Jutut

Marino APB – sipoolaista futurismia

01.06.2010

TekstiSatu Björn

Marino APB

Marino on maamme vanhin edelleen toiminnassa oleva lujitemuoviveneiden valmistaja. Yli 50-vuotisen historiansa ajan se on aina ollut eräänlainen omien polkujensa kulkija, ja merkkiuskollisten asiakkaidensa hovihankkija.

APB on varmasti tähän asti veistämön rohkein veto. Se on vastaus uudenlaisen, urbaanimman veneilykulttuurin vaatimuksiin.

Marino APB:n konsepti on mielenkiintoinen. Suunnittelussa on tavallaan haluttu unohtaa perinteinen veneiden tyyppijako. Se ei oikeastaan ole walkaround, ei s, eli meikäläisittäin ns. koppiveneeksi kutsuttu vene, eikä se ole perinteinen kajuutallinen matkavenekään.

APB tulee joka tapauksessa sanoista All Purpose Boat, suomeksi ”joka käytön vene”. Runko on lainattu Marinon Cobra-mallista.

Monen tyypin yhdistelmä

Jos uuden Marinon tilankäyttöä katsotaan ensin keulasta, niin se on kuin perinteinen walkaround. Keulan avotila on tuttuun tapaan pieni, sillä keulakajuutan koroke syö siitä suuren osan.

Syvennetyt sivukannet ovat juuri kulkemiseen riittävät. Keulatasoa alemmas astutaan yhden askelman verran, jolloin tullaan taakse liukuvien sivuovien kohdalle. Pakettiautomaisista sivuovista on vaivaton kulkea veneeseen ja sieltä pois. Asetelma on identtinen veneen molemmin puolin.

DC-veneilyn makuun puolestaan pääsee, kun avataan kaikki luukut, niin takaseinä kuin molemmat kattoluukut ja liukuovet sivuilla. Tunnelma muuttuu kajuuttaveneestä huomattavan paljon avonaisemmaksi ja suvituuli pääsee hulmuttamaan kutreja.

Marino APB on pullollaan erikoisia ratkaisuja ja toteutuksia. Niistä silmiinpistävin on, tietysti muutenkin poikkeavan ulkonäön lisäksi, koko venettä kiertävä tumman harmaa, nukkapintainen ja leveä törmäyslista. 

Marino APB Marino APB

Yksi Marinon hienouksia on alas käännettävä peräpeili. Se kääntyy täydet 180 astetta taaksepäin niin, että avotilan lattia jatkuu tasaisena aina ulointa peräreunaa myöten. Alas käännettynä siihen kiinnitetty nukkapuskuri, joka yläasennossa toimii peräpenkin selkänojana, toimii nyt peräpuskurina. Alas käännetty peräpeili ulottuu perävetolaitetta ulommas.

Aloitusmalli 300-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla maksaa perusvarustein 141 800 euroa. Vakiovarustus on hyvä. Käytännöllisimmät lisävarusteet ovat keulapotkuri, diesellämmitin, pentteripaketti ja pöytä, jotka nostavat hintaa runsaalla kymppitonnilla.

Tekniset tiedot

Pituus 8,20
Leveys 2,90
Paino 3 200 kg koeajomoottorilla
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Kantavuus 8 henkeä/920 kg
Tehosuositus 225 – 300 hv
Koeajomoottori Volvo Penta D4, 260 hv diesel
Polttoainesäiliö 290 litraa
Vakiovarusteet mm. metallihohtosävyinen harmaa runko, tuulilasinpyyhin + pesin, sähk. kattoluukut, trimmitasot, navigointilaite kaikuluotaimella, jääkaappi, lämmitys, huurteenpoisto, pilssipumppu, vesi-wc, tiikkilattiat ja -kannet, kaksoisakkujärjestelmä, uimatikkaat
Lisävarusteet mm. valkoinen runko, pentterivarustus, radio/cd, keulapotkuri, maasähkö, ankkurivinssi, pistopunkkien patjat, diesellämmitin, valonheitin, uimatason suihku
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta alk. 141 800 euroa, koeajomoottorilla 159 600 euroa
Valmistaja Oy Marino Ab, Sipoo, puh. (09) 272 1422, www.marino.fi

Teksti Karel Kakko
Kuvat Vesa Leppä

Tiivistelmä Kippari-lehden 7/2010 jutusta

Lue myös nämä

X