Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Kuormaa vene oikein -Raskaan lastin sijoitus ja sidonta oikealla tavalla

Avovenettä voi käyttää kuormajuhtana kantavuuden, vakavuuden ja terveen järjen rajoissa. Riskit vaaratilanteisiin vähenevät, kun raskas lasti sijoitetaan ja sidotaan oikealla tavalla.

23.10.2021

Tekstitimo sarkkinen

Kuvatmarkus pentikäinen, anton reenpää

Tuttu näky saaristossa: vene täynnä sekatavaralastia matkalla maista mökkirantaan. Aika monessa tapauksessa kalustona on tuiki tavallinen 46 metrin pulpettivene, joka saa palvella muutaman kerran vuodessa kuormajuhtana.

Eikä siinä mitään. Pienellä veneellä saattaa pystyä viemään isonkin lastin määränpäähän. On kuitenkin hyvä tietää kuormaamisen perusasioita ja kunnioitettava rajoja niin käytettävän kaluston kuin kelin suhteen. Ja tarvittaessa nöyrtyä myöntämään, ettei hommasta tule mitään. Omaa ja muiden vesilläliikkujien turvallisuutta ei mikään keikka oikeuta vaarantamaan.

Tässä jutussa käydään läpi asioita, joita rahtikuljetuksia tekevän on hyvä tietää. Katseen alla ovat ennen kaikkea mainitun kokoiset mökkiläisen perusveneet.

Selvitä kantavuus

Uusille veneille vahvistetaan CE-hyväksynnässä suurin sallittu kuorma. Siihen on veneilijän luottaminen. Kantavuuslukema kertoo jo paljon, millaisiin kuljetustehtäviin vene soveltuu ja millaisiin ei. Hankintavaiheessa kannattaa tehdä vertailuja, sillä saman kokoluokan veneiden kantavuuksissa on huomattavia eroja.

Numerot perustuvat standardien mukaisiin kellutus- ja vakavuuskokeisiin, joiden vaatimukset vaihtelevat veneen suunnittelukategorian perusteella. Esimerkiksi suojaisille vesille suunnitellussa D-kategorian veneessä varalaitavaatimukset maksimikuormalla eivät ole yhtä kovat kuin rannikkokäyttöön suunnitellussa C-kategorian veneessä.

Todisteena tyyppihyväksynnästä veneeseen kiinnitetään CE-kilpi. Se kertoo paitsi suurimman henkilömäärän, myös henkilöiden ja tavaroiden yhteenlaskettavan maksimipainon. Moottorin massa on kuormituksessa joko valmiina tai sitten se lasketaan erikseen mukaan maksimipainoon. Asia käy ilmi kilven merkinnöistä.

Mikään kilpi ei kerro, kuinka kuorma veneeseen sijoitetaan. Siihen kannattaa kuitenkin kiinnittää aina huomiota, ja erityisesti raskaita ja pitkiä tavaroita kuskatessa. Peruspätevä ohje on kuormata vene mahdollisimman tasapainoisesti – aivan kuten silloinkin, kun ollaan liikkeellä isolla henkilökuormalla.

Lue lisää veneen kuormauksesta Kipparista 10/2021.

Tutustu Kipparin syystarjoukseen tästä.

Kuorman kiinnittämistä helpottavat ratkaisut, kuten laitakiskot sidontapisteineen, ovat harvinaista herkkua huviveneissä. Faster näyttää oikeaa esimerkkiä.

Lue myös nämä

X