Tristanin juuret ovat Savon sydämessä Varkaudessa, jossa Kyllikki Korhonen suunnitteli uppoumarunkoisia matkaveneitä jo 70-luvulla.
Tristan 310 Fly -mallin tarinan takana on sen saksalainen maahantuoja, joka halusi Tristanilta yläohjaamollisen mallin Saksan markkinoille. Nopeudella ei ollut väliä, sillä Saksassa veneet tulivat joki- ja kanavakäyttöön, joissa on tiukat nopeusrajoitukset.
Keski-Eurooppaan toimitettiin parikymmentä venettä ilman konetta. Saksassa niihin asennettiin alimittaiset 100 hv dieselit. Tämän artikkelin vene tuotiin aikoinaan takaisin Saksasta Suomeen ja moottori päivitettiin normaalikäyttöön sopivaksi. Ulkonäöltään 310 muistuttaa uudempaa 315 Fly -mallia, mutta kyseessä on kuitenkin täysin eri vene.
Käytettyä katsomassa -juttu on julkaistu Kipparissa 4/2018.
Kätevät kannet
Kulku keulasta avotilaan onnistuu hyvin, sillä ankannokalle on tukeva astua ja keulasta pitkälle perään jatkuvista kaiteista saa jämäkästi tukea. Kaiteiden kiinnityspultit kaipaisivat tosin kiristämistä. Vaikka kaiteista saa tukea, niin paikallaan olevan kuomun etukulmat hankaloittavat sivukannelta avotilaan kulkemista. Kulkuaukko suurentuu kuitenkin muutaman nepparin avaamisella.
Keulakannella sijaitsevan käsikäyttöisen ankkuripelin käyttö on hidasta.
Kuskilla hyvät oltavat
Kuljettajalla on hyvä näkyvyys ja myös hallintalaitteet ovat käsien ulottuvilla. Puisen ratin edessä on näppärä karttalaatikko, jonka päällä on tilaa karttasarjalle. Ohjaamossa on kattoluukku.
Salongin U-sohvalla on ruokailu- ja istumatilaa neljälle, ja uloskin on avarat näkymät. Mukava sohva muuntautuu helposti varavuoteeksi lisäpalan avulla. Erillistä kartturin penkkiä sohvaryhmästä ei saa, mutta poikittain matkustamiseen tottuu.
Sohvan alla on säilytystilaa kahdessa kerroksessa. Alimmissa laatikoissa tavarat kannattaa pakata erillisiin laatikoihin, etteivät ne katoa takanurkkiin.
Kun kuskin penkin kippaa eteenpäin, esiin tulee työpöytä ja iso säilytyslaatikko, jonka kansi tosin puuttui. Työskentelytilaa on reilusti normivenettä enemmän, joten kokkaaminen on mukavaa. Jääkaappi sijaitsee salongin sohvaryhmän alla.
Makuutilat koko perheelle
Ohjaamosta laskeudutaan muutama askel keulan eteistilaan. Keulahytin yksityisyys on ratkaistu oven sijaan verholla, ja se toimii perhekäytössä. Pitkässä, mutta kapeassa sängyssä on hyvä patja vasenta kylkeä vasten, jolloin pukeutumistilaa jää reilusti oikeaan reunaan.
Tavarat saa mahtumaan hytin molempia reunoja kiertäville hyllyille ja vaatekaappiin. Punkan alle on sijoitettu vesitankki, mutta mahtuu sinne muutakin. Hytti on tilava ja toimivan oloinen.
Pienempi ohjaamon alle työntyvä ovellinen hytti soveltuu parhaiten kahdelle lapselle, sillä sängyn leveys on ainoastaan 110 cm. Lisäksi jalkatilaa on korkeussuunnassa vähän. Säilytystiloja ei ole, mutta vaatekoukkujen asentaminen helpottaisi asiaa. Täälläkin mahtuu pukeutumaan.
Vastapäätä pikkuhyttiä on wc-tila, joka on seisomakorkeuden puutteesta huolimatta riittävän tilava. Lujitemuovi-moduuli tekee puhtaanapidosta helppoa. Suihkukaivoa ei ole.
Hyvän kelin ulkotilat
Avotilan täysleveälle ja alas laskettavalle penkille mahtuu hyvin pitkäkseen. Miinuspuolena on uimatason korkea kynnys. Tässä veneessä oli uuden oloinen kuomu, jonka isot vetoketjulliset ikkunat voi irrottaa. Säilytystilaa on konehuoneen molemmilla laidoilla. Etukulmissa olevien askelmien alle mahtuu esimerkiksi kaasupullo, joka tässä veneessä oli virheellisesti asennettu toiseen takasäilytystilaan.
820-malliin verrattuna yläohjaamo tuo mukavan lisän veneen toiminnallisuuteen. Tikkaat avotilasta ylös ovat jyrkät ja penkeillä istutaan matalalla, mutta hellepäivänä ulkoa ohjaamisen mahdollisuutta osaa varmasti arvostaa. Tiukoissa satamamanöövereissä ylhäältä ohjaaminen on myös helpompaa. Ohjaamon saa peitettyä käytännöllisellä peitteellä.
Mikäli mahdollista, tämä vene kannattaa kiinnittää perä laituriin päin. Käynti avotilaan onnistuu näppärämmin uimatasolta kuin keulasta, vaikka takalaidassa ei olekaan uudempien mallien tapaan ovea. Kulkua helpottaa leveä askelma- ja kaideyhdistelmä.
Uimatasolle mahtuu vaikka aurinkoa ottamaan. Tasoon upotettuun laatikkoon mahtuu peräankkuri köysineen. Lisävarusteena ovat taavetit apujollalle.
Tarvittavaa tehoa
Konehuone on täynnä tavaraa, sillä moottori on peruskonetta isompi. Teho on myös tarpeen, sillä yläohjaamo tuo lisäpainoa. Tristanilla onnistuvat pitkätkin päivämatkat, sillä matkavauhtina voi pitää 20 solmua ja huippunopeus on noin 25 solmua.
Tristan soveltuu pienen perheen matkaveneeksi, jossa voi hyvin viettää koko kesäloman. Tämä harvinainen 310 Fly oli myynnissä artikkelin kirjoittamisen aikaan (2018) Nautionella. Hintapyyntö on 62 500 euroa, ja sillä saa siistikuntoisen ja hyvin varustetun veneen. Tutka-plotteriyhdistelmän sekä VHF:n voisi laittaa päivityslistalle. Modernimpi sisustusilme hoituu salonki-ohjaamon verhoilujen vaihdolla.
Tristan 310 Fly
Vuosimalli 1995
Pituus 9,40 m sis. uimataso
Leveys 3,10 m
Paino 4 200 kg
Kantavuus 6 henkeä
CE-luokka C
Polttoainesäiliö 250 litraa
Moottori Volvo Penta KAD 43, 230 hv, vm 2000
Moottorin käyntitunnit 1 205 t
Valmistaja Tristan Boats
Hinta 62 500 € (2018)