Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Nimbus 310 Coupé – Pitkän päivän matkavene

Nimbus 310 Coupé on haluttu matkavene, jonka asuttavuus ja ajo-ominaisuudet riittävät pidempäänkin lomailuun.

07.08.2022

Tekstija kuvat juha nieminen

Nimbuksen tarina alkoi 70-luvun alussa, kun ensimmäiset 26-jalkaiset veneet valmistuivat. Ne olivat veistämön ponnahduslauta matkavenemarkkinoille. Sen jälkeen erilaisia malleja on ollut tuotannossa kaikkiaan yli 50. Nimbus 310 Coupé oli yhdessä sen seuraajan 320:n kanssa jättimenestys, sillä niitä on valmistettu yli tuhat vuosina 1997—2010.

Ruotsin kuuluisuudet kuninkaasta tennistähti Björn Borgiin ajoivat aikoinaan Nimbuksen veneillä. Nimbuksen suuruuden päivinä se omisti myös tunnetut ruotsalaiset moottorivenemerkit Rydsin, Storebron, Paragonin sekä Maxi-purjeveneet.

Yritys ajautui kuitenkin konkurssiin laman aikana vuonna 2012. Pienen tauon jälkeen Nimbuksen toiminta elpyi ja se jatkaa uskollisesti Ruotsin länsirannikolla laadukkaiden veneiden valmistusta.

Ison veneen tuntua

Laiturilta katsottuna Nimbus näyttää kokoistaan suuremmalta veneeltä. Yksi syy tähän on korkea runko ja massiivinen ohjaamon kattorakennelma. Keulakannen kaiteet ovat korkeat ja edestä korotetut, joten niistä saa hyvin tukea. Ohjaushytin seinällä olevat tartuntakaiteet on suunniteltu hyvin, joten avotilaan siirtyminen onnistuu helposti. Kassit voi laskea valtavan kokoiselle keulakannelle ja painavimmat voi lastata keulaluukusta alas.

Toimivat sisätilat

Ajohytissä on korkeutta, mutta sivukannet syövät tilan leveyttä. Kuskilla on kuitenkin hyvät oltavat ja penkki on etureunastaan ylös nousevaa mallia, mikä helpottaa seisaaltaan ajamista.

Kattoluukusta tähystäminen onnistuu yli 175 senttiä pitkältä ohjaajalta. Plotteri-tutka-yhdistelmä on hyvin esillä, samoin kuin muu mittaristo. Ratin eteen mahtuu merikarttasarja. Kaasu-vaihdevipu osuu pystyasennossaan ikävästi käden tielle. Kokonaisuutena ohjaamo on kuitenkin onnistunut.

Kartturin sohvalle mahtuu hyvin kaksikin matkustajaa. Näkyvyys on hyvä ja kartalle on paikka käsien ulottuvilla. Satamaoloissa penkki kipataan taakse, jolloin syntyy mukava ruokailuryhmä 4—5 hengelle. Ruokapöytää laskemalla saadaan kelpo varapunkka. Katon rajaan jälkiasennetut led-nauhat antavat miellyttävän valaistuksen.

Pieni ja toimiva pentteri

Keittiössä on saatu kaikki tarpeellinen mahtumaan pieneen tilaan. Ruokailuvälineille ja -tarvikkeille on paikat vetolaatikoissa. Jääkaappi on kuskin penkin alla. Kokkausvuorossa oleva toivoo varmasti lisää laskutilaa varsinkin silloin, kun lieden kansi on nostettu ylös. Salongin pöydästä on silloin apua.

Ajohytistä keulaan laskeuduttaessa on eteistila, josta on käynti keulahyttiin, sekä osittain ohjaamon alla olevaan vierashyttiin ja wc:hen. Keulahytissä kelpaa oleilla, sillä kingsize-kokoisella V-vuoteella on leveyttä yli kaksi metriä. Vaatteille on kaappeja molemmilla sivuilla ja punkan alla on vetolaatikko. Ripustinkaapin automaattisesti syttyvä sisävalo tuo ripauksen luksusta.

Vierashytti on L-mallinen. Sen kumpikaan osa ei sovellu parivuoteeksi, mutta tila riittää kahdelle ja lapsia majoittuu helposti kolmekin. Vaatekaappi on välttävän kokoinen.

Wc on riittävän tilava, kaappi- ja pöytätilaa on paljon. Tuuletus hoituu avattavan runkoikkunan kautta.

Makuuhyteissä ja wc:ssä on avattavat runkoikkunat, jotka kannattaa sulkea ajon ajaksi.

Selkeä avotila

Suojainen avotila on järjestelyiltään selkeä, kiinteä penkki on toisella reunalla ja portti uimatasolle sijaitsee takalaidan keskellä. Pressun avulla tila toimii myös loistavana lisähyttinä. Tämän veneen pressu on kuitenkin jo vaihdon tarpeessa.

Uudemmassa 320:ssa uimatason portti on siirretty takakulmaan ja avotilaan on saatu L-sohva, jossa takalaidan penkki on mallia klaffi. Ruokailuryhmän pöydälle on paikka ulkona ja irtopenkkien kanssa tilaa on hyvin neljälle. Penkit saa helposti piiloon suureen ruumaan, jossa on reilusti tilaa myös muille tavaroille tai vaikkapa pienelle kumiveneelle. Akut ovat samassa tilassa hyvin esillä, ja myös vaihteiston huolto hoituu tätä kautta.

Perän kauko-ohjattava ankkurivinssi auttaa luonnonsatamaan rantautumisessa. Vene kannattaa parkkeerata perä laituriin päin, niin rantautuminen onnistuu helpommin kuin korkealta keulakannelta.

Avotila ruokailuasennossa, tilaa on hyvin neljälle. Kiinteälle penkille mahtuu 2—3.

Moottorin ympärillä vähän tilaa

Konehuone on syvä ja täyden oloinen. Ensi silmäyksellä huoltokohteet näyttävät olevan vaikeasti saavutettavissa, mutta vierashytin pistopunkkien luukuista pääsee käsiksi piilossa oleviin huoltokohteisiin. Yanmarin 4 LH -malli on kestävän koneen maineessa. Käyttötunteja on ainoastaan 1 333, joten koneella on vielä paljon matkaa edessä. Akselivetoisena kalliit vetolaitehuollotkin voi unohtaa. Huippunopeutta tehdas lupaa 26 solmua.

Yanmar täyttää konetilan. Vierashytissä on luukut huoltokohteita varten.

Avotilan tiikkipäällysteisten lattialuukkujen alle mahtuu paljon tavaraa. Kaasujouset helpottavat luukkujen avaamista.

Haluttu käytettyjen markkinoilla

Nimbukseen on saatu mahtumaan hyvät ja toimivat tilat pitkällekin matkalle. Aika hyvin veneeltä, jonka kokonaispituus on 31 jalkaa ja siitä uimataso haukkaa vielä muutaman jalan. Mallin suosio ei yllätä, sillä se on hyvin viimeistelty ja merikelpoinen matkavene.

Nimbus 310 Coupé on suosittu vene ympäri Eurooppaa. Niiden hintapyynnöt vaihtelevat 75 000 ja 95 000 euron välillä. Uudemmista 32:stä joutuu pulittamaan jopa 135 000 euroa.

Artikkelin vene oli myynnissä hintaan 92 000 euroa Naantalissa Nautionella. Vene ehdittiin myydä ennen lehden ilmestymistä.

Juttu on julkaistu Kipparissa 4/2017

Tekniset tiedot

Nimbus 310 Coupé

Vuosimalli 2000
Pituus 9,18 m
Leveys 3,25 m
Syväys 1 m
Paino 3 700 kg

Moottori Yanmar 4LH STE 230 hv akseliveto

Kantavuus 10 henkeä
Makeavesisäiliö 180 l
Polttoainesäiliö 340 l
Septitankki 80 l

Lue myös nämä

X