Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Lujan linjan liputtaja Ockelbo B16AL

Ruotsalaisella Ockelbolla on takana vaiherikas, yli 60-vuotinen historia, jota jatkavat nyt täysalumiiniset ”järkiveneet”. Pienin malli on vakuuttavan tukeva ja tilava, kokoistaan isomman oloinen pulpettivene.

15.06.2018

Tekstija kuvat Timo Sarkkinen

Ockelbot ovat kyydinneet kansaa niin vesillä kuin hangilla. Moottorikelkoistaankin tunnetun merkin klassikkoina pidetyt venemallit syntyivät kaikki ensimmäisen ja arvostetuimman valmistajan aikana 1960- ja 70-luvuilla. Sen toiminta loppui joulukuussa 1979 konkurssiin. Kukaan seuraavista valmistajista ei onnistunut nostamaan Ockelbota uuteen nousuun, vaikka yrittäjiä riitti aina 2000-luvun alkupuolelle asti.

Todellinen suunnanmuutos nähtiin viisi vuotta sitten, kun markkinoille tuli kautta aikain ensimmäinen alumiinirunkoinen malli, B16AL. Jo mallimerkinnästä saattoi päätellä, että esikuvana oli yksi ruotsalaisen venehistorian klassikkomalleista, Ockelbo B16, jonka valmistus alkoi jo 1967.

Alumiiniin päätyminen tarkoitti sitä, että lujitemuoviset mallit jäivät historiaan – kuka tietää, ehkä lopullisesti. Melko pian ensiesittelyn jälkeen Ockelbo siirtyi uuteen omistukseen ja siitä tuli suuren ruotsalaisen alumiinivenebrändin, Anytecin sisarmerkki.

Harmaata tukevuutta

Ockelbon mallistossa on vain kolmeen eri runkoon pohjautuvia malleja. 4,8-metrinen B16AL on niistä pienin. Peräpenkiltä ohjattavassa veneessä on vakiona sivupulpetti, ja lisähintaan saa toisen sellaisen apukuskin puolelle tai sitten leveän keskipulpetin. Lisäksi mallistossa on korotetulla turkilla varustettu heittokalastusmalli.

Ruotsalaismerkeillä ei ole tapana piilottaa alumiiniveneen luontaista harmautta ja kylmyyttä. Ockelbo edustaa sekin pelkistettyä linjaa, kontrastia antavat lähinnä vain penkkien solumuovipäällysteet. Laajimmat näkyvät pinnat, kyljet ja turkki, ovat vailla somisteita.

Vaikka Ockelbon yleisilme on arkisen harmaa, se ei sittenkään näytä liian työkalumaiselta tai karulta. Kalustus on toteutettu yksinkertaisesti mutta siististi. Saman voi sanoa hitsisaumoista, joita veneessä todella riittää. Suurimpien säilytystilojen, kaiteiden ja kiinnityspollarien lisäksi jopa osa lokerokansien saranoista on kiinnitetty hitsaamalla.

Lue koko esittely Kipparista 6/2018.

 

 

Lue myös nämä

X