Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Sähköperämoottorit omalla akulla – Jäähyväiset johdoille

Keveys ja huolettomuus ovat sähköperämoottoreiden valtteja. Johdottomilla litiumioniakuilla varustetut mallit vievät kehitystä entistä ekologisempaan suuntaan

30.06.2020

Tekstijari rannisto

Kuvatmarkus pentikäinen/otavamedia

  • ePropulsion Spirit 1.0 Plus
  • Haswing Ultima 3.0 HP
  • Torqeedo 1103 C

Akkutekniikan kehityksen ansiosta sähköperämoottoreista on tullut todellisia vaihtoehtoja pienille polttomoottoreille.

Ennen sähkökoneet toimivat pääosin lyijyakuilla ja akkuja myytiin erillisinä. Vaikka litiumioniakkuja on ollut saatavilla aiemminkin, nyt ne tulevat moottorin mukana. Akut ovat irrotettavissa, mutta enää niissä ei ole tavallisista sähkökoneista tuttuja virtajohtoja.

Viimeisen kahden vuoden aikana ovat yleistyneet voltin litiumakut, joiden käyttöikä on moninkertainen lyijyakkuun verrattuna.

Eroa on myös koneiden energiatehokkuudessa. Uuden sukupolven laitteissa on käytännössä kaksinkertaisesti tehoa vanhempiin 12 voltin perämoottoreihin verrattuna.

Uusien laitteiden työntövoimat ovat jo niin suuria, että koneiden voimin voi uistella vaikka kuhaa kohtalaisen lenkin tavallisella moottoriveneellä. Eikä soutuveneessä tarvitse miettiä enää akun paikkaa.

Sähköperämoottoreiden vertailun voit lukea heinäkuun Kipparista 7/2020, joka ilmestyy 6.7.20

Akku poropeukaloille

Käyttöohje paljasti eSpiritin akun olevan kelluvaa mallia. Sen vesitiiviys-luokitus on IP67. Käytännössä tämä tarkoittaa pölytiivistä rakennetta, joka kestää hetkellisen upotuksen veteen. Spirit 1.0 -akku ei siis käytännössä säikähdä veteen putoamistakaan.

Kokeilimme kestääkö akku luvatun käsittelyn. Pudotimme sen veteen laiturilta noin 30–40 sentin korkeudelta. Akku ei painunut pinnan alle ja painopisteen ollessa alapinnassa se kääntyi heti veteen pudottuaan kellumaan oikein päin. Akun liitin on yläpinnassa ja se jää kelluessa veden pinnan yläpuolelle. Liittimessä on myös kuminen suojatulppa, joka kannattaa pitää paikoillaan niin kauan kuin akkua ei ole kytketty moottoriin.

Luokituksen ei pidä antaa hämätä, sillä akkua ei ole tarkoitettu säilytettäväksi tai ladattavaksi kosteassa tilassa. Kelluvuus tuo lisäturvaa kun akkua vaihdetaan vesillä tai käsitellään laiturilla.

Lue myös nämä

X