Testit

Huvitukialus XO Cruiser keliin kuin keliin

Veistoksellinen ja omavarainen, tarvittaessa myös nopea. 
XO Cruiser tarjoaa ratkaisun, kun tarvitaan tehokas tukikohta jolla karata hyvässä seurassa vesille.

11.04.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

XO Cruiserissa konkretisoituu moni sellainen asia, joka runsas vuosikymmen sitten olisi ollut sulaa hulluutta. Yhdellä vaatimattomalla majoitushytillä varustetussa kymmenmetrisessä DC:ssä on kaksi jättikokoista perämoottoria, mattamusta värimaailma ja vielä lujitemuovikansi yhdistettynä alumiinirunkoon. XO:t valmistetaan monen muun ison eurooppalaisveneen tavoin Puolassa.

Huvikeskus

Tiloiltaan ja tarkoitukseltaan XO Cruiser on puhdasoppinen DC. Majoitukseen soveltuva keulakajuutta on pelkistetty, silti tyylikäs ja modernin suoralinjainen. Keulapiikissä on yhtenäinen parivuode, sen etualalla istuin ja erillinen wc-suihkutila.

Avotila ja ohjaamo on rakennettu walk-around henkisesti siten, että tilaa kiertävät käytävät, istuimet ja kalustemoduulit on sijoitettu keskelle. 

Ja mitä olisi kesäinen rantapäivä ilman virvokkeita ja murkinaa. XO:ssa piilee hyvin naamioitu ulkopentteri/takasohva – komuutin takaosassa. Sohvatyynyn ja alumiinikannen alta paljastuu pesuallas vesihanalla, parilagrilli ja kylmiö.

Ohjaamossa on kaksi joustojaloin varustettua kuppi-istuinta. Niiden takana on iso takasohvamoduuli, jonka keskellä on liikuteltava selkänoja. Siinä voi siis istuskella kasvot sekä meno- että tulosuuntaan. Selkänoja kääntyy suurten varsien varassa koko sohvan eteen, jolloin saareke ja selkänoja muodostavat ison aurinkodivaanin.

4 potkuria ja 50 solmua

XO Cruiser koeajettiin tammikuun viimeisellä viikolla suurimmalla mahdollisella moottoriteholla, eli kahdella 350-hevosvoimaisella Suzukilla. Mielenkiintoisen lisävivahteen testiin antoi se, että kyseiset Suzuki DF 350 A:t on varustettu kaksoispotkureilla. 

700 bensahevosta vaatii täydessä työn touhussa pitkälti yli 200 litraa menovettä tunnissa. XO Cruiserin kahdelle Suzukille kirjattiin enimmillään yhteensä 211,8 litraa. Se on toki paljon, mutta tehon perusteella lukema olisi voinut olla suurempikin. Noin 50 solmun huippunopeudella tuo tarkoittaa neljää ja varttilitraa per meripeninkulma.

Vaikutelmaksi jäi, että aallot ovat XO:lle jokseenkin yhdentekeviä. Jos isoimmat aallot pääsevät osumaan runkoon epäsuotuisasti, aiheuttaa se lähinnä pienen heilahduksen tunteen ohjaajalle. Mukavuus on siis kuljettajan käsissä, mutta vene mahdollistaa lähes mitä vain.

DC- ja päivänviettoveneeksi XO Cruiser ylittää kaikki sille kuviteltavissa olevat vaatimukset kelinkeston suhteen. Kukaan ei yksinkertaisesi lähde viettämään päivää vesille siinä kelissä, josta isolla XO:lla on syytä kääntyä takaisin.

Lue koko testi Kipparista 4/2018.

 

Lue myös nämä

X