Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Kovan onnen Marino on vihdoin onnellisella omistajallaan Ruotsissa – mutta kalliiksi kävi

Rajavartiolaitoksen tiukka linja moninkertaisti kovan onnen Marino Mustangin rahtikulut Ruotsiin. Asiakkaan kannalta loppu on onnellinen, punainen Marino Mustang on perillä.

11.04.2020

TekstiIsmo Virta

Viime viikolla nousi julkisuuteen erikoinen tapaus, jossa Rajavartiolaitoksen tiukka tulkinta esti sipoolaisen Marinon valmistaman Marino Mustang -veneen viennin jälleenmyyjän kyydillä Ruotsiin.

Nyt tarinalla on onnellinen loppu, ainakin puoliksi. Mustangin halunnut asiakas on lopulta saanut jälleenmyyjältä veneensä.

”Mutta rahtikulut tulivat maksamaan ainakin kolminkertaisesti alkuperäiseen verrattuna”, murehtii Marinon toimitusjohtaja Ben Fagerström.

Asiakkaalleen nopealla aikataululla veneen myynyt ruotsalainen jälleenmyyjä oli aikeissa noutaa veneen Suomesta. Yksittäisen veneen edulliseksi kuljetuskeinoksi jälleenmyyjä suunnitteli veneen noutoa omalla, veneiden kuljetuksessa käytettävällä ja nosturilla varustetulla autollaan.

Tavaroiden pitäisi saada kulkea vapaasti maiden välillä, vaikka ihmisten liikkumista onkin rajoitettu koronaviruksen vuoksi.  Hallitus on luvannut tukea yrittäjiä, mutta tässä vientikaupassa viranomaiset pistivät rajusti kapuloita rattaisiin.

Hakusuunnitelma tyssäsi Turun satamaan, kun jälleenmyyjää ei päästetty maihin. Rajavartijan tulkinnan mukaan jälleenmyyjän veneenhaku ei ollut välttämätöntä liikennettä poikkeusoloissa.

Aikaisin aamulla ikävän puhelinsoiton saanut Fagerström ei onnistunut puhumaan veneen noutajaa Suomeen. Rajavartioston linja oli tiukka.

Rahtina rekan kyydissä tavara saisi kulkea, vaikka kuljettaja rekkaakin ajaa. Tässä on ehkä joku logiikka.

Fagerström mietti päänsä puhki, miten tilanteen saisi ratkaistua. Avuksi löytyi tuttu kuljetusyritys, jonka kyydissä Marino olisi saatu Uudenmaan tiesulkujen läpi kohtuuhinnalla Turkuun. Rajavartiolaitoksen linjan mukaan jälleenmyyjä ei kuitenkaan saanut jäädä Turkuun vaan hän joutui palaamaan tyhjin käsin Ruotsiin.

Seuraava yritys tyssäsi sitten jo Ruotsin rajalla, jälleenmyyjää ei päästetty edes laivaan. Ratkaisuksi löytyi lopulta se, että jälleenmyyjän traileri saatiin laivayhtiön voimin ajettua laivaan ja tyhjä traileri tuotiin Turkuun. Siellä Tallink-Silja sitten lastasi satamassa odottaneen veneen jälleenmyyjän trailerille, joka sitten pääsi laivan kyydissä takaisin Tukholmaan.

Fagerströn kiitää Tallink-Siljaa joustavuudesta ja yrittäjän ymmärtämisestä. Juuri muuta kiitettävää tapauksessa ei sitten olekaan.

”Juuri edellisenä päivänä olin kuunnellut hallituksen tiedotustilaisuudessa vakuuttelua, kuinka hallitus tekee kaikkensa yrittäjien tilanteen helpottamiseksi”, ihmettelee Fagerström.

Marinon tavoite on kasvattaa voimakkaasti vientiään ja klassikkovene Mustangin suuri suosio myös ulkomailla avaisi vientiväylää. Pienen yrityksen pitäisi kuitenkin päästä tekemään vientikauppaansa ja kuljetuksensa mahdollisimman pienillä kuluilla, jotta vienti kannattaisi.

Kovan onnen Marinon vientikaupan kate hupeni rajavartiolaitoksen tiukan linjan kolminkertaistamiin rahtikuluihin. Mutta tulipa myytyä – ja asiakas sai sentään lopulta veneensä.

Lue myös nämä

X