Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Belmar 29 – Suomessa tehty pohjoismaalainen matkavene

02.12.2020

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Uppoumarunkoinen kolmekajuutainen Belmar 29 kuului lohjalaisen Venetekno Oy:n ensimmäisiin malleihin 1980-luvun alkuvuosina. Eero Nissi suunnitteli mallin pitkälti pohjoismaisia ja etenkin Norjan markkinoita silmälläpitäen. Veneen ominaispiirteet, limisaumaa jäljittelevä runko, pyöreä perä ja ulko-ohjaamo ovat tunnusomaisia norjalaisten perinteisille rannikkofiskareille snäckaneille eli snekkoille. Samoja piirteitä löytyy paljon sen ajan norjalaisveneistä kuten esimerkiksi Nidelvistä, Sagasta ja Scand Classicista.

Belmar 29:n tilanjako on onnistunut juuri perheitä ja ulkoilmaihmisiä ajatellen. Veneen keskellä parhaalla paikalla on avotila, josta on hyvä näkyvyys joka suuntaan. Osin kovan katteen alla avotilassa on ohjaamo ja matkustajia varten pieni pöytäryhmä. Avotilan katteeksi saa tarvittaessa säänsuojaksi viriteltyä myös kolmelta sivulta auki olevan pressun.

Avotilasta laskeudutaan keulanpuolella olevaan tilavaan salonkiin ja perässä olevaan melko korkeaan peräkajuuttaan. Kajuutat on erotettu avotilasta lukittavalla liukuovella.

Vene on kolme metriä leveä, mikä tekee sisätiloihin väljyyden tuntua ja mahdollistaa veneen ympäri kiertävät hyvät kävelykannet. Turvallisuutta kannella liikkuessa parantavat keulasta ja perästä auki olevat ja koko veneen kiertävät kaiteet/osin mantookit.

Belmar 29 on tukevarakenteinen vene, jossa on melko syvä köli. Alun perin uppoumarunkoiseksi suunnitellulla veneellä päästiin valmistajan ilmoituksen mukaan 10 solmun nopeuksiin jo 45 hv:n moottorilla. Myöhemmin, kun pohjaan tehtiin pieniä muutoksia ja perän kantoa lisättiin tasolevyillä, voitiin käyttää suurempia moottoritehoja ja päästä jopa yli 16 solmun nopeuksiin.

Belmar 29 -veneitä valmistettiin pääosin 1980-luvulla vajaa 200 kappaletta, joista suuri osa meni Ruotsin ja Norjan. Kotimaahan venettä myytiin paljon myös lasikuituvalmiina.

Suomessa paremmin tunnettuja olivat veistämön liukuvarunkoiset veneet Belmar 755, 700 DC/AC, 600 DC sekä 575 CA. 1980-luvun alussa veistämö valmisti myös moottoripurjehtijaa nimellä Belmar 28 MS.

Belmar 29:n muotit ja valmistusoikeudet siirtyivät Veneteknon lopetettua toimintansa vuonna 2003 Lohjan Kuitutyöt Oy:lle, jonka pääomistajan Kaarlo Paleniuksen mukaan muotit ovat yhä olemassa ja käyttökunnossa.

Viimeisen Belmar 29 -veneen Palenius valmisti omaan käyttöönsä vuonna 2007.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 6/2018.


Suomalaisvalmisteinen Belmar 29 on ”limisaumarunkoinen”, pyöreäperäinen matkavene, jossa on paljon norjalaisten suosiman perinnevenetyypin snäckanin piirteitä.

Tekniset tiedot
Belmar 29

Lasikuituvalmisteinen 3-kajuuttainen, puoliliukuva matkavene
CE-luokka C
Pituus 8,50 m
Leveys 3,00 m
Syväys 0,90 m
Paino n. 3 250 kg
Makuupaikkoja 6+1
Moottorisuositus 60—130 hv
Suunnittelija Eero Nissi
Valmistaja Venetekno Oy/Lohjan Kuitutyö Oy
Hinta vuonna 1984 45 hv dieselmoottorilla 189 500 mk, lasikuituvalmiina 60 400 mk.

Lue myös nämä

X