Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Testissä Faster 545 CC – Kompakti ramppikeula

Ilmeeltään mustanpuhuvaksi muuttunut Faster 545 on hyvä ehdokas ramppikuumeen nostattajaksi – eikä pelkästään kuormaa kuskaavien keskuudessa.

17.06.2021

Tekstitimo sarkkinen testiavustus juha virtanen

Kuvatanton reenpää

Kenelle: Kuormaa kuskaavalle, sukellusta harrastavalle, heittokalastajalle. Ramppi ja esteetön avotila palvelevat monenlaista käyttöä.


Harva valtavirran merkki voi hyödyntää tuotekehityksessään pitkää kokemusta ammattiveneiden valmistajana. Fasterille se on arkipäivää, ja keularampilliset veneet ovat oiva esimerkki siitä, miten toimivaksi todettu ratkaisu voidaan ottaa kokonaisen mallisarjan perustaksi.

Ensimmäinen ”kaiken kansan” ramppimalli oli keskipulpetilla varustettu 635 CC, joka testattiin Kipparissa lanseeraustaan seuraavana vuonna numerossa 6/2015. Yllättäen tämä lippulaivamalli pysyi muutaman vuoden merkin ainoana yli kuusimetrisenä vaihtoehtona, ja todisteena kuormajuhtien kysynnästä rinnalle tuli pian pienemmät 545-sisarmallit.

Nykymallistossa on kaikkiaan neljä ramppi-Fasteria. Ensirekisteritilastojen perusteella niitä on myyty viime vuosina melko tasaiseen tahtiin, vaikka määrät ovat toki perusmalleihin verrattuna pieniä.

Tälle kaudelle koko mallisto sai uuden, mustavoittoisemman ilmeen ja samalla joukon uudistuksia. Testiin valikoitui keskipulpetillinen 545 CC, joka on kaikkiaan kiinnostava vaihtoehto saman kokoluokan ”teräväkeulaisille” malleille.

Kulkemisen helppous on tietenkin ramppi-Fasterien ykkösvaltti. Aisapaikalla olevaan koeajoveneeseen pääsee ilman kummempaa akrobatiaa ramppia laskemattakin. Perinteistä keulakantta ei ole, mutta astinpinnat keulakaiteiden vierellä auttavat.

Pulpetin askelmia voi kutsua nerokkaiksi, kun jalka asettuu niihin melkeinpä automaattisesti. Ei tarvita ulokkeita, jotka vain haittaisivat laidan vierellä liikkumista.

CE-kilpi kertoo, että veneessä saa olla kahdeksan henkeä sekä 125 kiloa tavaraa. Tehtaalta kerrotaan vielä tarkentavana tietona, että suurin sallittu kuorma veneessä olijat mukaan lukien on 725 kiloa.

Tältä pohjalta voi sitten jokainen tehdä laskelmansa. Jos kyydissä olisi esimerkiksi kaksi veneilytamineissaan 90-kiloista henkilöä, kuormalle jäisi varaa 545 kiloa. Luulisi riittävän monelle.

Fastereille ominaisesti turkki ja ramppi ovat kohokuvioitua alumiinia, joka on pitävän tuntuista ainakin plussakeleillä. Helppohoitoisuudessa alumiiniturkkia ei varmasti voita mikään – huuhteluvesikin poistuu mallikkaasti kookkaista itsetyhjennysaukoista.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 6/2021.

 

Lue myös nämä

X