Tilaa
Jutut

Kartat ajantasalle – Veneen päällikkö vastaa merikarttojensa päivittämisestä

Veneen päällikkö vastaa merikarttojensa päivittämisestä. Merikarttojen päivitys on sitä huolettomampaa, mitä säännöllisemmin sitä tekee.

17.05.2023

Tekstijouko saarinen

Kuvatkipparin arkisto

Kiviä löytyy joka vuosi lisää

Keulan edessä pitäisi näkyä itäviitta. Sitä ei kuitenkaan tule näkyviin aktiivisesta tähystämisestä huolimatta. Moneen kertaan tarkistetussa kompassisuunnassa siintää vain lateraaliportti. Sellaista taas ei löydy kartasta lainkaan. Hiki nousee vähemmästäkin kipparin otsalle. Mikä on pielessä?

Lopulta kiintopisteiden ja kartan maamerkkien vertailu rohkaisee luottamaan omiin havaintoihin. Paikka on kyllä oikea, vain merkki on vaihtunut. Miten tähän olisi voinut valmistautua etukäteen?

Meriväylien merkinnät eivät ole pysyviä tai kertaluonteisia, vaan pikemminkin jatkuvasti muuttuvaa informaatiota. Muutokset saattavat perustua uusiin, tarkempiin luotaustietoihin, väylien muutoksiin tai viitoituksen linjauksiin. 2000-luvulla eräs näkyvimpiä muutoksia on ollut keltamustien kardinaalimerkkien korvaaminen punaisilla ja vihreillä lateraalimerkeillä. Muutoksen taustalla on osittain ollut ajatus navigoinnin yksinkertaistamisesta. Ilman kompassiakin pärjää. Ilmansuunnat voi päivällä karkeasti päätellä myös auringosta.

Lateraalimerkkien yleistyminen edellyttää veneen päälliköltä väylän nimelliskulkusuunnan tuntemusta, sillä yksinäinen punainen viitta ei kerro mitään turvallisesta sivuutussuunnasta. Porttimaisesti asennettuna tilanne taas on hyvin selvä, eikä erehtymisen vaaraa juuri ole.

Pelkkä plotteri ei riitä

Vesiliikennelaki 2020 vaatii, että veneessä on asianmukaiset merikartat, mikäli tehty matka edellyttää reittisuunnittelua. Kotisataman ja lähisaaren väli jäänee siis tämän määritelmän ulkopuolelle.

Mutta mikä on asianmukainen merikartta lain mukaan? Pelkkä sähköinen huviveneen navigointiväline ei tätä määritelmää täytä. Viranomainen onkin linjannut, että kartta-aineisto tulee päivittää Tiedonantoja merenkulkijoille -materiaalista.

Tässä artikkelissa puhutaan ainoastaan huviveneistä. Kauppamerenkulun sähköiset kartat ovat aivan eri asia.

Sähköisen navigaatioaineiston ongelmaksi muodostuu sen vaihtelevuus. Käytännössä kaikkien Suomen vesialueiden sähköisten karttaohjelmien ja laitteiden aineistojen takana on Traficom.

Sähköisten karttojen aineisto on joko vektori- tai rasterimuodossa tai vaihtoehtoisesti paperikartoista digitaalisesti tallennettuna.

Hankalaksi asian tekee se, etteivät viranomaiset pysty valvomaan eri laitevalmistajien päivitysten ajantasaisuutta. Näin ollen vastuu jää lopulta kuluttajalle, eli laitteen käyttäjälle itselleen.

LUE MYÖS: Syvyystiedot muuttuvat – Väylä- ja merikarttauudistus N2000

Toimi Näin: Päivitä paperikartta

  • Paperisen kartan päivittäminen alkaa tutustumalla oman kartan päiväykseen. Isoisän vanha kartta kannattaa vaihtaa uuteen. Traficomin Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelusta löytyvät kronologisesti julkaistut karttapäivitykset vuodesta 2005 alkaen. Päivityksiä julkaistaan kymmenen päivän välein, joten vanhaa karttaa ensimmäistä kertaa päivittämään alkavalla on melkoisesti kahlattavaa. 1.1.2017 alkaen julkaistuissa kartoissa on myös QR-koodi helpottamassa päivittämistä. Sen avulla löytää suoraan juuri kyseiselle kartalle tarkoitetut päivitykset.

Hommaa varten tarvitset korjauslakkaa, viivaimen sekä kapean kuitukärkikynän (esimerkiksi 0,2 mm).

Tee merkinnät huolella viivainta käyttäen. Pyri noudattamaan alkuperäisten symbolien kokoa ja mallia. Tuplatarkista annettu koordinaatti ennen sen lisäämistä kartalle.

Karttamerkinnöissä symbolin jalan pieni ympyrä on sen sijainti. Ei siis esimerkiksi viitan ”hattu”.

Poistetut tai korvatut vanhat merkit voi joko yliviivata, tai peittää korjauslakalla kuitenkaan peittämättä muita olennaisia merkintöjä. Mikäli on tarpeen, tee merkin viereen pieni tähti lisäselitystä varten. Sen voit kirjoittaa sivun laitaan.

Lyijykynä on huono pysyviä korjauksia tehtäessä. Kun reittiviivat kumitetaan pois, häviävät korjauksetkin samalla.

Karttamerkinnöissä symbolin jalan pieni ympyrä on sen sijainti. Ei siis esimerkiksi viitan ”hattu”.

 

Toimi näin: Päivitä sähköinen kartta

  • Sähköiset kartat päivitetään yleensä SD-kortin avulla, joko uuden karttakortin laitteeseen asentamalla tai vanhaan korttiin valmistajan päivityksen lataamalla.

Mikään ei estä päivittämästä myös plotteria manuaalisesti lisättävillä tiedoilla Traficomin aineiston pohjalta. Näin kannattaa toimia etenkin tuoreiden päivitysten kanssa, jotka eivät vielä ole valmistajalta saatavissa.

Se, miten itse lisätyt merkinnät saa ruudulle näkymään, riippuu paljon laitteen mallista. Elektronisten laitteiden ja ohjelmien karttapäivitykset selviävät parhaiten valmistajan omilta nettisivuilta.

 

Lue myös nämä

X