Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Bella 9000 Sunmar – Moneen kertaan ehostettu

Bella Sunmar on tarpeeksi nopea vene pidempääkin matka-ajoon. Merikelpoisessa laatuveneessä on tilaa vieraillekin.

12.05.2024

Tekstieero pöyhönen

Harvoin nykyään enää tehdään yhtä onnistuneita ja pitkän elinkaaren omaavia runkoja kuin Pohjanmaalla Pietarsaaressa syntynyt ja 1985 markkinoille tullut, H.J. Sundqvistin suunnittelema puoliliukuva Sunmar. Veneen mallimerkintä alkuvuosina oli 850. Mallimerkintä muuttui vuonna 1989 malliksi 870 C. Samalle rungolle valmistettu perähytillinen versio 870 AC tuli markkinoille vuonna 1989.

Sunmareita valmistivat aluksi Pietarsaaressa vuoteen 1991 saakka Confiber Oy ja Vescons Oy. Vuonna 1993 muotit siirtyivät Uuteenkaarlepyyhyn Hollman Trading Oy:lle. Pienin päivityksin Sunmar 870 -veneitä valmistettiin Pohjanmaalla yhteensä noin 150.

Vuonna 1995 omistus ja valmistus siirtyivät Bella-veneet Oy:lle. Uudistunut Bella 9000 Sunmar esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 1996 venenäyttelyssä, ja veneen elinkaari jatkui yli 2000-luvun puolivälin.

Veneen runko oli edelleen sama kuin alkuperäisessä 850:ssä, mutta kansirakenteet ja sisämuotit uudistuivat. Ulkoisesti näkyvimmät muutokset olivat avotilan leveyden lisääminen, keulan ankannokka sekä perään integroitu tilava uimataso, jossa on köysiboksit molemmilla laidoilla.

Uudessa 9000-mallissa etupään sisämoduulia muutettiin niin, että keulakajuutta avautuu yhtenäisesti salongin jatkeena. V-vuoteen keulassa korvasi ylemmäksi nostettu parivuode, jonka alle saatiin lisää säilytystilaa. Samoin salongin ja keulakajuutan välissä sijaitseva wc saatiin tilavammaksi.

Lattiatasosta korotetusta ateriosta näkyy hyvin ulos. Alaslaskettavan puoliklaffipöydän avulla sohvista saa vuoteen. Etummaisen sohvan istumasuunnan saa käännettyä ajosuuntaan.

Uuden Sunmarin markkinat lähtivät käyntiin yli odotusten. Helsingin näyttelyssä puoli miljoonaa markkaa vakiovarustein maksanutta venettä markkinoitiin liukuvana matkaveneenä, vaikka sen pohja ja meriominaisuudet toimivat käytännössä paremmin puoliliukuvan nopeuksilla.

Bella 9000 Sunmarit laminoitiin Kuopiossa, mutta laadukkaat kokoonpano ja sisustustyöt tehtiin alkuvuosina pitkälle asiakkaiden toivomusten mukaan Pohjanmaalla. Veneen suositeltu moottoriteho on 170-230 hv. Kokemusveneessä on West Coast -erikoisvarustelu.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 1/2021

Bella 9000 Sunmarin rungon historia ulottuu 1980-luvun puoliväliin. Kansirakenteita on vuosien varrella onnistuneesti nykyaikaistettu. Perinteinen, limi-
saumakuvioinen runko on saanut keulaan ankannokan ja perään integroidun tilavan uimatason köysibokseineen.

Tekniset tiedot

Bella 9000 Sunmar

Avomerikelpoinen 3-kajuuttainen, liukuva/puoliliukuva matkavene.

Rakennusmateriaali lujitemuovi
Sisustus tiikki/tekstiili
Pituus 9,0 m, leveys 2,94 m, syväys 0,78, paino tyhjänä n. 4000 kg, makuupaikat 4+2, henkilöluku rek. 10:lle.
Moottori sisämoottori Yanmar 4LH-STE 230 hv
Nopeus huippu 25 s./ matka 8-16 s.
Pa tankki 300 l
Vesisäiliö 150 l
Lämminvesivaraaja 30 l
Sähköt maasähkö, 12V akut käyttövirta 2×100 Ah, startti 2×75 Ah, aurinkopaneeli 100W.
Varustus West-Coast Marine erikoisvarustus mm. ulko-ohjaus avotilassa, tiikkisisustus, lämminvesi, pentteri, jääkaappi, wc, 2 x suihku, keulapotkuri, 2 sähköankkuria, tutka, karttaplotteri, kaiku, autopilotti, vhf, diesellämmitin, defrost.
Suunnittelija Hjörvald Sundqvist/Bella Team
Valmistaja Bella-veneet Oy/West Coast Marine Oy
Valmistusvuodet 1996-2007
Hinta vuonna 1998 vakiovarustein 509 000 markkaa

Lue myös nämä

X