Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Kokemuksia veneestäni: Belmar 755 uudisti markkinoiden tarjontaa

Belmar 755 esiteltiin 1980-luvun alussa ja se sai heti myönteisen vastaanoton. Jopa kriittiset venealan julkaisutkin ottivat uutuusmalliin positiivisen asenteen.

09.04.2020

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Veneen monia ominaisuuksia kiiteltiin ja sen arvioitiin tuovan pitkästä aikaa jotain uutta veneilijöiden ulottuville.

Lohjalaisen Venetekno Oy:n valmistaman Belmarin todettiin palauttaneen uskon suomalaiseen venevalmistukseen, jossa 1970-luvulla oli hukattu ideat ja ajatus. Innovatiivisuus oli pikemminkin vaihtunut toisten tekemisten vahtimiseen ja muiden venemallien kopioimiseen, enemmän tai vähemmän menestyksellisesti.

Ihan noin ankeaa ei tuo 1970-luku todennäköisesti kuitenkaan ollut. Onhan aikakaudelta peräisin monia hyviäkin esimerkkejä, kuten Flipper, sekin tosin ruotsalaisen  suunnittelijan peruja, vaikka tehtiinkin Suomessa.

Belmar 755 oli Eero Nissin suunnittelema. Sen ylärakenteiden linjoissa on ehkä hiukan havaittavissa piirteitä Flipperistä, mutta Belmar oli selvästi pitempi rungoltaan ja varsin linjakas. Kapean rungon sisälle  oli saatu mahtumaan kaikki ne ominaisuudet, jotka löytyivät muiden valmistajien leveämmistä veneistä.

Aikaansa edellä

Sulavalinjainen Belmar 755 oli oikeastaan aikaansa edellä. Vastaavia, pitkiä ja kapeita veneitä on nykyisin vaikka kuinka paljon: Masmar, Delta ja monia muita.

Pitkä ja kapea runko on aallokossa mukavampi kuin lyhyt ja leveä. Toisaalta se vaatii moottorilta tehoa enemmän kuin pulskempi sisarensa. Belmarien pohjan suunnittelussa oli onnistuttu hyvin, ne eivät tarvinneet kovin suuria konetehoja noustakseen sujuvasti liukuun.

Veneen parhaimmaksi piirteeksi nimettiin lehdistössä  juuri hyvät ajo-ominaisuudet. Belmar suoriutui matkanteosta kaikenlaisessa kelissä, yhtä hyvin myötä- kuin vasta-aallokkoon. Uutena Belmar 755 maksoi 49 500 markkaa ilman moottoria.

Kysynnän myötä veneen hinta nousi vuosittain ja esimerkiksi vuonna 1986 se maksoi jo liki 80 000 markkaa. Veneen sai myös puolivalmiina. Kokonaan katettu Belmar 755 on melko harvinainen tapaus. Useimmat veneet olivat HT-versioita, joissa takana oli kuomulla suojattavissa oleva avotila. Veneestä kehiteltiin myös avoimella ohjaamolla varustettu DC-versio. Siihen pystyi targakaaren molemmin puolin virittelemään kuomut niillä keleillä, jolloin Suomen kesä ei näytä parhaita puoliaan. Sen moottorisuositus riitti 115 hevosvoimaan saakka.

Pitkää keulaa on kuin vinttikoiralla kuonoa ja se on Belmar 755:n silmiinpistävin piirre. Kapeaan runkoon on saatu mahtumaan riittävät sisätilat.

Pikkusisko suosittu

Belmar 575 CA esiteltiin 1986. Pikkusiskon pituus oli 5,85 metriä ja leveys 2,25 metriä. Kajuutassa oli makuu- ja ruokailutilaa neljälle henkilölle, joten se oli oivallinen pienen perheen retkivene, jonka yhtenä valttina oli erillinen WC-tila. Sellaista  ei tämän kokoluokan veneissä yleensä oltu totuttu näkemään.

Ajo-ominaisuudet olivat myös samaa, korkeaa tasoa kuin isommassa mallissa. Moottorisuositus oli 50–75 hevosvoimaa. Vene maksoi ilman moottoria 49 900 markkaa (1986). Sen sai myös puolivalmiina hiukan alle 30 000 markalla.

Samalle rungolle tehtiin myös malli 600. Sen ylärakenteet olivat hieman erilaiset, mutta peruslinjat eivät paljoa poikenneet. Moottorisuositus oli kasvatettu 90 hevosvoimaan saakka ja vuonna 1990 vene maksoi 78 500 markkaa – saman verran kuin 575 CA -mallikin.

Belmar 700 DC peri uudelle vuosikymmenelle tultaessa 755-mallin paikan. Se oli 125 000 markkaa maksava retkivene, jonka pituus oli 6,75 metriä ja leveys 2,5 metriä. Se painoi 1 100 kiloa ja tiikillä sisustetussa veneessä oli makuupaikat neljälle. Ohjaamo oli urheilullisesti avoin, ja sen ja taka- avotilan välissä oli targakaari, johon sai kiinnitettyä kuomut. Vene saavutti 120 hevosvoiman moottorilla 30 solmun nopeuden, kun kyydissä oli neljä  henkilöä. Moottorisuositus oli 90–150 hevosvoimaa.

Hitaampia malleja

Belmar 29 puolestaan oli yli kahdeksan metriä pitkä ja kolme metriä leveä, puoliliukuva matkavene. Sisämoottorin tehoalue riitti 90 hevosvoimaan saakka. Jo 45 hevosvoiman teholla tämä 2 500 kiloa painava vene saavutti 15 solmun nopeuden. Kuudella makuupaikalla varustettu Belmar 29 maksoi vuonna 1987 lähes 240 000 markkaa.

1980-luvun puolivälin jälkeen nähtiin myös Belmar 855 ainakin prototyyppinä. Se oli uppoumarunkoista muistuttava nopeakulkuinen perhevene, jossa makuupaikkoja oli kuudelle 29-mallin tavoin. Veneessä oli kunnon  seisomakorkeudella varustettu WC, jossa oli myös suihku. Peräkajuutta oli iso. Moottorina oli Volvo Pentan turbodiesel, jonka avulla veneen piti saavuttaa yli 13 solmun huippunopeus.

Belmar 755 on esitelty Kokemuksia veneestäni -juttusarjassa numerossa 12/2007.

Belmar 755

Liukuvarunkoinen retkivene rannikkokäyttöön

Pituus 7,55 m, leveys 2,42 m, paino 950 kg

Tehosuositus 55–85 hv, myöhemmin DC-mallissa 70–115 hv
Moottori Evinrude V6, 150 hv, huippunopeus n. 36,6 solmua, matkanopeus 24-26 solmua

Makuupaikkoja 4+1

Varustus mm. kaksi tuulilasinpyyhintä, 95 litran polttoainesäiliö, kuomu (HT-versio), tiskiallas, keitin, kaksi lukittavaa ankkuriboksia, verhot ja patjat, moottoritilan kansi, uimatikkaat, lattiamatot, sisävalot, kulkuvalot,
ohjauslaite ja pilssipumppu.

Hinta 49 500 mk (vuonna 1981)

Suunnittelija Eero Nissi, valmistaja ja päämyyjä Venetekno Oy, Lohja

Lue myös nämä

X