Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Flying Albatross 870 (-88/-91) ja Yamarin 77 hv (-88/-91)

Vajaat yhdeksänmetrinen Flying Albatross on pysynyt piikkiöläisen Veneveistämö Syrjäsuon tuotannossa pian neljännesvuosisadan. Puoliliukuva matkavene on pitänyt klassisen tyylinsä trendeistä välittämättä.

21.04.2009

Tekstija kuvat mikko rajala ja timo sarkkinen

Perhevene suomalaiseen sydämeen

Hintapyyntö: 39 900 € ”perusteltavissa”

Flying Albatross on uutena yli 100 000 euron vene. Käytetty yksilö 1980-luvun lopulta tai 1990-luvun alusta irtoaa toki selvästi halvemmalla, mutta jää tavoittamattomiin siltä, joka etsii omaansa retkifiskareiden kymppitonnin jokamiessarjasta.

Jotain suomalaiseen sydämeen vetoavaa tässä veneessä täytyy olla, koska tämän ikäisistä yksilöistä pyydetään – puutteistaan huolimatta – yleensä 38 000- 45 000 euroa. Viimeistellympiä ja tiloiltaan vielä mukavampia veneitä on olemassa.

On kuitenkin suuri joukko veneilijöitä, joille Albatross on ainut vaihtoehto tai vähintään kolmen kärjessä. Hyväkuntoiset, vallitsevaan markkinatilanteeseen nähden ”jalat maassa” -hinnoitellut yksilöt houkuttelevat tosiostajan luokseen. Neutraali, ärsyttämätön olemus. Asumiskelpoiset tilat koko perheelle. Leppoisa, muttei mateleva matkavauhti. Kohtuulliset käyttökulut. Kokenut kotimainen valmistaja. Pitkä lista menestystekijöitä, jotka on helppo myöntää tosiasioiksi, vaikkei henkilökohtaisesti veneestä pitäisikään.

Nyt esiteltävä Albatross on valmistunut vuonna 1988, mutta otettu käyttöön kolme vuotta myöhemmin. Kyse on siis jo 18 kautta kokeneesta veneestä. Runko näytti heikohkossa hallivalaistuksessa kohtalaisen siistiltä. Keularangassa ja kyljissä oli kyllä jonkin verran hankaumia, mutta kyse on tavallisista käytön jäljistä. Keulaan, vesilinjan tasolle asennetulla siivekkeellä on oma tehtävänsä. Sen tarkoitus on hillitä rungon suuntaisesti ylös nousevia vesiroiskeita. Uudemmissa Albatrosseissa siivekettä ei ole, vaan saman tehtävän hoitaa runkoon muotoiltu pieni pykälä.

Peräkannelta pääsee laskeutumaan sekä taka-avotilaan että sivukansille. Takana sivukansilla liikkuessa jää kaipaamaan kaiteita. Ohjaamon ohitus sujuu luontevasti, sen katolla on asialliset kaiteet, jotka taittuvat fiksusti alas ohjaamon etupuolelle. Keulan korkeat laitakaiteet toimivat nekin hyvin tehtävässään.

Tasaisella peräkannella on hyvä toimia. Satamamanöövereissä tarvittavat varusteet odottavat kansimiestä kaiteissa.

Albatrossin avotila on vaatimaton kaukalo ohjaamon ja takakajuutan välissä. Leppoisia sohvia ei ole tarjolla, laidoilla on vain astintasot, joilla kökötellään kuin kirkon penkeillä. Ei siis tämän päivän tasoa. Liikkumaan kuitenkin mahtuu esteittä.

1980-luvun lopulla vakiomoottorina oli makeavesijäähdytteinen , 77-hevosvoimainen Yanmar 4JH-DTE-malli, samainen moottori kuin tässäkin yksilössä. Albatrossin sisämoottori sijaitsee kölin pohjalla, syvällä avotilan turkkiluukun alla. Kun luukun avaa, paljastuu että moottorin päällä on kolmesta vanerilevystä koostuva välikansi – moottorille pääsy edellyttää aina luukkujumppaa. Välikannella on monta tehtävää. Se toimii sekä pilssipumppua käyttävän että moottoria huoltavan työtasona. Moottorin päältä voidaan nostaa vain se vanerilevy, jonka alla huoltokohde sijaitsee. Levyihin on myös liimattu äänieristeet.

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 4/2009

Flying Albatross 870 + Yanmar 4 JH-DTE Käytettyä katsomassa Kippari 12/2015

Flying Albatross 870 + Yanmar 4 JH-DTE Esittely Kippari 2/1987

Flying Albatross 870 + Yanmar 4JH2 DTE 88 hv Vertailu Kippari 6/1991

Flying Albatross 870 Kokemuksia veneestäni Kippari 4/2009

Flying Albatross 870 Kokemuksia veneestäni Kippari 5/1996

Tekniset tiedot

Pituus 8,7 m, leveys 2,9 m, paino n. 2 900 kg, valmistusmateriaali lujitemuovi, moottori Yanmar 77 hv, vm. 1988, polttoainesäiliö 220 l, vesisäiliö 100 l, makuusijoja 4+2
Myyntihinta 39 900 €
Hinta valmistusvuonna n. 38 400 € (228 500 markkaa) sis. 77 hv Yanmar-diesel.
Valmistaja Veneveistämö Syrjäsuo, Piikkiö

Lue myös nämä

X