Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Sealine 23 – Englantilainen tilaihme

Sealine 23 on sporttisen näköinen vene. Koneteho on kuitenkin maltillinen, joten urheilulliseksi sitä ei voi sanoa. Sealine-veneitä pidetään laadukkaina, ja myös tämä yksilö on hyvin tehty.

03.06.2022

Tekstija kuvat juha nieminen

Kenelle: Taloudellinen ja hyvin tehty kruiseri, joka sopii neljän hengen viikonloppuretkille tai pienen perheen lomaveneeksi.


Sealinen tarina alkoi, kun englantilainen Tom Murrant etsi 70-luvun alussa perheelleen venettä. Sopivaa yksilöä ei löytynyt, joten hän päätti suunnitella sellaisen itse.

Vene valmistui paikalliselta veistämöltä apuun pyydettyjen ammattilaisten avulla.

Venemallin nimeksi annettiin Sealine. Kaverit olivat niin tyytyväisiä lopputulokseen, että he perustivat yhdessä Fibrasonic Marinen.

Yrityksen alku oli erittäin lupaava siihen asti, kun öljykriisi puhkesi. Sen aikana yritys selviytyi lamasta tekemällä alihankintana lasikuitutöitä muun muassa Englannin rautateille.

Veneiden valmistus aloitettiin uudelleen 70-luvun lopulla 19- ja 22-jalkaisilla malleilla. Maine lisääntyi ja venekoot kasvoivat. Vähitellen veistämöstä tuli yksi Englannin johtavista moottorivenevalmistajista.

Menestyksestä huolimatta veistämön omistajat myivät osuutensa yrityksestä 90-luvun lopulla. Saksalainen purjeveneistään tunnettu Hanse osti Sealinen vuonna 2013 ja siirsi valmistuksen Saksaan.


Juttu on julkaistu Kipparissa 10/2019.


Kylkiparkkiin

Veneeseen pääsee nousemaan hyvin keulan kautta, vaikka siinä ei ole ankannokkaa. Syvennys helpottaa keulakannella liikkumista.

Sähkötoimiselle keula-ankkurille on isompien veneiden tapaan oma syvennys. Kulkemista helpottava ankannokka puuttuu.

Sealine kannattaa kuitenkin parkkeerata laituriin kyljittäin tai perä edellä, sillä sivukannella kiinteän targa-kaaren tilalla olevan RST-kaaren kohdalla on ahdasta. Perästä pääsee kulkemaan laiturille helposti, ja uimatasokin on alas kipattavaa mallia. Uimaportaat on sijoitettu siten, että niiden käyttö onnistuu oli taso käytössä tai ei.

Kylkiparkissa voi hyödyntää sivukansien keskellä olevia kiinnitysknaapeja, jotka ovat harvinaisia tämän kokoluokan veneissä.

Uimataso on alas laskettava, mutta runko on muotoiltu niin, että taso ylös nostettunakin perässä on kapea kulkureitti.

Ison veneen avotila

Avotilassa on helppo liikkua, sillä tilanjako on selkeä. Istuinpaikat ovat avotilan toisella reunalla ja toisella reunalla on helppohoitoisella synteettisellä tiikillä päällystetty leveä kulkukäytävä. Matkustamossa on mukavat penkit neljälle ja niiden välissä on irrotettava pöytä. Lisäpalojen avulla sohvan paikalle saa sijattua auringonottotason.

Jääkaappi on veneen vasemmalla reunalla, kuten myös kaasupullot. Muuten ulkona on vain vähän säilytystilaa. Esimerkiksi lepuuttajat ja kiinnitysköydet kaipaisivat säilytyskoreja.

Moniosaista, vain pari vuotta vanhaa kuomua voi pitää aurinkokatoksena tai sen voi laskostaa pois valokaarta vasten. Kuomun alla mahtuu seisomaan ja valoa tulvii sisään isoista ikkunoista.

Ohjaamon kahden hengen penkillä istutaan korkealla, joten sieltä näkee loistavasti joka suuntaan. Ajoasento on hyvä ja myös seisaaltaan ajo onnistuu helposti, sillä ratin ja penkin välissä on reilusti tilaa. Ratti on myös tarpeeksi korkealla seisaaltaan ajoa varten.

Koneen hallintalaite on sijoitettu hyvälle etäisyydelle ja plotterille on oma paikka kojetaulussa. Pikkutavarat saa jemmattua kannelliseen syvennykseen.

Sealinen ohjaamossa istutaan mukavasti kahden hengen sohvalla. Hallintalaitteet ovat hyvin esillä ja näkyvyys on erinomainen.

Toimivat sisätilat

Veneen sisälle laskeudutaan liikoja kyyristelemättä, sillä liukuovi jatkuu pitkälle – lähes tuulilasiin asti. Heti portaiden vasemmalla puolella on pentteri, jossa on perusvarusteet, kuten kaksiliekkinen kaasuliesi, tiskiallas sekä lisävarusteena mikro. Lieden päälle kääntyvä lasikansi toimii työtasona. Vaikka kaappitilaa on rajoitetusti, on roskille oma tila portaiden alla. Seisomakorkeus lieden kohdalla on 180 senttiä.

Kompaktiin pentteriin on saatu mahtumaan mikro. Roska-astia on portaiden alla.

Keulan pöytäryhmän ympärille mahtuu 4–5 henkeä. Kun pöytä lasketaan ja keulimmainen selkänoja nostetaan ylös, syntyy kelpo punkka kahdelle.

Kun salongin pöytä lasketaan, siihen saadaan pedattua tilava tuplapunkka. Keulimmainen istuintyyny kääntyy saranoiden varassa ylös.

Matkatavarat täytyy mahduttaa penkkien alle tai pieneen hyllykaappiin. Useamman henkilön majoittuessa veneeseen on varauduttava matkatavaroiden ja lisäpatjojen jatkuvaan siirtelyyn.

Ohjaamon alla olevan keskihytin kulkuaukko on ahdas, mutta itse hytti on luokkansa tilavimpia. Sen takaosassa on lähes metrin verran korkeutta. Punkan koko on 123 x 192 senttiä. Tuuletus hoituu ison avotilaan avautuvan luukun kautta. Wc-tila on pieni, mutta toimiva.

Riittävä koneteho

Sealinea liikuttaa Volvon 170 hevosvoiman KAD32. Huippunopeus on noin 28 solmua ja taloudellisin matkavauhti 18–22 solmua, jolloin kulutus on noin 1 l/mpk. Käyttäjäkokemusten mukaan Sealinella pärjää hyvin kovassakin kelissä.

Konehuoneeseen pääsee ison luukun kautta, jonka aukipito-mekanismi kannattaisi vaihtaa helppokäyttöisempään. Konetilan etuosassa on hyvin tilaa huoltotöille.

Konehuone on tilava. Luukun aukaisu vaatii avotilan penkkien kääntämisen ylös.

Tämä vene oli myynnissä artikkelin kirjoittamisen aikaan (2019) Naantalissa Nautione Oy:llä ja sen hintapyynti oli 39 500 euroa. Vastaavan kokoisia ja hintaisia veneitä löytyy markkinoilta paljon, kuten esimerkiksi Sea Ray 245 Sundancer, Bavaria 25 Sport tai Rinker 250. Sealinen avotila on kuitenkin toimivampi kuin kilpailijoiden versioissa.

Tekniset tiedot

Sealine 23

Vuosimalli 2004
Valmistaja Sealine Englanti
Pituus 7,49 m
Leveys 2,49 m
Syväys 0,94 m
Paino 2 400 kg
CE-luokka C/6 henkeä
Vesisäiliö 120 litraa
Septitankki 40 litraa
Moottori Volvo Penta KAD 32, perävetolaite, 650 h
Polttoainesäiliö 227 litraa
Hinta 39 500 € (2019)

Sealine

Lue myös nämä

X