Kokonaan uusi, laajoille markkinoille tähtäävä kotimainen venemerkki on harvinaista herkkua. Nyt sellainen on nähnyt päivänvalon. Merkki on Drive, mutta takana on vahva valmistaja, Busterin luonut Fiskars Inhan tehtaat.
Fiskars on panostanut uuteen venemerkkinsä paljon. Kun he halusivat synnyttää uuden merkin, jolla olisi selkeästi erilainen imago kuin meillä työvenemäiseksi mielletyssä Busterissa, mukaan suunnitteluun otettiin ruotsalainen Mannerfelt Design, jossa työskentelevät etenkin kilpaveneiden parissa mainetta niittänyt Ocke Mannerfelt sekä hänen poikansa, englantilaisten urheiluautojen suunnittelijana kannuksensa hankkinut Ted Mannerfelt.
Tuloksena on uudenlaiseen ajatteluun perustuva, futuristisen näköinen Sport Console 56 ja selkeästi perinteisempi Convertible 56.
Veneiden 5,6 metrin pituudesta voi helposti arvata, että runko ja pohjamuodot tulevat tehtaan omasta tuotannosta, Buster XL:stä.
Arvattavissa on myös se, että alumiinista ei futuristisia muotoja helposti tehdä. Siksi molempien uutuusveneiden ulkokuori ja runkorakenteet ovat alumiinia, mutta sisäkuori ja kalusteet lujitemuovia.
Uusi kohderyhmä
Uudesta Drivesta halutaan tehdä Busteria tyylikkäämpi ja uusia kohderyhmiä puhutteleva venemerkki, vaikka runkomateriaalina alumiini on säilytetty.
Driven ostajinat tähtäimessä ovat etenkin kaupunkilaiset veneilijät, jotka käyttävät venettä vapaa-ajan viettoon, ajeluun ja viikonloppuretkiin.
Drivemallisto tulee laajenemaan nopeasti sekä suurempiin että pienempiin malleihin. Asuttavuutta voidaan odottaa ainakin silloin, kun rungoksi otetaan Buster Magnum.
Moottoripuolella Fiskars on Driven osalta lyönyt hynttyyt yhteen Mercuryn kanssa.
Drive Sport Console
on nimensä mukaisesti sporttisen näköinen vene, jonka etuosa tuo mieleen vesijetit. Vene on keulasta ympärikäveltävä. Suuren keulaluukun alla on säilytystila. Monissa kohdin tulee mieleen Silver Condor, jota ratkaisut muistuttavat niin muotoilultaan kuin ohjaamoratkaisuiltaan. Matalan tuulilasin takana ovat ohjaamo ja matkustamo.
Drive Convertible
Sport Console lienee uuden merkin imagonrakentaja, mutta ainakin meillä suositumpi ostoskohde tullee olemaan perinteisempi Convertible. Se on pitkälti ns. bowrider, jossa tuulilasi ulottuu laidasta laitaan ja keskellä on luukut sekä tuulilasissa että kulkutiellä. Veneessä on myös kuomu, jonka saa kätevästi takana olevaan koteloon käyttövalmiiksi.
Veneiden tuotanto on alkanut ja ensimmäiset veneet tulleet kauppoihin. Kippari testaa veneet tarkemmin, kun käyttöön saadaan tuotantoveneet.
Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 6/2010
Tekniset tiedot
Malli | Sport Console | Convertible |
Pituus | 5,60 m | 5,60 m |
Leveys | 2,23 m | 2,23 m |
Paino | 670 kg | 680 kg |
Kantavuus | 525 kg | 525 kg |
Istumapaikkoja | 5 | 7 |
Moottorisuositus | 75-125 hv | 75-125 hv |
Tankki | 100 l | 100 l |
Hinta | Toistaiseksi vahvistamatta | |
Valmistaja | Fiskars Inhan Tehtaat |