N2000 väylä- ja merikarttauudistuksen myötä merikartoilla ja vesiliikenteen väylillä otetaan käyttöön yksi yhtenäinen N2000-korkeusjärjestelmään sidottu syvyystietojen vertaustaso. Sillä korvataan nykyinen teoreettiseen keskivedenkorkeuteen perustuva taso. Tulevaisuudessa kaikki Itämeren merikartat noudattavat samaa vertaustasoa.
Traficomin johtavan asiantuntijan Jarmo Mäkisen mukaan vesillä tulee kiinnittää huomiota siihen, minkä korkeusjärjestelmän mukainen merikartta on käytössä. Kun käytössä on uusi N2000-järjestelmässä oleva merikartta, tulee merivedenkorkeudet katsoa N2000-järjestelmän mukaisina.
Suomalaiset merikartat uusitaan vaiheittain noin 5-6 vuoden aikana. Ajantasainen syvyystieto luo pohjan tulevaisuuden navigointimenetelmille.
Uudet N2000-kartat ovat saatavilla sekä elektronisina (ENC) että painettuina merikarttoina, ja ne tunnistaa BSCD (N2000) merkinnästä.
Seuraavaksi uudistus jatkuu Vaasasta etelään.
LUE MYÖS: Syvyystiedot muuttuvat – Väylä- ja merikarttauudistus N2000
Katso videolta mistä N2000-uudistuksessa on kyse.