Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Yamahan uusi V6-sarja – Premium-tason perämoottorit isoon veneeseen

Yamaha tuo omaan 225–425 hevosvoiman Premium-perämoottoriensa sarjaan uudet suorituskykyiset V6-moottorit.

22.03.2021

Tekstijuha virtanen

Kuvatvalmistaja

Kenelle: Suorituskykyistä premium-tason perämoottoria isoon veneeseen tarvitsevalle.


Isoa V6-moottoria ei varmasti ihan jokaisessa mökkiveneessä nähdä, mutta tehdas kertoo, että V6-sarjan ominaisuudet on suunniteltu hyödyksi kaikille vesillä liikkujille. Se tarkoittaa niin ammattilaisia kuin huviveneilijöitä, ovatpa sitten kokeneita harrastajia tai vasta aloittelevia veneilijöitä.

Yamahan uusien, 225 –300 hevosvoiman V6-perämoottorien virtaviivainen ja keveä muotoilu perustuu XTO-huippumalliin. Yamaha kuvaa uusien moottoriensa olevan ominaisuuksiltaan kautta aikojen Yamahan monipuolisimmat V6-perämoottorit.

Moottorissa on edistyksellisiä ominaisuuksia, kuten digitaalinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering), TotalTilt-toiminto sekä peruuttaessa työntövoimaa parantavaa TERE-pakojärjestelmää (Thrust Enhancing Reverse Exhaust).

DES ja muut aakkoset

Digitaalinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering) on vakiovarusteena 250–300 hevosvoiman SBW V6-moottoreissa. Kyseinen kirjainlyhenne tarkoittaa Steer by Wire. Uusi 225 hevosvoiman V6 on yhteensopiva valinnaisen DES-ohjausjärjestelmän kanssa.

DES-ohjauksen luvataan antavan sujuvan ja varman ajokokemuksen. Sen kanssa ei ole pelkoa, että hydrauliikkajärjestelmä alkaa vuotaa tai ohjauskaapelit katkeavat.

Valmistajan mukaan sen etuihin kuuluu myös selkeys ja tilansäästö. Yamaha DES tuo pilssiin tilaa: ei pumppuja, letkuja, ohjausyksiköitä, täytettäviä tai puhdistettavia nestesäiliöitä eikä erityisiä ilmausaukkoja tai -letkuja.

SBW-ohjauksella varustettuun moottoriin voi myös lisätä helposti uuden lisävarusteena saatavan Helm Master EX -joystick hallintajärjestelmän.

Yamahan uudet 250–300 hevosvoiman V6-moottorit ilman SBW-ohjausta ovat yhteensopivia niin lisävarusteena saatavan digitaalisen DES-ohjauksen kuin perinteisten hydraulisten ohjausjärjestelmien kanssa.

TERE tehostaa

Moottorin työntövoimaa parantava TERE-pakojärjestelmä eli Thrust Enhancing Reverse Exhaust tehostaa peruutusta ja ohjausta pienillä nopeuksilla.

Kun moottorilla peruutetaan alle 2 500 k/min käyntinopeudella, ohjaa TERE-järjestelmä pakokaasut kavitaatiolevyn yläpuolelle, eli pois potkurin lavoista. Potkuria ympäröivään veteen ei synny näin kaasukuplia, jotka heikentäisivät potkurin pitoa ja siten veneen hallittavuutta.

Valinnainen DES-järjestelmä ja Helm Master EX -joystick parantavat ohjattavuutta entisestään esimerkiksi satamissa ja kapeikoissa.

TERE-järjestelmä ohjaa pakokaasut kavitaatiolevyn yläpuolelle ja pois potkurin lavoista, mikä tehostaa ohjailtavuutta.

225 hv sai uuden alaosan

Uuden 225 hevosvoiman V6-moottorin sylinterilohkoissa on vääntöä tehostava pitkä imusarja, sylinteriväliin sijoitettu pakosarja, polttoainejärjestelmän elektroninen ECM-ohjausyksikkö ja muuttuvien venttiiliajoitusten VCT-ohjaus. Tehtaan mukaan siten on saavutettu parempi suorituskyky, toimintavarmuus ja polttoainetaloudellisuus.

Uudessa 4,2 litran moottorissa on myös uudenmallinen ja osiltaan uudistettu alaosa. Yamahan mukaan alakotelon ja hammaspyörien tukilaakerien uudet öljykanavat tehostavat voitelua ja siten myös toimintavarmuutta.

Alemmat moottorikiinnikkeet ovat tutut XTO:sta. Suuremmat ja pehmeämmät kiinnikkeet vähentävät tärinää, tasoittavat ajoa ja parantavat ajettavuutta.Uusi sivulle pinta-asennettava DBW-kaukohallintayksikkö (Drive by Wire) DBW 6X9 -kaukohallintayksikkö tuo Helm Master EX -joystickin edut laajempaan venevalikoimaan.

Yksikkö käyttää Yamahan uusinta elektronista ohjausjärjestelmää, jolloin tehtaan mukaan tehon hallinta on sujuvampaa ja tarkempaa koko käyntialueella.Ohjausyksikkö on Yamahan mukaan helposti asennettava ja se helpottaa venevalmistajien ja jälleenmyyjien työtä kahden konsolin asennuksissa ja nyt myös yhden moottorin veneissä, joihin halutaan Helm Master EX -hallintajärjestelmä.

Sivulle pinta-asennettava DBW-yksikkö sopii yhden moottorin kokoonpanoihin jo 150 hevosvoimasta ylöspäin.Yamaha V6 -mallisto ja uusi sivulle pinta-asennettava DBW-järjestelmä tulevat Suomeen loppukesästä tai alkusyksystä.

Moottorin saa täysin kipattua ylös tai alas TotalTiltin avulla, trimmin kosketukseen saakka, vain kahdella kippipainikkeen painalluksella.

Lue myös nämä

X