Jutut

Buster jyrää venemyynnissä – suosituin malli on kasvattanut myyntiään kolmanneksen

Buster vahvistaa tänä vuonna asemaansa Suomen myydyimpänä venemerkkinä, mutta takavuosien hurjiin myyntilukuihin sekään ei yllä.

26.09.2019

TekstiIsmo Virta

Tämän vuoden uusien veneiden myynti Suomessa alkaa olla jo selvillä. Vuoden viimeisinä kuukausina myydään vain rippeet kevään ja kesän kiivaimpiin myyntikuukausiin verrattuna.

Venekauppiaiden iloksi pitkään paikallaan junnannut tai jopa taantunut venemyynti on tänä vuonna lisääntynyt.

Elokuun loppuun mennessä manner-Suomessa on ensirekisteröity 2571 moottorivenettä, kun viime vuonna  tammi-elokuussa rekisteröitiin 2457 venettä. Kasvua on siis liki viisi prosenttia. Käänne on merkittävä, vielä viime vuonna moottoriveneiden myynti väheni koko vuonna pari prosenttia.

Viime vuosina kaikkien vesikulkuneuvojen myynti on kasvanut vesiskoottereiden ansiosta, mutta tänä vuonna kaupaksi on siis käynyt entistä paremmin ihan oikeita veneitäkin.

Vesiskootterit ovat tuontitavaraa, mutta Suomessa myytävistä veneistä suurin osa on suomalaisveneitä, pääosin jopa Suomessa valmistettuja. Kotimaisen kysynnän kasvu siis turvaa venealan työpaikkoja Suomessa.

Junnaavan kotimaan venekaupan vuosina Suomen veneteollisuus on elänyt ennen kaikkea lisääntyneen viennin turvin.

Buster on ykkönen

Suomen suurimmista avovenebrändeistä Sekä Buster että Yamarin ovat nykyisin Yamahan omistamia. Näiden merkkien perheen sisäinen kisa ykköspaikasta tänä vuonna on jo käytännössä ratkennut Busterin eduksi.

Bustereita oli elokuun loppuun mennessä jo myyty 437 kappaletta, siis selvästi enemmän kuin koko viime vuonna. Yamarinkin oli ylittänyt jo viime vuoden myynnin, mutta niukemmin. Yamarineja oli rekisteröity elokuun loppuun mennessä 374 kappaletta.

Muutama vuotta sitten Yamarin meni ensirekisteröinneissä selvästi Busterin ohi, mutta vanha valtias otti paikkansa takaisin jo viime vuonna. Takavuosien hurjimpiin myyntilukuihin Buster ei tosin pääse siksi, että alumiiniveneiden markkinaa jakamaan on tullut uusia yrittäjiä sekä Suomesta että ulkomailta.

Kotiomaisista merkeistäkin alumiinivaihtoehto on tarjolla niin Yamarinilla, Bellalla, Finnmasterilla, kuin AMT:lläkin. Perinteisiä alumiinikilpailijoita Busterille ovat olleet Silver ja Faster.

Faster on viime vuosina vallannut kotimaan markkinaa, mutta tänä vuonna valtaus näyttää loppuneen. Fastereita on elokuun loppuun mennessä rekisteröity vain 163 kappaletta kun koko viime vuoden rekisteröintimäärä oli 222 venettä.

Tuplapulpetti suosiossa

Myydyimmän merkin myydyin malli on ollut tänäkin vuonna Buster Lx. Niitä oli elokuun loppuun mennessä rekisteröity jo 75 kappaletta, kun koko viime vuonna niitä rekisteröitiin 57 kappaletta. Kasvu on siis ollut huimaa, vähintään kolmanneksen.

Myös edellisen mallin Buster L oli vuosikausia Suomen myydyin vene, joten mallilla on perinteitä vaalittavana.

Lx on Busterin mallistossa pienin vene, jossa on tuplapulpetit ja erillisistuimet. Vene pärjää kohtuullisella, 50 -60 hevosvoiman moottoriteholla ja Yamaha -yhteys mahdollistaa kilpailukyisen pakettihinnoittelun.

Vaikka siis veneilijöille tulee tarjolle aina vaan suurempia jättiperämoottoreita, keskikokoiset moottorit ovat niitä, joilla vene- ja moottorikauppa Suomessa pääosin tehdään.

Lue myös nämä

X