Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Nimbus 26 – ruotsalainen klassikko

Ruotsalaisen Nimbuksen menestystarina sai alkunsa 60-luvun lopulla venemallista 26. Perheveneestä tuli suursuosikki: Nimbuksia on parhaimmillaan ollut vesillä yli tuhat.

11.04.2023

Tekstijuha nieminen

Ruotsalaisen Nimbus-veneveistämön menestystuotetta ei ehkä olisi ilman Volvo Pentaa. Konevalmistaja oli kehittänyt uuden moottorin, jonka myyntiä varten tietysti tarvittiin uusi perhevenemalli. Suunnittelijaksi palkattiin monista purje- ja moottoriveneistä tunnettu Pelle Petterson. Hän onnistui työssään, sillä Nimbus 26 -venettä valmistettiin yli tuhat ja sen 2600-seuraajamalliakin yli 600 kappaletta.

Nimbus 26 on perusperhevene, jossa on kaikki tarpeellinen neljälle hengelle, myös pidemmällekin lomamatkalle. Vene kuuluu ensimmäiseen mallisukupolveen, jonka tunnistaa ohjaamon ikkunoiden puukehyksistä. Tässä veneessä ne oli lakattu upeaan kuntoon. Myöhemmissä malleissa puuosat korvattiin alumiinikehyksillä ja kattoa korotettiin.

Veneestä on pidetty hyvää huolta. Runko ja kansi on maalattu, ohjaamon ja avotilan verhoiluja on uudistettu. Puuosat ovat hyvässä kunnossa. Veneen ikä toki näkyy, mutta Nimbus on edelleen kelpo matkavene perhekäyttöön. Vanhassa veneessä riittää aina tekemistä, joten uudella omistajalla täytyy olla intoa veneen kunnossa pitämiseen.

Juttu on julkaistu Kipparissa 2/2018

Ohjaamon katolla rst-kaaressa on suunnattava aurinkopaneeli ja antennit TV:lle ja radiolle.

Notkeutta kansille

Keulakannelta avotilaan kulkeminen vaatii näppäryyttä, varsinkin pressun ollessa ylhäällä. Lasten turvallisempaa kulkua varten kannattaa harkita uudemmissa malleissa yleisten kaidevaijereiden virittämistä keula- ja peräkaiteiden väliin. Aikuinen pärjää toki ilman niitä.

Peräpeilissä on koko veneen levyinen uimataso, joka on hyvä lisä ankkuroitaessa ja peräkiinnityksessä. Uimatasolta kiipeäminen vaatii notkeutta, koska avotilaan pääsemiseksi on kierrettävä takahytti tai ryömittävä sen yli.

Peräpeilissä on kokoleveä uimataso ja -portaat. Säilytystilaa ei ole, joten ankkuri- ja kiinnitysköydet säilytetään kaiteisiin sidottuna.

Ankkurille on uimatasolla oma säilytyspaikka, mutta kiinnitysköydet on kannettava avotilaan tai kiinnitettävä kaiteisiin lepuuttajatelineiden viereen.

Veneen vasemmalla sivulla olevassa ohjaamossa on perusvarusteet: koneen mittaristo, kompassi ja katkaisinpaneeli. Kuskin eteen, kojetaulun päälle saa mahtumaan pienen plotterin.

Ohjaamon penkeissä on uusitut keinonahkapäällysteet. Yksinkertaisen näköisestä toteutuksesta huolimatta ajoasento on kohtuullisen hyvä. Kattoluukku on toteutettu nepparikiinnitteisellä pressulla ja siitä yltää hyvin tähystämään.

Ohjaajanpaikat suunniteltiin 70-luvun alussa veneen vasemmalle puolelle. Tätä perusteltiin aikoinaan paremmalla näkyvyydellä oikealle. Puinen ratti on muisto menneiltä ajoilta.

Moneksi muuttuva avotila

Nimbuksen avotila on monipuolinen ja yllättävän toimiva. Tilaa on neljän-viiden hengen matkustamiseen, kokkaamiseen ja ruokailuun. Toimivuuden jujuna on kahden hengen kartturinpenkki, jonka istumasuunta on helposti vaihdettavissa ruokailuryhmään päin sekä ruokapöytä, joka alas taitettuna kääntyy kokonaan pois tieltä. Pöydän ympärillä on tilaa neljälle ruokailijalle.

Hyvällä säällä kuomun ollessa alas laskettuna vene tuntuu avoveneeltä, jossa kelpaa matkustaa ja viettää aikaa. Korkeat laidat tekevät olon turvalliseksi. Kuomu jatkuu takahytin takareunaan asti, joten tila on avara myös kuomu ylhäällä. Kannelle menoa varten on joko astuttava matkustamon penkille tai käytettävä vastakkaisella puolella olevaa askelmaa. Patjalla varustettu takahytin katon oleskelutaso on varmasti suosittu paikka.

Takahytin päällä on mukava patjalla varustettu loikoilupaikka, jonka kaiteet eivät kuitenkaan ole riittävän korkeat ajonaikaiseen oleskeluun.

Toimiva tilat

Hyvällä kelillä kokkaus sujuu tässä veneessä vaivatta. Käryt häviävät tuulen mukana ja seurustelu muiden kanssa onnistuu hyvin. Lietenä on turvallinen spriikeitin, jonka suojakannen ylhäällä pysymisen voisi varmistaa vaikka yksinkertaisella köysivirityksellä. Kuskin penkin alla on jääkaappi ja tiskialtaaseen tulee meri- ja makeavesi. Työtasona on tiskialtaan sivuun liukuva kansi ja lisää työtilaa saa avotilan pöydästä. Kattilat ja pannut sekä ruokatarvikkeet mahtuvat tiiviisti pakattuna kaappeihin.

Pentterissä on perustoiminnot; makea- ja merivesi, liesi ja jääkaappi. Näppärä yksityiskohta on sivuun työntyvä työtaso, jonka olla on kannelle menoa helpottavat askelmat

Veneen tilajärjestely on muutenkin toimiva. Keula- ja perähyteissä on hyvät makuutilat kahdelle. Keulapunkan lisäpalalla sinne mahtuu mukaan myös yksi lapsi. Tavarat saa piiloon takakajuutan kaappeihin ja keulapiikin avohyllyille. Punkkien alla on lisää säilytystilaa. Isot ikkunat tekevät makuuhyteistä valoisat. Keulahytistä on ovi wc-tilaan, jossa mahtuu pukeutumaan. Pesuallas kääntyy seinästä näppärästi esille. Wc-pönttö oli uusittu, mutta sen kiinnitys pöntön alla olevan septitankin päälle vaikutti epämääräiseltä. Uusi septitankki kannattaa sijoittaa keulahyttiin punkan alle.

Keulahytti välipalalla.

Tilavassa takahytissä on kapeahko parivuode ja paljon kaappitilaa.

Koneessa riittää tehoa

Ajo-ominaisuuksiltaan Nimbus on selkeä puoliplaanari. Alkuperäisessä moottorissa on ollut 63 hevosvoimaa, joten siihen verrattuna nykyisen koneen yli tuplaten suurempi koneteho lupaa riittävästi vauhtireserviä. Veneen luonteesta johtuen huippunopeus jää noin 20 solmuun. Sopivin matkavauhti on 14—16 solmun välillä.

Kovassa sivuaallokossa on syytä varautua rullaamiseen. Keulapotkurin puuttuminen kannattaa huomioida ahtaissa paikoissa.

Kuusisylinterinen Volvo Penta täyttää konetilan kokonaan. Tärkeimmät huoltokohteet ovat kohtalaisesti esillä.

Siisti yksilö

Vaikka Nimbuksella on ikää jo kunnioitettavat 45 vuotta, se on edelleen varteenotettava pienen budjetin matkavene.

Kone kannattaa tarkistuttaa ammattimiehellä. Sähkölaitteiden läpikäynti ja valaistuksen uusiminen ovat myös suositeltavia toimenpiteitä, kuten myös läpivientien ja letkujen tarkistus.

Tämä Nimbus 26 oli myynnissä Naantalissa ja sen hintapyynti oli 19 900 euroa. Tällä rahalla uusi omistaja saa sympaattisen veneen.

Pressuun ommellut tartuntalenkit helpottavat sivukannella liikkumista.

Nimbus 26

Vuosimalli 1972

Pituus 7,85 m, leveys 2,85 m, paino 2 500 kg, vesisäiliö 120 litraa, polttoainesäiliö 160 litraa, moottori Volvo Penta TAMD 40 170 hv, vm. 84, moottorin käyntitunnit 2 963 tuntia
Valmistaja Nimbus Båtar/Erje Plast
Hinta 19 900 €

 

Lue myös nämä

X