Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Marino 61 HT – Näppärä pikku 
tilaihme

Läpikäveltävä
 HT-vene on 
toimiva pikku cruiseri. Väljässä veneessä mahtuu retkeilemään mukavasti sekä tarvittaessa myös nukkumaan.

27.09.2023

Tekstijuha nieminen

Marino-veneitä on valmistettu Sipoonjoen rannalla jo yli 50 vuotta. Sitä ennen veneitä tehtiin autotallissa Helsingin Kulosaaressa.

Aikansa legendat Marino Mustang ja samasta rungosta tehty avovenemalli Swing ovat edelleen niin suosittuja, että niiden valmistus aloitettiin uudelleen vuosikymmenien hiljaiselon jälkeen.

Vuosituhannen vaihteessa Marinon mallit kasvoivat suurempiin sisäkoneellisiin veneisiin, joista pienin oli 23-jalkainen läpikäveltävä Rocca. Marinolla huomattiin kysyntää myös muutamaa jalkaa lyhyemmille veneille. Finn-Marinilla oli tuotannossa läpikäveltävä 6100 Royal OC, joten yhteistyön tuloksena se alkoi valmistaa Marino 61 HT -mallia.

Ulkonäöltään veneet ovat lähes samanlaisia. Marinon veneet tunnistaa rungon erilaisesta värisävystä ja teippauksista sekä Marinon omaa käsialaa olevista tiikkisistä puuosista.

Veistämöiden yhteistyönä valmistettiin 11 eri venemallia. Joukossa oli niin pulpetti- kuin keskihytillisiä veneitä. Suurimpana oli sisäperämoottorilla varustettu Marino 71 HT.

Juttu on julkaistu Kipparissa 3/2018

Toimivat tilat

Perinteisiin HT-veneisiin verrattuna Marino 61 HT -veneeseen kulku on helppoa, sillä keulakannen keskelle on muotoiltu iso syvennys. Erityisesti pikkulasten kanssa liikkuminen on turvallista. Sivukannet ovat tosin kapeat, mutta tarvittaessa avotilaan pääsee myös niiden kautta. Pesua kaipaavan peräosan kuomun alla mahtuu seisomaan hyvin.

Keulakannen syvennys ja läpikäveltävyys tekevät veneessä liikkumisesta helppoa ja 
turvallista.

Kajuutan ovi on iso ja kaasujouset helpottavat sen avaamista. Ajettaessa ovi on kuitenkin pidettävä suljettuna, ettei se rikkoudu.

Keulakannelta astutaan keulapunkkien välissä olevalle askelmalle. Punkkien väliin tuleva lisäpala kannattaa aina nostaa sivuun, tai muuten kulkeminen on vaikeaa. Tavarat on helppo lastata kyytiin ja siirtää väljän oloisessa veneessä omille paikoilleen.

Jokaisen penkin alla on säilytystilaa ja kartturin pulpettiin on saatu mahtumaan jopa lukittava vaatekaappi. Lisää pressuveneelle tarpeellista lukittavaa säilytystilaa on kuskin ja kartturin penkkien alla. Turkin alla on myös isot ruumat, joihin saa mahtumaan paljon tavaraa. Näppärä omistaja asentaa luukkuihin saranat.

Lattian alla on monta nerokasta säilytystilaa, niistä takimmaiseen mahtuu takatilan pöytä.

Valoisa ohjaamo

Suuren ovi-ikkunayhdistelmän ansiosta näkyvyys on loistava. Kuskin ajoasento on hyvä ja kaikki hallintalaitteet trimmien säätöineen on sijoiteltu harkitusti. Sekä kuskilla että kartturilla on pituussuunnassa säädettävät peruspenkit. Pitkä kuski saattaa kaivata lisää tilaa penkin ja katon väliin. Se on kuitenkin usein muutaman päänlyöntikerran jälkeen tottumuskysymys.

Hallintalaitteita ja trimmikytkimiä on helppo käyttää. Plotteri-/kaikuyhdistelmä on hyvin kuljettajan
näköpiirissä.

Ohjauspulpetin edessä on paikka kemialliselle wc:lle. Retkikäytössä se olisi hyvä lisävaruste, vaikka yksityisyyttä ei juuri olekaan.

Kattoluukussa on helppokäyttöinen lukkomekanismi ja luukku liikkuu helposti asennosta toiseen. Seisaaltaan ajettaessa luukku voisi avautua enemmän.

Kun kartturin penkin kippaa eteenpäin, sen alta paljastuu pieni pentteri. Liesi ja tiskiallas toimivat hyvin retkiruuan kokkailuun ja lisää työtilaa saa kaadetun penkin selkänojasta. Kuskin penkin alla olisi tilaa pienelle jääkaapille.

Yksinkertainen pentteri on 
riittävä 
retkikäyttöön.

Makuutilaa retkikäyttöön

Veneen kokoon nähden Marinosta on onnistettu tekemään yllättävän tilava. Keulan V-vuode on iso jo itsessään, mutta välipalojen avulla tilaa tulee reilusti 2-3 nukkujalle.

Toisessa päässä venettä on U-sohva, joka voisi olla astetta isommastakin veneestä. Mukaville sohville mahtuu hyvin neljä matkustajaa. Seurustelua varten on irrallinen pöytä.

Poikittainen takapenkki sopii auringonottoon tai kapeudesta johtuen välttävästi yhden hengen nukkumiseen. Tässä veneessä ei ollut lisävarusteena saatavia takapenkin lisäpaloja, joilla siitä saisi levennettyä sängyn kahdelle hengelle.

Välipalojen avulla keulaan syntyy hulppean kokoinen punkka, johon mahtuu kahden aikuisen lisäksi myös yksi lapsi. Verhot ovat tarpeen valoisassa veneessä.

Hulppean kokoisen U-sohvan ympärillä on tilaa 5-6 hengelle. Pressun alla on 
seisomakorkeus.

Koneessa riittää tehoa

Marinon perälaudassa on 2-tahtinen 130-hevosvoimainen Mercury. Kone on hieman tehosuosituksen yläpuolella, mutta vastaa painoltaan 115 hv:n nelitahtista. Isolla kuormalla liikuttaessa vene nousee helposti liukuun. Vauhdista täytyy sitten hieman maksaa, sillä nykykoneisiin verrattuna vanhemmat 2-tahtiset moottorit ovat janoisia. Toisaalta keskimääräisillä ajomäärillä ero ei ole merkittävä.

Marino 61 HT on hyvä valinta, jos veneily rajoittuu päiväretkiin, mutta silloin tällöin olisi tarvetta muutaman hengen tai pienen perheen lyhytaikaiseen majoittumiseen. Miksei Marinolla hoidu myös mökkimatkat, sillä tavaroiden lastaus sujuu helposti. Vastaavia läpikäveltäviä vene­malleja on tarjolla vähän. Keskihytillisiin verrattuna Marino 61 HT toimii retkikäytössä paremmin ja normaaliin HT-veneeseen verrattuna läpikuljettavuus on suuri etu.

Lisävarusteita voi asentaa tarpeen ja budjetin mukaan. Retkikäytössä ensimmäisenä listalla olisivat varmasti 2-akkujärjestelmä, lämmityslaite ja jääkaappi. Ison kotimaisen valmistajan etuna on varaosien ja lisävarusteiden helppo saatavuus.

Artikkelin vene oli juuri myyty ennen lehden painoonmenoa 17  500 eurolla, jolla sai pressua lukuunottamatta siistin veneen.

Perälaudassa on tilaa apukoneelle. Uimaportaiden käyttöä helpottaisi erillinen tartuntakahva, jolloin vedestä olisi helpompi 
nousta ylös.

Marino 61 HT

Vuosimalli 2003
Pituus 6,01 m, leveys 2,30 m, paino 750 kg
Kantavuus 6 henkeä, CE-luokka C
Polttoainesäiliö 80 litraa
Suositeltava koneteho 60—115 hv
Moottori Mercury 135 Optimax, vm. 2003, moottorin käyntitunnit 250 h
Valmistaja Finn-Marin Oy

Lue myös nämä

X