Testit

Yamarin 88 DC – Toinen lähtö

Yamarin 81 DC oli pari vuotta sitten mullistava uutuus, ja periaatteessa se voisi edelleen olla kotimaisen menestysmerkin lippulaiva. Brändi ja liiketoiminta kuitenkin myytiin, ja uusi isäntä päätti kehittää uuden huippumallin – joka tosin toteutettiin tutulla tiimillä ja hyviksi koetuilla ideoilla. Niin syntyi Yamarin 88 DC.

15.11.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Vuonna 2006 Yamarin-merkin silloinen omistaja Konekesko otti harppauksen kohti isompia päiväretkiveneitä ja esitteli uuden keulakajuutallisen koko perheen vauhtiveneen Yamarin 76 DC (Kippari 8/2007), joka soveltui suosiotaan kasvattaneille jättiperämoottoreille. Kun moottorit jatkoivat kasvuaan, veneet kasvoivat niiden mukana; seurasivat venytetyt mutta periaatteessa samanlaiset mallit 79 DC ja 80 DC. Lopulta koitti aika, jolloin ikääntyvälle mutta hyvin myyvälle mallistolle haluttiin etsiä uusia tuulia.

Ratkaisua lähdettiin hakemaan maan rajojen ulkopuolelta. Rungon linjat päätettiin ostaa Ruotsista ja muu suunnittelu Norjasta. Yamarin 81 DC ei ehtinyt olla kauan tuotannossa, kun Yamaha Motor Europe osti venetuotannon Konekeskolta. Edessä oli suuri päätös: joko jatkaa käynnissä ollutta mallistouudistusta tai aloittaa puhtaalta pöydältä ja tehdä kaikki uusiksi. Valinta osui jälkimmäiseen, mutta kaikkea ei sentään aloitettu aivan tyhjästä.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X