Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Yamarin 5200 – Vauhdikas yleisvene

Mökki- ja huviveneeksi suunniteltu Yamarin 5200 on suosittu myös uistelijoiden keskuudessa, sillä korkea varalaita ja iso tuulilasi tekevät veneestä merikelpoisen. Myös veneen tilanjako on onnistunut.

28.11.2022

Tekstijuha nieminen

Yamarin 5200 -mallin valmistus aloitettiin vuonna 1999. Myöhemmin veneeseen tehtiin pieniä muutoksia ja sille annettiin nimi 5200 BigFish. Viimeisimmät vuosina 2004 — 2005 valmistuneet veneet saivat mallimerkinnän 5210. Samaa runkoa käytettiin myös veneessä 5150 BigRide.

Tilajaoltaan 5200 on perinteinen ympärikäveltävä vene, jonka keulassa on pieni avotila ja tuulilasin takana sijaitsevat sekä ohjaamo että matkustamo.

Ohjauspulpetti on tässä mallissa suhteellisen edessä, joka yhdessä leveän rungon kanssa tekee takatilasta avaran. Vastapainoksi keulan avotila on pienehkö.

Veneen suunnittelu on onnistunut, sillä pituuteen nähden sen tilat ovat toimivat ja siinä on myös hyvät ajo-ominaisuudet.

Matkustamossa on hyvin tilaa viidelle. Tuulilasin ja tartuntakaiteen välissä on riittävästi tilaa tukevalle otteelle.

Matkustajat ovat hyvin suojassa korkean tuulilasin ja leveän ohjauspulpetin takana.


Käytettyä katsomassa -juttu on julkaistu Kipparissa 9/2017


Tilaa ja temppuilua

Veneeseen nousu keulasta on helppoa. Kaiteet ovat riittävän korkeat ja keulapenkki toimii hyvänä askelmana. Tuulilasia kiertävästä kaiteesta saa hyvän otteen. Ohjauspulpetin ohittaminen on silti haasteellista, sillä pulpetti on leveä ja väli on ahdas. Lisäksi lisävarusteena olevan kuomun kiinnikkeet ovat tiellä.

Ohjauspulpetin etuseinästä avautuvan luukun takana on iso säilytystila, jonne mahtuu esimerkiksi osa varusteisiin kuuluvasta patjasarjasta. Lisää säilytystilaa on taka- ja keulapenkin alla. Mutta jos patjoja säilytetään penkkien alla, niin muille varusteille ei jää paljoa tilaa.

Yamarinia vaivaa myös sama ongelma kuin monia muitakin veneitä, eli penkkien luukut eivät aukea kunnolla jos istuintyynyt ovat paikoillaan.

Keulassa on tilaa yhdelle matkustajalle. Penkin alla on lukittava säilytystila ja keulakannen laatikko kiinnitysköysille. Kiinnitysknaapit ovat kookkaat.

Toimiva ohjaamo

Ohjaamossa sen sijaan on hyvin tilaa. Hallintalaitteet, plotteri ja kaikuluotain ovat hyvin esillä. Iso tuulilasi tekee ohjaamosta suojaisan, jota osaa arvostaa huonolla kelillä.

Tuulilasin kaiteeseen kiinnitetty kulkuvalo saisi olla korkeammalla, sillä pimeässä seisaaltaan ajettaessa valo osuu kuskin pään tasolle ja häikäisee silmiin. Ongelma korjaantuu jatkamalla putkea.

Kuljettajalla ja kartturilla on ympäripyörivät, pituussuunnassa säädettävät penkit. Seisaaltaan ajoa varten penkin saa laitettua riittävän etäälle pulpetista, mutta valitettavasti säätövipu jää ikävästi pohkeiden tielle. Ohjauspulpetin takareunassa on jalkatueksi muotoiltu syvennys, joka vaatisi ruuvien kiristämistä. Puhelimen ja muut tarvikkeet saa suojaan pulpetin päällä olevaan kannelliseen lokeroon.

Laita on ohjaamon kohdalla hyvin korkea ja laiturille nousu vaatiikin ketteryyttä. Kulku onnistuu helpommin kun askelmana käyttää takapenkkiä.

Toimivassa ohjaamossa mittarit ja hallintalaitteet ovat hyvin esillä. Pikkutavarat saa suojaan kannellisen luukun alle.

Tilaa takapenkillä

Leveälle takapenkille mahtuu hyvin kolme matkustajaa ja tiiviimmin lastattuna jopa neljä. Patjasarja lisää mukavuutta. Jalkatilaakin jää kohtuullisesti, vaikka etupenkit olisi säädetty taka-asentoon.

Veneen lisävarusteena oleva kuomu oli lähes uudenveroisessa kunnossa ja sen alla on riittävästi korkeutta liikkumiseen. Kuomun kaaret tosin syövät reunoilta hieman tilaa.

Isot ikkunat tekevät tilasta valoisan ja näkyvyys on joka puolelle hyvä. Kuljettajan kohdalla kuomussa on vetoketjulla avattava luukku, jolloin seisaaltaan ajo onnistuu hyvin. Kuomun ollessa laskettuna sille on hyvä säilytyspaikka takapenkin ja moottorikaivon välissä. Uudemmissa veneissä yleinen kuomun suojakansi kuitenkin puuttuu, mutta sen voi korvata suojahupulla.

Matkustamo on tilava, takapenkille mahtuu väljästi kolme matkustajaa.

Vauhdikkaat ajo-ominaisuudet

Yamarin 5200 -veneen laaja moottorisuositus alkaa 50 hevosvoimasta. Kokemusten mukaan sillä tulee toimeen pienellä kuormalla, mutta suositeltava koneteho on vähintään 60 hevosvoimaa.  100 hevosvoiman teho tekee tästä veneestä urheilullisen ja liukuun lähtö onnistuu helposti isollakin kuormalla. Huippunopeus yhden hengen kuormalla oli yli 36 solmua. Liukukynnys oli noin 15 solmua, jolloin kierrosluku oli 3 300. Koneella oli ajettu kohtuulliset 490 tuntia.

Vakiovarusteena olevan alumiinipotkurin korvaamista teräspotkuriin kannattaisi harkita näin tehokkaassa moottorissa. Yamarin 5200 soveltuu hyvin yleisveneeksi ja kuomu lisää sen käytettävyyttä huonolla kelillä. Suuren kotimaisen valmistajan etuna on varaosien ja lisävarusteiden hyvä saatavuus. Tämä artikkelin vene oli sen kirjoittamisen aikaan myynnissä Kotkassa Lekemarinilla. Veneen hintapyyntö oli 13 990 euroa, jota voidaan pitää veneen kuntoon ja suureen konetehoon nähden kohtuullisena.

Mökki- ja huviveneeksi suunniteltu Yamarin 5200 on suosittu myös uistelijoiden keskuudessa, sillä korkea varalaita ja iso tuulilasi tekevät veneestä merikelpoisen. Myös veneen tilanjako on onnistunut.

 

Tekniset tiedot

Yamarin 5200

Vuosimalli 2000
Pituus 5,19 m, leveys 2,20 m, paino 540 kg
Kantavuus 6 henkeä
CE-luokka C
Polttoainesäiliö 80 litraa
Suositeltava koneteho 50—100 hv
Moottori Yamaha F100, vm 2003
Moottorin käyntitunnit 490 tuntia
Hinta 13 990 €

Lue myös nämä

X