Arronetin avaus puhtaamman veneilyn puolesta herätti Tukholman messuilla huikeasti huomiota. Eikä vähiten numeroiden puolesta. 7,6-metrisen ja 1 630-kiloisen Arrofoil 25:n luvataan taittavan matkaa plaanaten puolella litralla merimailia kohti. Kilpailijaa numeroille saa hakemalla hakea. Siinä missä hiilikuituinen ja täyssähköinen Candela (Kippari 7/2020) on sekä hinnaltaan että ominaisuuksiltaan selkeästi erikoistuote, on Arronetin lähestymistapa huomattavasti maanläheisempi. Vene on ulkoiselta olemukseltaan enemmän työ- ja yhteysvene, kuin picnic-vene.
Uuden alumiinirungon kylkiin on asennettu hydraulisesti alas asettuvat foilit, joiden kohtauskulmaa säätää sivussa oleva ”tassu”. Veteen osuessaan se korjaa foilin kulmaa mekaanisella välityksellä ja näin vene pysyy aina ajoasennossa suorassa. Perän nostaa irti vedestä rikissä oleva kolmas siipi.
Kun koko paketti kulkee pienellä veden vastuksella, riittää voimanlähteeksi 115-hevosvoimainen Suzuki, jonka kanssa edellä mainittu kulutus 0,5 l / NM saavutetaan nopeudella 25 solmua. Tehtaan testeissä kantoon päästiin vielä 13 hengen kuormalla, joten kuormauskykyä riittää.
Hintalappua ensimmäisestä yksilöstä ei vielä löytynyt, mutta huhut osastolla kertoivat noin 1 500 000 kruunusta. Maaliskuun puolivälin valuuttakurssilla siis alle 140 000 euroa. Toteutuessaan varsin lupaavan kuuloinen hinnoittelu, jolloin hyvillä perusvarusteilla myytävä Arrofoil tarjoaa aidosti vaihtoehdon isolla koneella myytävälle samankokoiselle koppiveneelle.
Lisätiedot: arronet.se