Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Esittelyssä EPropulsion Navy -sähköperämoottori – Lisää tehoa

EPropulsion on tunnettu tehokkaista integroidulla akulla toimivista sähköperämoottoreistaan. Tehon kasvaessa konseptia on hieman muutettava ja luonnollisin tapa on siirtyä erilliseen akustoon.

21.05.2021

Tekstijari rannisto

Kuvatvalmistaja

Kenelle: Hänelle, joka haluaa korvata polttomoottorin aina 10 hevosvoimaan asti.


Sähköperämoottoreiden lisääntynyt kysyntä on luonut tarvetta myös tehokkaammille moottoreille. EPropulsionin uusien mallien lippulaiva Navy 6.0 tarjoaa mallimerkintöjensä mukaisen määrän tehoa 6.0 kW.

Moottorien tekninen toteutus on samankaltainen aiemmin esitellyn 1.0-mallin kanssa (Kippari 7/2020) eli moottoriosa on suoraan potkurin jatkeena, jolloin vältytään vaihteistoilta ja saadaan mahdollisimman äänetön ja värinätön toiminta.

Moottorista on saatavilla ohjauskahvalla ja kaukosäätimellä toteutetut versiot. Molemmat mallit on toteutettu taustavalolla varustetuilla näytöillä, joista selviävät virrankulutus ja akun varaustila.

Navy 6.0 -mallista on saatavilla myös kaukosäätimellä toteutettu versio.

Lisävarusteena saatava turvaranneke sammuttaa moottorin automaattisesti, jos kuljettaja tippuu veteen.

Uusi 48V järjestelmissä toimiva 6.0-malli painaa 36 kiloa. Tämä tarkoittaa sitä, että painon kasvaessa moottori on kiinteästi asennettava, eikä enää niin helposti mukana kannettava.

Tämän lisäksi tarvitaan vielä erilliset akustot.

Moottorit voidaan kytkeä periaatteessa mihin tahansa 48V järjestelmään, mutta ePropulsionin uudet 2, 4 ja 9 kWh litiumakut tarjoavat helpon vaihtoehdon. Ne painavat tehoja vastaavasti 28, 48 ja 87 kiloa. Haluttaessa akkuja voidaan kytkeä rinnakkain enimmillään 16 kappaletta. 4 kWh akun hinta on 1 999 euroa.

220V laturilla akut saadaan ladattua 2, 3 ja 6 tunnissa. Akku kytketään moottoriin johtimien ja trukkiliittimen avulla.

Perinteisen laturin sijaan akkujen lataamiseen on myös toinen tapa. Moottorit ovat nimittäin itselataavia tai tarkemmin sanottuna ne on varustettu energian talteenotolla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että potkurin pyöriessä virtauksen voimasta moottori lataa akkua. Esimerkiksi purjeveneissä tämä mahdollistaa akun lataamisen purjehtimisen aikana. Valmistaja ilmoittaa 6.0-mallin lataustehoksi 10 solmun vauhdissa parhaimmillaan 1 kW.

Ohjauskahvassa on virrankulutuksesta ja jäljellä olevasta ajasta kertova lcd-näyttö.

Lue myös nämä

X