittämättömän mukava ajettava.
Koeajetun ja täysvarustellun veneen 11,5 tonnin massa muuttuu Mercuryn 1200-hevosvoimaisessa tehosekoittimessa kepeän ketteräksi vesieläimeksi. Vene tuntuu kääntyvän lähes paikallaan ja reagoivan pieneenkin ohjausliikkeeseen ripeästi, mutta hötkyilemättä. Kun vielä moottorin murina häviää täysin rakenteiden taakse, unohtaa hetkittäin käskyttävänsä jättiä 35 solmun kaarrenopeudella. Ristiaallokossa kamppailevaa kuvausvenettä vilkaistessa huomaa kuitenkin vettä siirtyvän.
Tuotannossa saatanee kääriä hihoja ja perua lomia. XO:n paketti tuntuu olevan nyt enemmän kuin kohdallaan isoille markkinoille. Veneen testijuttu Kipparissa myöhemmin.