Lukijan kysymys
TÄYTYYKÖ tässä ostaa nelitahtikone vai vieläkö 2-tahtinen pelaa tulevaisuudessa?
Olen niitä miehiä jotka miettivät tarkoin sijoituksiaan. Vuoden 1991 Yamaha 90 hv alkaa olemaan tiensä päässä, joten mietinnässä on, mikä mahtaa olla perämoottori, jolla ajellaan tulevaisuudessa? Ajellaanko kaksitahtimoottoreilla enää hetken päästä? Ja saako nykyisiä moottoreita kulkemaan Re85-polttoaineella?
Juho + Flipper 620, vm. 1980
Kippari vastaa
KAKSITAHTISILLA moottoreilla ajellaan vielä pitkään, periaatteessa niin pitkään kuin ne vain suostuvat käymään. Kaksitahtimoottorit ovat hyvin huollettuina ja oikein käytettyinä kestäviä ja hyviä moottoreita – niin on sinun Yammusikin.
Laki ei niiden käyttöä estä, liian suuret pakokaasupäästöt estävät vain pääosin uusien kaksitahtimoottoreiden myynnin. Siis jos olet tarkan euron miehiä, aja moottorisi ensin loppuun ja laita bensan sekaan vain hyvälaatuista 2t-öljyä ja sitäkin ½-1 prosenttia yli ohjeen. Tuoreöljyvoitelukoneessa lorauta ylimääräinen öljy polttoainetankkiin.
Re85 -polttoainetta en suosittele. Se vaatisi aika ison remontin koko polttoainelinjaan. Re85 sisältää vähemmän energiaa kuin bensiini, joten esimerkiksi suuttimet ja säädöt olisi uusittava. Lisäksi etanoli hapettaa arkoja metalleja ja hapertaa letkuja, tiivisteitä sekä kalvoja. Siksi kaksitahtisille moottoreille suositellaan vain 98E5-bensiiniä, jossa on 5 prosenttia etanolia, Re85:ssä sitä on noin 70 prosenttia. Nelitahtisiin suihkutusmoottoreihin myydään Re85-sovitussarjoja, mutta niistä ei venekäytössä ole vielä pitkiä kokemuksia.
Vesa Leppä