Tilaa
Jutut

Kysy Kipparilta: Pilaantuuko bensiini?

Haluatko tietää jotain veneistä tai moottoreista, niiden huollosta tai remontoinnista? Lähetä meille kysymyksesi, niin asia selviää.

09.09.2022

Tekstivesa leppä

Kuvatanton reenpää

Lukijan kysymys:

Laitureilla ja toistaiseksi vielä talvisäilytysalueilla puhutaan paljon bensan pilaantumisesta. Hyvin yleinen väite on, että bensaa ei pitäisi säilyttää talven yli, koska se pilaantuu talven aikana ja aiheuttaa moottorin käynnin ja käynnistyvyyden heikentymistä. Toiset sanovat, että vanha bensa kannattaa hävittää ja korvata kokonaan uudella, mutta se ei ole halpaa, eikä vanhaa bensaa ole lainkaan helppo hävittää, kun huoltoasemat eivät sitä nykyaikana halua ottaa vastaan. Miten pitää toimia?

Perämoottoriveneilijä Hangosta

Kippari vastaa

Mainitsemasi keskustelu toistuu tavalla tai toisella lähes joka kevät, eikä täysin totuudenmukaista vastausta asiaan ole. Siihen nimittäin vaikuttavat monet eri seikat. Tällaisia ovat säilytettävän bensan laatu (95E10 tai 98E5), säilytysastiassa olevan bensan määrä sekä etenkin säilytysolosuhteet.

Etenkin 95E sisältää huomattavan paljon kevyitä, helposti syttyviä ja samalla haihtuvia ainesosia. 98E:ssä niitä on hieman vähemmän, mutta ero on häviävän pieni. ”Vanhalla” bensalla on todettu haittavaikutuksia, mutta mistä lopulta on kyse, on selvittämättä. Öljy-yhtiöt vetoavat tutkimuksiinsa ja ovat sanoneet, että vaikutuksia ei ole.

Enemmänkin ongelmat johtuvat tankkiin lämpövaihtelujen mukana tulevasta kondenssivedestä ja polttoaineessa olevien hartsien juuttumisesta pääasiassa kaasuttimiin. Joka tapauksessa tankki on syytä säilyttää tasalämpöisessä paikassa yli talven, jolloin lämpölaajenemista ja tankin huohotusta ei tapahdu.

Hartsien muodostumista ja haihtuvien ainesosien katoamista pa-järjestelmästä voidaan estää hyväksi havaitulla tavalla ajaa syksyllä moottoriin sisään akrylaatti- eli pienkonebensaa. Siinä kevyitä aineosia ei juurikaan ole ja koneen sisällä oleva bensa ei ”happane”. Tankkiin voi laittaa säilymistä parantavaa lisäainetta ja keväällä lorauksen spriitä (ei 2-tahtisiin) kondenssiveden varalta.

Varminta on puhdistaa ja kuivata irtotankki aina keväisin ja polttaa vanha bensa pois vaikkapa autossa. Kiintotankkiveneissä on syytä asentaa järjestelmään vedenerotin ja hyvä polttoainesuodatin sekä huoltaa ne keväisin. Ulkosäilytyksessä olevassa veneessä täyteen tankkiin muodostuu vähemmän kosteutta kuin tyhjään.

Vesa Leppä

toimittaja

Lue myös nämä

X