Tilaa
Jutut

Klassikko: Johtokunnan tyylikäs työvene – Targa

Kipparin Klassikoissa oli elokuussa kalastajaveneiden perillinen, Botnia 23. Sen valmistaja Oy Botnia Marin Ab ennakoi perinteisten fiskarien ajan päättymistä hankkiessaan oikeudet uuden tyylin työveneeseen, Targaan.

05.10.2022

TekstiJuha Virtanen

KuvatJuha Virtanen, valmistajan esitteet

Pohjanlahden fiskarista kohti Targaa

Targan historia osa 2/2

Targa ei suinkaan ole rajoittunut pelkäksi työveneeksi. Siitä kehittyi malli, tai paremminkin kokonainen veneiden mallisarja, jossa yhdistyvät niin huvi- kuin ja työveneenkin ominaisuudet. Samaa konseptia on ruvennut käyttämään moni muukin valmistaja, mutta ainakin toistaiseksi Targa on säilyttänyt oman asemansa esikuvana ja edelläkävijänä.

Vuosien myötä se on kerännyt maailmalla mainetta siinä määrin, että Suomessa tehty Targa saattaa osua silmiin ihan missä tahansa maailman monista venesatamista.

Lue myös: Osa 1, Botnia 23 – Pohjanlahden fiskarista kohti Targaa

Koviin olosuhteisiin

Targan linjoja hahmotteli monista legendaarisiin mittoihin yltäneistä suomalaisista veneistä tuttu suunnittelija ja taiteilija Sture Gripenberg. Hän piirsi 1970-luvun lopulla veneen, joka vuonna 1980 esiteltiin nimellä Targa 25. Hänen lisäkseen venettä kerrotaan olleen suunnittelemassa myös Rainer Ahlskog ja Ilpo Kjellman.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X