Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Big Cat Catamaran – Vedessä liikkuva asunto

Kiire pitää unohtaa asuntoveneen ratissa. 24 tonnin aluksen ohjailu tuulessa ja virtauksissa vaatii ennakointia, mutta käännös onnistuu pienessäkin tilassa.

20.06.2022

TekstiIsmo virta

KuvatMikko nikkinen

Kenelle: Kaiken nähneelle eläkeläispariskunnalle, joka haluaa liikkua vesillä rauhallisesti tai pysyä pitkään paikallaan.


Saimaalta löytyy moottoroituja kulkuvälineitä joka lähtöön. Nopeita, hitaita ja vielä hitaampia. Houseboat Villasin tekemä asuntovene Big Cat Catamaran kuuluu tuohon hitaimpaan luokkaan. Jonkun mielestä se on ennen kaikkea kelluva asunto. Toisaalta se kuitenkin liikkuu viiden solmun nopeudella kahden perämoottorin voimin, joten voi sitä arvioida veneenäkin, aika erikoisena tosin.

Idea asuntoveneestä syntyi alkujaan pitkän linjan laivanrakentajan Juha Pärnäsen ja hänen poikansa Jannen mielissä. Janne menehtyi yllättäen ja hanke unohtui vuosiksi, kunnes Pärnänen kaivoi sen uudestaan esiin viime vuosikymmenen lopulla.

Kippari kävi viime syksynä Savonlinnassa koeajamassa valmiin aluksen, joka oli kesän majaillut Haukivedellä Oravissa ja myös talvehtinut samassa paikassa edellisen talven. Asuntovene on rakennettu pysymään vedessä kesät talvet, eli talvitelakoinnista ei joudu erikseen maksamaan.

Ennen koeajoa veneeseen oli kuitenkin telakalla asennettu keulapotkuri, joka paransi oleellisesti aluksen käsiteltävyyttä.

Yläohjaamo on yksinkertainen ja hallintalaitteiden käyttö helppoa. Kuvassa näkyvät heijastukset kuomussa eivät kuskin paikalla juuri häiritse. (Oik.) Ikkunoita on olohuoneessa paljon, mutta lämpölasit pitävät kylmän ulkona. Veneen hallinta ja esimerkiksi sähköjärjestelmän toiminnan seuraaminen onnistuu sisätiloistakin.

Tilaa riittää

Kymmenen ponttonin ja komposiittirungon päälle rakennettu alus ei näytä järin virtaviivaiselta. Pikemmin se näyttää laiturin päälle rakennetulta tasakattoiselta pientalolta. Kelluva huvila on rakennettu asuintilojen ehdoilla ja asuintilat ovatkin sitten hulppeat.

Makuuhuone on kuin missä tahansa modernissa asunnossa, samoin valoisa olohuone, täysin varustettu keittiö ja tietysti sauna. Tavallisesta veden äärellä olevasta isojen ikkunoiden asunnosta Big Cat poikkeaa ennen kaikkea maisemiltaan, jotka voi halutessaan vaihtaa. Ja yläkannella voi pitää ulkoilmakutsut enimmillään 30 hengelle.

Keittiöön mahtuu väljästi kuuden hengen ruokapöytä ja kalustuksessa on kaikki tarvittava.

Erikoispuuseppä Esko Tynkkysen tekemä sauna on komea. Sen katto on vuorattu puupöllin paloista. Palikoita on kaikkiaan 520 kappaletta. Tilaa on enemmän kuin saman kokoisen kerrostaloasunnon saunassa.

Ylätasolla on tilaa isoillekin grillijuhlille. Kuomukatetta voi avata tarpeen ja sään mukaan. Saunan katto on täynnä pölleistä sahattuja palikoita. Kiuas lämpenee luonnollisesti puilla.

Koeajettu Big Cat oli suunniteltu kahden hengen täydelliseksi asunnoksi, eli makuuhuoneita oli yksi. Tarvittaessa isommankin saa tehtyä, rakennetta voi jatkaa 2,5 metrin pätkissä.

Vesikiertoinen lattialämmitys ja ponttonien päältä otettava ilma pitävät sisäilman lämmön ja kosteuden sopivana. Lämpö säilyy tiiviissä tilassa myös talvella eikä sähkölaskukaan hirvitä. Pärnäsen mukaan Oravissa talvehtiessa sähköä kului 6 000 kilowattituntia.

Asuntoveneeseen saa toisenkin makuuhuoneen, jos tilaa Big Catista jatketun version.

Potentiaalisena asiakaskuntana mielessä ovat olleet esimerkiksi eläkeläiset, joita eivät pihatyöt kiinnosta, mutta joilla ei ole enää kiirettä rientää nopeasti aina uusiin paikkoihin. Sopivaan paikkaan parkkeeratusta Big Catista voi pyrähdellä pienemmällä veneellä esimerkiksi ostoksille.

Yksi mahdollinen asiakasryhmä on talven mittaan pudonnut laskuista, nimittäin varakkaat venäläiset. Idänkauppa ei nyt ole oikein mahdollista.

Tässä toiletissa ei joudu pohtimaan onko seisomakorkeutta.

Se liikkuu sittenkin

Mutta miten onnistuu Big Catilla veneily?

Kun on päässyt satamasta ulos, asuntovene liikkuu ihan säädyllistä vauhtia, kunhan ei ole kiire. Kaksi 60 hevosvoiman perämoottoria ei ole järin paljon tehoa yli 24 tonnin painoiseen alukseen, mutta usean solmun nopeudella matka kuitenkin taittuu.

Menoa auttaa lujuuteensa nähden kevyt komposiittirunko, jonka ansiosta Big Cat ei kynnä syvällä.

Kipparin käynti osui tuuliseen päivään. Sivutuuli tietenkin tarttuu suureen tuulipintaan, mutta suuri massa hidastaa sen vaikutusta. Veneen ohjailu vaatii tuulen ennakointia samaan tapaan kuin esimerkiksi apumoottorin työntämässä isossa uisteluveneessä. Tuulen puuskaan kannattaa reagoida vastaohjauksella jo ennen kuin puuska alkaa vaikuttaa kulkusuuntaan. Silloin voi ajaa kutakuinkin mutkittelematta navakassakin tuulessa.

Big Catilla nousimme myös Olavinlinnan viereiseen Kyrönvirtaan, eli kohtuullinen virtauskaan ei tee asuntoveneestä mahdotonta ohjata. Keulapotkurin ja kahden perämoottorin avulla alus kääntyy itse asiassa hyvin pienessäkin tilassa, käytännössä paikallaan. Sähköä keulapotkuri toki nielee paljon, eli isosta akustosta huolimatta keulapotkurilla ei kannata ihan huvikseen pyöriä ympyrää.

Yläkannelta venettä ajaessa näkyvyyttä piisaa joka suuntaan. Esimerkiksi perästä ja sivuilta saa myös kameroiden välittämää kuvaa, mikä helpottaa veneen hallintaa.

Puhurista ja virtauksista huolimatta suuren tuulipinnan veneen sai sopivalla ennakoinnilla liikkumaan käskettyyn suuntaan melkein mutkittelematta. Vauhti ei tosin päätä huimannut.

Vaikeinta on satamassa

Jos vesillä aluksen kanssa pääseekin sinuiksi melko nopeasti, on laituriin ajo ja laiturista lähtö sitten jo selvästi vaikeampaa tuulisella säällä. Manöövereitä kannattaa opetella jo hyvän sään aikana ja tuntumaa tuuleen taas on hyvä hakea väljässä paikassa. Big Catin omat rakenteet vaikuttavat järeiltä ja pienet iskutkin kestäviltä, mutta naapuriveneiden tai laiturin rakenteiden kestävyys on paras jättää testaamatta.

Rantautuessa on käytännössä pakko olla apuna miehistöä, joka kiinnittää köydet kuskin pitäessä venettä aloillaan. Yhden hengen hallittavaksi alus ei sovi. Työnjaon ja rantautumissuunnitelman on oltava tavallistakin kirkkaammin koko miehistön mielessä laiturin lähestyessä.

Laituriin tuloa ja lähtöä ei kannata yrittää yksin. Kansimiehenä on tässä Esko Tynkkynen.

Laituriin ajossa perämoottorit ja keulapotkuri saivat tehdä tosissaan töitä. Massa hidastaa aluksen reagointia niin tuuleen kuin moottoreiden komentoihin.

Mistä paikka?

Rantautumisen lisäksi ongelmia voi tuottaa myös paikan löytäminen asuntoveneelle. Esimerkiksi Savonlinna on profiloitunut höyrylaivakaupungiksi, mutta Big Catin kaltaiseen asuntoveneeseen kaupunki on suhtautunut nihkeästi.

Kun Big Catille oli lopulta onnistuttu saamaan joksikin aikaa paikka torin laidasta, savonlinnalaisia se kyllä kiinnosti kovasti. Laiturilla parveili jatkuvasti uteliaita ja miehistö päästi heitä sopivissa ryhmissä myös perehtymään alukseen tarkemmin.

Millä hinnalla Big Catin saisi omakseen? Kysymykseen ei ole ihan yksiselitteistä vastausta.

Täydellisesti varustellun prototyypin valmistaminen maksoi paljon, mutta siihen sai julkisia tukia esimerkiksi koronan perusteella yhteensä 150 000 euroa. Prototyypin Pärnänen lupaa myydä eniten tarjoavalle.

Asuntoveneitä olisi mahdollista tuottaa neljän veneen vuosivauhdilla. Sarjatuotantoveneen saa varustuksesta riippuen 150 000 – 300 000 eurolla. Onhan se suuri summa, mutta samassa paketissa saa liikkuvan asunnon, kesämökin ja veneen. Kaikki erikseen ostamalla rahaa voisi mennä enemmän.

Esittely on julkaistu Kipparissa 6/2022.

Big Cat Catamaran

Pituus 15,50 m, Leveys 6,00 m, Paino 24 000 kg (tyhjänä)

Kantavuus 30 henkeä

CE-luokka D

Tehosuositus 120 hv

Polttoainesäiliöt 760 l

Koeajomoottorit 2 x Yamaha T60

Varusteet sopimuksen mukaan

Hinta 150 000 – 300 000 euroa

Valmistaja Janwall Oy

Lisätiedot: Houseboat Villa

Lue myös nämä

X