Vesa Leppä 

Otimme vertailuun samaan kokoluokkaan kuuluvia, ei-niin-tavanomaisia retki- ja yhteysveneitä. Yksilöllisyys tunnetusti maksaa, joten hinnallaan nämä veneet eivät kilpaile massatuotteiden kanssa, mutta esteettisyyttä ja huomioarvoa niissä riittää. 

Kaikki neljä venettä edustavat kansitilojensa osalta uutta ajatusmallia.

Oleskelu-, avo- ja matkustustilojen osalta veneiden erilaiset luonteet ja tarkoitusperät tulevat selvimmin esiin. Delta on tilankäytöltään lähinnä DC-ajattelua. K-24 on sekin DC-henkinen. Marinossa on pisimmälle viety ajatus ylellisestä kansielämästä. Paragonin tilankäyttö on joukon erikoisin.

Yksikään testin veneistä ei ajettavuudeltaan saa suoranaisia moitteita.

Tekniset tiedot

Pituus
Leveys
Paino
Kantavuus
Teho
Pa-säiliö
CE-luokitus
Hinta

Hinta
koeajo-
moottorilla
Valmistaja
Maahantuoja

Delta 26 Open
7,50 m
2,60 m
2 000 kg
6 henkeä/850 kg
220-320 hv
220 litraa
C (rannikko)
alk. 155 300 e
320 hv bens
163 400 e
Volvo Penta D3
220 hv dsl
deltapowerboats.se
www.dpb.fi
K-24
7,66 m
2,48 m
n. 2 100 kg

220-260 hv
270 litraa
C (rannikko)
n. 141 000 e
220 hv dsl
123 000 e
MerCruiser 5.0 MPI
260 hv bens
k24boats.com

Marino APB 27 T
8,20 m
2,90 m
n. 3 000 kg
8 henkeä/920 kg
220 300 hv
290 litraa
C (rannikko)
alk. 139 360 e
300 hv bens
159 930 e
Volvo Penta D4
260 hv dsl
www.marino.fi
Paragon 25 Ranger
8,52 m
3,00 m
3 370 kg
6 henkeä/645 kg
225-300 hv
320 litraa
C (rannikko)
alk. 159 900 e
225 hv dsl
169 800 e
Volvo Penta D4
300 hv dsl
paragonyachts.se
telvamarine.fi

Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Vesa Leppä
Testiarvioinnit: Kipparin työryhmä

Tiivistelmä Kippari-lehden 2/2013 jutusta