Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Käyttöön kunnostettu klassikko Riva 20 Bahia Mar (1971)

Nimi Riva saa jokaisen vene-entusiastin sydämen lyömään hieman nopeammin.

03.09.2023

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Harvalla venetyypillä on Rivan 20-jalkaisen Bahia Marin tavoin kolme maailmanlaajuisesti tunnustettua huipputekijää taustallaan. Runko on peräisin avomerikilpailuissa mainetta niittäneen Richard ”Dick” Bertramin ja syvän V-pohjan kehittäjän C. Raymond Huntin yhteistyöstä. Kun keittoon lisätään vielä italialainen venerakentaja ja -suunnittelija Carlo Riva, voi lopputuloksen odottaa olevan kiitettävää luokkaa.

Nopeita ja avomerikelpoisia urheilullisia kalastusveneitä valmistavan amerikkalaisen,1960-luvun alussa toimintansa aloittaneen Bertram Yachtsin menestyksekkäimpiä kaupallisia malleja olivat 20- jalkaiselle rungolle rakennetut versiot. Rungon ajo-ominaisuuksia onkin asiantuntijapiirejä myöten hehkutettu monilla ylisanoilla: ”Hienoin 20-jalkainen runko, mikä on ikinä rakennettu”.
Suositusta kaksikymppisestä rungosta valmistettiin Bertramilla sekä sisäperä- ja perämoottoriversioita. Keulakannen alla olevalla kajuutalla varustetun Bahia Mar -version tuotanto aloitettiin 1960-luvun puolivälissä.

Ehkä maailman tunnetuin laatuveneiden brändi Riva tuli mukaan kuvioon 1960-luvun lopussa, jolloin lasikuituveneiden valmistus aloitettiin Italian ehkä perinteikkäimmällä veistämöllä, Cantieri Rivalla amerikkalaisen omistajan Whittaker Corporationin siunauksella. Pörssiyhtiö oli samoihin aikoihin hankkinut omistukseensa myös Bertram Yachtsin, mikä mahdollisti tuotannollisen yhteistyön.

Ensimmäisinä lasikuituveneinä italialaisveistämöllä aloitettiin juuri 20-jalkaisen Bahia Marin ja toisen Bertramin menestysrungon, 25-jalkaisen Sport Fishermanin tuotanto 1970-luvun alussa.
Riva 20 Bahia Mar sekä Riva Sports Fishermanin perustuivat Bertramin runkoon. Hieman askeettisesta kalastuskäytöstä paremmin vapaa-ajankäyttöön tarkoitettujen mallien suunnittelu ja toteutus olivat Carlo Rivan käsialaa.

Käytettyä katsomassa -juttu on julkaistu Kipparissa 7/2016

Keulakajuutan ovi, mittaristo ja 5-puolainen ohjauspyörä erottavat kunnostetun ja alkuperäisen mukaan entisöidyn Rivan.

Käyttöveneeksi kunnostettu

Riva 20 Bahia Maria valmistettiin kaikkiaan noin 150 yksilöä. Turussa myynnissä oleva vene on hienosti kunnostettu, mutta ei entisöity. Veneliikkeessä tiedetään vuonna 1971 valmistetun veneen historiasta kertoa sen verran, että edellinen omistaja oli ostanut veneen huonokuntoisena seitsemän vuotta sitten. Kunnostaminen on tehty Ahvenanmaalla.

Perusteellisen kunnostuksen yhteydessä mm. koko runko on täysin läpikäyty ulkoa ja sisältä, verhoilut ja patjat uusittu, moottori ja vetolaite sekä hallintalaitteet ja sähkölaitteet uusittu. Kunnostuksen jälkeen vene on ollut käytössä kolme kesää.

Kunnostuksella ja entisöinnillä on kuitenkin iso ero, joskin arkikäytössä järkevästi kunnostettu vene voi olla joissain kohden alkuperäistä käyttökelpoisempi. Näin on epäilemättä myös tämän yksilön kohdalla. Kunnostus on tehty laadukkaasti. Kustannukset ovat noin 60 000 euroa, josta löytyvät myös kaikki kuitit.

Tekniikka uusittu täysin

Suurin eroavaisuus alkuperäiseen varustukseen on veneen uusitussa tekniikassa. Moottorina Rivassa käytettiin Riva Crusaderin 210-hevosvoimaista V8-moottoria ja Volvo Pentan vetolaitetta. Myytävässä veneessä moottorina on MerCruiserin makeavesijäähdytteinen 5.0 MPI, 260-hevosvoimainen V8. Vetolaitteena on Alpha One Mirage RST -potkurilla.

Uusi tekniikka istuu moitteetta veneen perään. Kunnostuksen yhteydessä peräpeili ja moottoritila on uusittu. Myyjän ilmoituksen mukaan vauhtia nykyisellä tekniikalla löytyy maksimissaan 42 solmua. Vene on ollut todella vähällä käytöllä, sillä käyttötunteja on kertynyt vain vähän yli 120.

Vähästä käytöstä huolimatta vene ja tekniikka on huollettu vuosittain, joten kaikki on aivan uutta vastaavassa kunnossa käyttöä ajatellen. Vene on rekisteröity Riva Historical Societyyn.

Kaareva tuulilasi ja sivuikkunoiden muoto erottavat Rivan Bertramilla valmistetuista aiemmista malleista.

Poikkeavuuksia alkuperäiseen Rivaan on kuitenkin melko paljon. Tekniikan lisäksi näkyvimpiä eroja ovat mittaristo ja ratti, uudelleen rakennettu ja modifioitu keulakajuutan ovi sekä kaiteiden puuttuminen keulakannelta.

Historiallisia arvoja kunnostuksessa ei ole kunnioitettu myöskään siinä, että keulavuoteen alle alkuperäisessä Rivassa sijoitettu porsliininen vesivessan pytty on poistettu. Vessa ja moottorikopan päällä oleva aurinkovuode olivat juuri niitä olennaisia elementtejä, joilla suunnittelija Carlo Riva halusi Bahia Mar -mallin erottuvan askeettisemmasta Bertramin urheilukalastusveneestä

Ohjaamon ja avotilan kattava kaksiosainen kuomu lisää käyttömahdollisuuksia Suomenkin oloissa.

Riva 20 Bahia Mar

Rakennusmateriaali lujitemuovi
Tyyppi Daycruiser
Vuodepaikat 2
Pituus 6,17 m
Leveys 2,42 m
Syväys 0,40 m
Paino n. 1270 kg
Moottori Mercruiser 5.0 MPI
Huippunopeus 42 kn
Vuosimalli 1971
Suunnittelija Bertam/Carlo Riva
Rakentaja Cantieri Riva

Hintapyyntö (2016) 64 900 euroa

Lue myös nämä

X