Tilaa
Testit

Marsund 30 – Päivitetty pellinkiläinen

Porvoon saaristossa tehdyillä pellinkiläisveneillä on yhä legendaarinen maine Suomenlahdella. Marsund 30 pitää yllä tuota veneperinnettä, tähän päivään sovitettuna.

17.03.2017

TekstiJuha Virtanen

Pellingissä Porvoon eteläisessä saaristossa on veneiden tekemisellä vuosisatojen perinne. Marsund-veneistään tunnetussa veistämössä perinnettä jatketaan eteenpäin jo neljännen ja viidennen sukupolven voimin.

Veistämön perusti nykyisin sitä johtavan Arne Anderssonin isoisoisä, Wilhelm, joka asettui asumaan Suur-Pellingin eteläreunalle Marsundin lahden suulle vuonna 1890. ”Marsunds-Willen” veistämöltä lähti soutuveneitä myös Viroon, joten voitiin puhua jopa vientiyrityksestä. Myöhemmin, 1960-luvulla, Marsundeja myytiin myös Ruotsissa.

Tämän päivän Marsundit saivat alkunsa, kun Arnen isä Erik Andersson teki ensimmäisen lasikuituveneensä vuonna 1974. Se oli pellinkiläistyyppinen hiukan alle 9-metrinen keulahytillinen ”fiskari”, kalastajavene, jonka kannet ja sisustus olivat vielä mahonkia. Veneitä näkee yhä vieläkin käytössä varsinkin etelärannikollamme.

Mallista kehittyi vuosien varrella versio 906 ja nyt, kolmen vuoden suunnittelun ja kokeilujen jälkeen tulevaisuuteen tähdätään uudella Marsund 30 -mallilla.

Vuodesta 1994 lähtien veistämöä johtanut Arne Andersson on harkinnut tarkkaan veneen monia yksityiskohtia ja vanhasta mallista on kelpuutettu hänen mukaansa vain ne parhaat ominaisuudet.

Vene on siis täysin uusi, vaikka uuden mallin piirteistä tunnistaakin helposti sukulaisuuden Marsundin aiempaan 906-malliin.

Helppo nousta kyytiin

Rauhallisesti kulkeva perinteinen matkavene on melkeinpä jo kadonnut venevalmistajien mallistoista.

Uppoumarunkoisia tai Marsundin kaltaisia puoliliukuvia matkaveneitä ei kovin monta enää vuosittain myydä. Nopeat liukuvarunkoiset veneet ovat vallanneet markkinat ja ihmisten sanotaan haluavan mieluimmin illaksi takaisin kotiin.

Pellingissä uskotaan, että vielä on veneilijöitä, jotka eivät välttämättä halua kiitää paikasta toiseen tukka suorana.

Anderssonin veistämöllä uskotaan myös siihen, että asiakkaiksi löytyy yhä niitä, jotka haluavat viettää vesillä enemmän aikaa kuin vain sen päiväretken verran.

Marsund 30 on tehty asuttavaksi ja se täyttää matkaveneen määritelmät hyvin.

Veneeseen on helpointa tulla perän kautta. Perä onkin selkein uuden ja vanhemman Marsundin toisistaan erottava tekijä.

Uimataso on iso ja sen kautta on veneeseen helppo kulkea.

Marsund 30 on saanut taakseen ison uimatason. Näppärästi sivulle kallistuvan portin kautta kulku uimatasolta avotilaan on helppoa. Kynnystä on sen verran, ettei portin unohtuessa auki ihan heti perästä tule aaltoa avotilan puolelle. Kynnys on hyvän korkuinen myös pieniä lapsia ja näiden turvallisuutta ajatellen.

Avotilasta päästään sisälle veneeseen ison liukuoven kautta. Heti vasemmalla on veneen toiletti. Vanhemmassa Marsundissa kulku vessaan tapahtui avotilasta oman erillisen oven kautta. Nyt pesulle ja pisulle pääsee suoraan sisäkautta.

Vessanovea vastapäätä, oikealla, on veneen pentteri. Keittiön käryt saa hyvin tuuletettua liukuoven kautta taivaan tuuliin.

Kuskin takana on veneen pentteri, jossa on kaksiliekkinen kaasuliesi ja tiskiallas. Kaappitilaa on riittävästi niin astioille kuin ruokatarvikkeillekin.

Varsinainen makuutila on keulakajuutassa. Seisomakorkeutta on tällaisessa perinteisessä veneessä turha odottaa sieltä löytävänsä, mutta keulassa on istumakorkeutta kohtuullisesti ja kaksi majoittuu sinne mukavasti. Vuoteiden lisälevyn kanssa sinne mahtuu jopa kolme yöpymään.

Keulaan mahtuu yöpymään hyvin kaksi henkeä, ja lisälevyn avulla jopa kolme, jos vähän tilasta tingitään.

Sisätilojensa osalta vene on kahdelle aikuiselle erinomainen, kun yöpymisen takia ei tarvitse voimistella aterion muuttamiseksi ja petaamiseksi. Vaikka toinen haluaisi mennä jo nukkumaan, voi toinen vielä lueskella tai muuten vain mietiskellä vaikkapa iltatotin parissa pöydän äärellä.


Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 3/2017.

Tilaa Kippari-lehti tästä.


Marsund 30

Pituus 9,05 m, Leveys 2,75 m, Syväys 0,80 m

Paino 3 000 kg

Kantavuus 8 henk./800 kg

Testimoottori Yanmar 4JH4-HTE 110 hv, diesel

Potkuri 17″ x 21,5″

Polttoainesäiliö 190 l

Vesisäiliö 100 l

Septitankki 60 l

Vakiovarustus mm. keulapotkuri (Side-Power), lämmitin (Wallas 22D), kaapeliohjaus, 2-akkujärjestelmä, kaasukeitin + tiskiallas (SMEW), painevesi, jääkaappi (50 l), vesi-wc + septitankki, pohjan antifoulingmaalaus, kalarauta, kattoluukut

Lisävarusteet mm. automaattitrimmit (Zipwake), automaattilaturi (Mastervolt), automaattinen pilssipumppu (Attwood), hydrauliohjaus (Teleflex), suihku, lämmin vesi, lämminilmapuhallin tuulilasille, avotilan tyynyt, avotilan kuomu, keulatikas

CE-luokka C

Hinta 129 000 €

Suunnittelija Arne Andersson

Valmistaja Marsund

Lue myös nämä

X