Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Kokemuksia veneestäni: Vator 15 GL – Oman aikansa daycruiser

04.07.2020

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Vuodesta 1938 lähtien puisia purje- ja moottoriveneitä etupäässä viranomaiskäyttöön rakentaneen Vator Oy:n varsinainen menestystarina huvikäyttöön tarkoitetuissa lasikuituveneissä alkoi 1960-luvun lopulla yhteistyössä amerikkalaisen Slickcrafin kanssa. Ensimmäiset muotit saatiin Suomeen 1968, ja ensimmäinen kokonaan Vatorin valmistama lasikuituvene Vator 14 esiteltiin venemessuilla 1969.

Neljälle hengelle tarkoitetussa Vator 14:ssa oli pituutta ja 4,25 metriä ja leveyttä 1,60 metriä. Vaikka 14-jalkaisesta tulikin nopeasti valmistajan myydyin sarja, huomattiin nopeasti, että moneen käyttöön vene oli kooltaan hieman liian pieni.

Kaksi suurempaa Vatorin markkinoille tuomaa mallia SS150 ja SS170 olivat aluksi puhtaasti Slickcraftin malleja. Vuonna 1973 saatiin markkinoille Vatorin kokonaan omat 15- ja 17-jalkaiset mallit. Vator 15:n rungossa oli 10 senttiä enemmän pituutta ja 15 senttiä enemmän leveyttä kuin Vator 14:ssa, mikä varsinkin ohjauspulpettimallina vastasi paremmin erityisesti kalamiesten tarpeita. Melko loivan, 12 asteisen pohjansa ansiosta vene on vakaa ja kulkee melko pienillä moottoritehoilla.

15-jalkaista runkoa valmistettiin ohjauspulpetillista R-mallia sekä keulakannellista tuulilasimallia. 1970-luvun alkuvuosina Helsingin Jollaksessa valmistettujen 15-jalkaisten tyyppimerkintä oli Vator 15 DL. Tyyppimerkintä päivittyi Vator 15 GL:ksi, kun tuotanto siirtyi myöhemmin Jollaksesta Puumalaan.  Siellä Vator-veneitä valmistettiin parhaimmillaan 700-1000 veneen vuosivauhdilla vuoteen 1986 saakka, jolloin Vator lopetti oman venetuotantonsa ja myi suuren osan muotteja Flipperille.

Huomattavin ulkonäöllinen ero alkuvuosien 15-jalkaisiin Slickcraft-malleihin oli Vatorin omassa kansirakenteessa, jossa on kaksiosainen tuulilasi. Jenkkiversioita kapeampi tuulilasi jättää sivuille kapeat sivukannet keulaan kulkua varten. Suosituimpia alkuperäisiä värejä ovat oranssinkeltainen ja vaaleansininen ja valkoinen.

Vator 15 GL -mallissa on istumapaikat viidelle. Sisälaidoilla sivukansien alla on perästä keulaan ulottuvat säilytyskotelot pikkutavaroille. Selvästi jenkkiperuja on auton ohjaamon tapaan lukittava hanskalokero apukuskin edessä. Säilytystilaa on lisäksi keulakannen alla sekä perässä saranoilla eteenpäin kipattavien istuimien takana. Turvallisuustekijänä veneessä on tyhjennyspropulla varustettu kaksoispohja sekä kelluttavat säiliöt keulakannen alla ja moottorikaivon molemmin puolin peräkannen alla.

Kuten muitakin Vatorin malleja, myös 15-jalkaisia on edelleen runsaasti käytettyjen markkinoilla, mutta mahdollisimman alkuperäisiä on vaikea löytää.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 6/2020

Kaikki Kokemuksia veneestäni -juttusarjassa esitellyt veneet löydät täältä.

Lue myös nämä

X