Tilaa
Testit

Sunseeker 50 Predator – Intohimon saalistaja

Maineikkaan brittiveistämön pienin ja huokein malli maksaa noin miljoona euroa ilman lisävarusteita. Ajattoman tuntuisesta kokonaisuudesta huokuu laatu pienissäkin nippeleissä, ja voimansiirrossa luotetaan yhä suoraan akselivetoon.

12.12.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen /Otavamedia

Sunseeker on vuonna 1969 perustettu englantilainen venemerkki, jolla on pitkät perinteet myös Suomessa. Yhtiön menestys sai vauhtia 1970-luvun alussa, kun suunnittelijaksi valjastettiin yksi aikansa kuuluisimmista taitajista, Don Shead.

Sunseeker on vajaassa viidessä vuosikymmenessä kasvanut yhdeksi venemaailman arvostetuimmista toimijoista, ja veneet tunnustetaan ympäri maailman alansa hienoimpiin kuuluviksi. Veistämö tuottaa vuodessa noin 150 venettä, ja niitä on viety maailmanlaajuisesti yli 70 maahan. Suomeen tilataan vuosittain keskimäärin muutama kappale.

Alkuaikojen muutamasta vauhtivenemallista Sunseekerin tuotanto on kasvanut kattamaan yhdeksän niin sanottua vakiomallia. Niiden koot vaihtelevat 50 jalasta 95 jalkaan, ja tämän lisäksi tulevat sitä suuremmat yksitäiskappaleina valmistettavat jahdit. Mallisto on siis kasvanut mallien määrässä, mutta huikein nousu on tapahtunut veneiden koossa.

Predator-mallit ovat veistämön urheilullisempien, sedan-tyyppisten matkaveneiden sarja, joiden koot asettuvat 50–74 jalan väliin. Mittasuhteistaan huolimatta Predatoreissa ei ole yläohjaamoa vaan sisäohjaamo, joka yhdessä salongin ja avotilan kanssa muodostaa yhtenäisen ja avaran kokonaisuuden.

Predatorissa on vakiona sähköllä aukeava ”talli”, johon mahtuu yli kolmimetrinen apuvene. Lisävarusteena uimataso voidaan hydraulisesti laskea alas pinnan alle.

Tämä on nimensä mukaisesti konehuone eikä pelkkä tila, jonne tekniikka on huitaistu. Säntillisyys muistuttaa leikkaussalia.

Ajattoman tyylikäs salonki kylpee valossa. Koko kattoikkunaelementti on avattavissa, kuten myös lasinen takaseinä. Etummaisena, ohjaamon vieressä on erillinen pieni seurustelunurkkaus.

Veneiden koon kasvaessa ja veneilyn luonteen muuttuessa yläohjaamo ei monelle enää ole se pakollinen ominaisuus isoissakaan kokoluokissa. Asian voi siis nähdä niinkin, että yhä isommat sport- ja daycruiser-tyyppiset veneet valtaavat koko ajan enemmän markkinoita perinteisiltä yläohjaamoveneiltä.

Tämän vuoden uutuus Predator 50 on sarjansa ja samalla koko Sunseekerin laivueen pienin ”aloitusmalli”, vaikka se meikäläisittäin mielletään jo jahdiksi.

Tilaajat voivat lukea Kipparin testihistorian kalleimman veneen testiarviot digilehden numerosta 12/2018.

 

Lue myös nämä

X