Testit

Faster 570 CC – Kuivaa kyytiä tammikuun auringossa

Fasterin iso uutuus on helposti lähestyttävä kuormajuhta, joka pitää kuskin kuivana mutta vaatii isoissa aalloissa aktiivista trimmilevyjen käyttöä.

05.02.2020

TekstiIsmo Virta

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Faster sai uuden 570CC -veneensä sopivasti valmiiksi ennen venemessuja ja samalla Kipparin ajettavaksi. Kellokoskelaisten uutuus korvaa mallistossa 560 -mallin.


Faster 560 SC, Kippari 2/2011

Faster 560 T-Top, Kippari 12/2012.


Siitä on säilynyt uutuudessa vain 18 asteen pohjan V-kulma. Kymmenen sentin pidennyksen lisäksi runko on muutenkin piirretty kokonaan uusiksi.

Uusi Faster joutuu kilpailemaan kivikovassa kuusimetristen alumiinisten avoveneiden sarjassa. Varsinkin viime vuonna täysin uudistettu Buster XL (Kippari 11/2019) on saanut koeajajilta ylistäviä arvioita. Faster 570 on käytännössä mitoiltaan ihan saman kokoinen. Leveys on tasan sama, 220 senttiä, ja lähinnä erilaisen keulan muotoilun vuoksi Fasterin kokonaispituus on kymmenen senttiä pidempi.

Yhdessä suhteessa Faster ottaa kuitenkin voiton kilpailijastaan jo ennen metrinkään ajoa. Fasterin saa joko keski- tai sivupulpeteilla, kun Busterista on tarjolla vain suurilla sivupulpeteilla varustettu malli. Jos tarkoitus on käyttää venettä kuormajuhtana, ajamamme keskipulpettiversio on siihen tarkoitukseen tiloiltaan ylivoimainen.

Kuormattavuutta parantavat myös Fasterin kätevästi irrotettavat istuinboksit takana. Kaikesta ylimääräisestä riisuttuna Faster tarjoaa ruhtinaalliset kuljetustilat.

570 rungon suunnittelussa yksi tavoite oli tehdä veneestä entisiä malleja kuivempi ja Faster myös saavutti tavoitteensa. Uusien muotojen ansiosta vettä lentää ajossa nyt selvästi aiempia malleja paremmin sivulle ja vähemmän kuskin tai matkustajien päälle.

Lue esittely Kipparista 2/2020.

Lue myös nämä

X