Tilaa
Jutut

Entistä parempi Buster XL

21.01.2012

TekstiKiti Westerback

Seppo Evinsalo

Buster XL täyttää kohta jo 20 vuotta. Se synnytettiin vuonna 1992 ja suuremman muutoksen se koki vasta vuonna 2004. Ensimmäinen versio toimi siis hyvin 13 vuoden ajan, ennen kuin sen katsottiin tarvitsevan kasvojen kohotusta ja ajanmukaistuksia.

Nyt koeajettu uusin XL-versio esiteltiin loppukesästä 2011, jolloin edellinen malli oli ehtinyt seitsemän vuoden ikään, mikä ei tietysti ole vähän sekään.

Uusi pohja

Bustereita ei kovin usein ole kiitetty erityisesti ajettavuudesta, kulun pehmeydestä ja aallokko-ominaisuuksista, mutta eipä sitä ole juuri moitittukaan. Se on pärjännyt kohtuullisen hyvin kaikissa olosuhteissa.

Uudessa XL:ssä nousulistat on jätetty pois ja parannusta entiseen on tullut selvästi.

Lisää pituutta

Buster XL on saanut uudistuksen myötä myös lisää pituutta, pääasiassa uimatasoiksi laskettaville perän askelmille.

Uuden mallin perä on muotoiltu niin, että moottorin molemmilla puolilla on hyvät uimatasot.

Perä on nyt paljon entistä toimivampi sekä kulun että moottorin huollon kuin vaikkapa kalamiesten kannalta.

Uudet pulpetit ja peräpenkki

Seppo Evinsalo

Perässä on yhtenäisellä kannella oleva alumiinipenkki, jonka taakse jää kuomukotelo.

Kuskin ja apukuskin penkit ovat entisellään. Penkkien joustovaimennus saisi olla vakiovaruste.

Veneen pulpeteissa ja tuulilasissa portteineen on tapahtunut selkein muutos. Ohjaamo on nyt yksinkertaisen selkeä ja toimiva. Myös tuulilasi on entistä laajempi ja suojaavampi.

Keula maun mukaan

Uuden Busterin keulaosa on täysin avoin, ellei sitä kalusta lisävarusteilla. Jos veneellä halutaan kuljettaa maksimihenkilömäärä, seitsemän henkeä, tarvitaan keulaan penkkejä, koska tuulilasin takana oleva matkustamo tarjoaa paikat vain viidelle.

Hyvä ajettavuus ja parantunut suorituskyky

Pienempiä Bustereita ei ole ennen kovasti kiitelty paria poikkeusta lukuunottamatta. Nyt niin on kuitenkin syytä tehdä. Veneen ajettavuus ja ajomukavuus ovat parantuneet selvästi.

Tekniset tiedot

Pituus 5,94 m
Leveys 2,17 m
Paino 600 kg
Kantavuus 7 henkeä/525 kg
CE-luokitus C (rannikko)
Teho 70–115 hv
Polttoainesäiliö 100 l
Testimoottori Yamaha F100 DETL
Hinta alk. 18 990 e (testivene 33 335 e kuvissa näkyvin varustein)
Vakiovarusteet mm. pulpettien väliovi, hydrauliohjaus, kaiteet, pilssipumppu (autom.)
Lisävarusteet mm. navipaketti (Garmin-plotteri ja Silva-kompassi) 1 790 e, kaikuluotainyksikkö 590 e, laidan vaihtoväri 200 e, ajokuomu 990 e, peräpenkin tyyny 250 e, peräpenkin selkänojatyyny 250 e, istuin-/vapalaatikko 340 e, laatikon tyyny 165 e, istuin-/säilytyslaatikko 255 e, laatikon tyynyt 95 e, satamapeite 535 e, targakaari 1 075 e, targan vapateline (8 kpl) 195 e, vesihiihtokaari 340 e, trimmitasot 800 e, kompassi 115 e, apumoottoriteline 160 e, tuulilasinpyyhin 250 e/kpl, pöytä 190 e, kaikuluotaimen anturiteline 70 e, rungon maalaus ja pohjan primer 750 e, myrkkymaali 700 e
Valmistaja Fiskars Inhan Tehtaat, Ähtäri, www.buster.fi

Teksti: Vesa Leppä
Kuvat: Seppo Evinsalo

Tiivistelmä Kippari-lehden 1/2012 jutusta

Lue myös nämä

X