Midcabinit vertailussa

Bayliner 2455 CS, Fjord 24 Weekender, Sun Runner 248 C, Sea Ray 250 DA

Avo-ohjaamolla ja pienellä keskikajuutalla varustettujen 7-8 metriä pitkien matkaveneiden kysyntä on markkinoilla kova. Se on ymmärrettävää, koska niiden tilankäyttöfilosofia on yhtä ajankohtainen tänä päivänä kuin yli neljä vuosikymmentä sitten, jolloin ensimmäiset lajin edustajat esiteltiin.

Paitsi, että eroja löytyy eri valmisteiden ja mallien välillä, korostuvat yksilöiden väliset erot aina mitä vanhemmasta veneestä on kyse.

Tämän vertailun venemallit ovat kaikki iältään vähintään noin 20 vuotta vanhoja, joten venekuumetta potevan on syytä kiinnittää yhtä paljon, ellei peräti enemmän, huomiota veneen kuntoon kuin niihin ominaisuuksiin, jotka siihen ovat uutena kuuluneet.

Ehkä tähän on syytä hieman selventää käytetyn veneen ostossa viisasta toimintajärjestystä. On nimittäin järkevämpää ensin mahdollisuuksien mukaan selvittää eri veneiden ominaispiirteet ja omaan käyttöön soveltuvat muut ominaisuudet ja vasta sen jälkeen etsiä yksilö, jonka kunnon ja hinnan suhde tyydyttää ja tuntuu järkevältä. Ei kannata ostaa jo alkujaan puutteellista tai tulevaan käyttöön soveltumatonta venettä, vaikka se olisi kuinka hyvässä kunnossa, elleivät sen muut ominaisuudet tyydytä. Hyvän veneen, ja siitä mahdollisimman hyväkuntoisen yksilön etsimiseen kannattaa käyttää riittävästi aikaa.

Suomessa nopeiden keskikajuuttaveneiden ensikosketus ja herätys koettiin 1980-luvun loppuvuosina – kuinkas muutenkaan – silloin kun tuontiveneet uusine, tai ainakin meille uusine ideoineen vyöryivät markkinoille.

Bayliner 2455 CS Sea Ray 250 DA
Bayliner 2455 CS Sea Ray 250 DA

Veneiden koot ovat vuosien saatossa kasvaneet, mutta midcabinien tyypillinen tilajaottelu on yhä voimassa ja pätee myös 40-jalkaiseen veneeseen siinä missä 24-jalkaiseen. Ainoana erona on se, että suuremmissa veneissä moottoreita on kaksi, keskikajuuttoja vähintään yhtä monta ja tilaa ruhtinaallisesti enemmän sekä keulakannen alla että sohvilla kalustetussa avotilassa.

Konkari vastaan nousukkaat

Vertailuun haettiin veneet seuraavilla kriteereillä: Niiden tulisi edustaa suomalaisten markkinoiden kannalta mielenkiintoista substanssia, jolloin myyntimääräisesti Bayliner ja Sea Ray olivat itseoikeutettuja ja pakollisia veneitä. Sun Runner -veneitä markkinointiin poikkeuksellisella ja hämmennystä herättävällä tavalla, postimyyntiluetteloissa houkuttelevan huokeaan hintaan.

Sun Runner 248 C Fjord 24 Weekender
Sun Runner 248 C Fjord 24 Weekender

Eikä lopuksi norjalaista Fjordia, kaikkien näiden entisaikain juppiveneiden esi-isänä, yksinkertaisesti voinut jättää vertailun ulkopuolelle. Liikkuuhan Fjordeja vesillämme vielä runsaasti, ja oli mielenkiintoista nähdä kuinka paljon parin vuosikymmenen ero vanhassa veneessä loppujen lopuksi merkitsee, vai merkitseekö ollenkaan.

Luonnollisesti vertailtaville veneille asetettiin melko tarkkaan rajattu kokoluokka, jotta ne olisivat mahdollisimman tasaväkisiä ja siten myös vertailukelpoisia keskenään. Käytännössä pienimmät midcabinit ovat 21 jalan, eli vajaan kuuden ja puolen metrin mittaisia, ja suurempia löytyy vanhemmistakin veneistä aina tuonne 30 jalan paremmalle puolelle.

Mielenkiintoisimmaksi kokoluokaksi valittiin tällä kertaa ”kääpiömalleista” seuraavat, eli 24-25 jalan kokoluokka.

Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Juha Virtanen ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 5/2011 jutusta