Jutut

Family Cruiser – Lujitemuovin ja puun nostalginen yhdistelmä

Kråköläisen venemestarin Allan Lindströmin luoma kymmenmetrinen Family Cruiser on onnistunut yhdistelmä suomalaista puuveneen veistotaitoa ja lujitemuovia, mikä on vedonnut suomalaiseen veneilijään jo viisi vuosikymmentä. 

30.01.2019

Tekstija kuvat Eero Pöyhönen

Jo klassikon maineen saaneessa uppoumarunkoisessa veneessä oli poikkeuksetta aina tummansininen lujitemuovirunko, jonka muoto on peräisin vanhasta luotsikuttereiden ja viittaveneiden rungosta. Ammattimerenkulun käyttöön alun perin suunnitellut tukevat rungot valmisti maineikas Turun Veneveistämö Lloyd’sin vaatimusten mukaisesti.

Kansirakenteissa tai sisustuksissa lujitemuovia eikä muotteja tarvittu, vaan ne tehtiin perinteisesti puusta. Kokonaan ympärikäveltävät leveät vanerikannet valmistettiin puurungolle ja päällystettiin Nautolex-muovimatolla. Juuri kannet olivatkin vuosien mittaan Family Cruisereiden heikko kohta. Kosteutta pääsi aina tihkumaan muovikankaan alle ja pehmittämään alla olevan vanerin. Sama kosteusongelma vaivasi alkuvuosien malleissa myös keulakajuutan kattoa. Katot muutettiin myöhemmin kuidulle.

Veneen klassisen kauniisiin rungon linjoihin sopivat hienosti umpimahonkiset hyttirakenteet. Kokonaan mahonkiset sisustukset tuovatkin veneelle sitä vanhan ajan tunnelmaa.

”Kun hyvä konsepti on kerran keksitty, sitä ei muuteta”, oli kokeneen venemestarin tiukka linja veneen tiloissa. Sisätilat tehtiin aina samanlaisiksi, eikä niitä muunneltu asiakkaiden toivomusten mukaisiksi.

Sisätilat ovat perinteisesti jaettu kolmeen osaan. Keulassa on perinteisten fiskareiden tapaan tilavat V-vuoteet. Vuodeosasto on erotettu salongista puolikorkealla välilaipiolla ja vaatekaapilla. Salongin styrpuurin puolella on pentteri, jossa on hyvin kaappi- ja laatikkotilaa, tiskiallas, keitin sekä jääkaappi. Vastapäätä on neljän hengen aterio. Aterion peräpuolella osaksi ohjauspulpetin alla on vesi-wc.

Salonki on lukittavalla ovella erotettu kannen tasossa olevasta ohjaamosta ja avotilasta. Ohjaamo on katettu ja osaksi sivuseinillä suojattu, mutta takaa avoin. Avotilan katteena on sivuilta avattava kuomu. Se onkin tarpeellinen, sillä avotila ei ole itsetyhjenevä. Avotilasta päästään lukittavalla ovella erotettuun peräkajuuttaan, joka on tarkoitettu etupäässä yöpymiseen.

Moottoritila on ohjaamon keskilattian alla. Moottorina käytettiin lähes poikkeuksetta nelipyttyistä Perkinsin 72—77-hevosvoimaista dieseliä, jolla lähes viisi tonnia painava vene liikkuu mukavasti ja taloudellisesti noin kahdeksan solmun matkanopeutta.

Hyvin pidempäänkin retkeilyhenkiseen veneilyyn soveltuvan Familyn Cruiserin miinuspuolena merellä on mainittu taipumus rullata sivutuulella. Ongelmaa parantamaan rungon alla sivuilla on pienet vakautuskölit. Suuressa osassa veneitä on lisäksi alumiinimasto, johon pahalla tuulella menoa rauhoittamaan saa rikattua muutaman neliön suuruisen tukipurjeen.

Family Cruisereita valmistettiin Kråkössä vuodesta 1967 lähtien muutaman veneen vuosivauhtia. Allan Lindströmin tekeminä veneitä valmistui reilut 120. Parhaina vuosina ostajia olisi ollut suuremmallekin määrälle, mutta venemestari teki sen määrän kuin teki ja ehti. Koska kysyntää riitti aina 2000-luvulle saakka, hänen poikansa Tom Lindström on isänsä jälkeen valmistanut veneitä vielä muutamia kymmeniä. Viimeisimpien veneiden runkoja laminoitiin Muovi-Simolalla Porvoossa.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparin Kokemuksia veneestäni -sarjassa numeroista 8/2017 ja 1/1995.

Lue myös nämä

X