Tilaa
Jutut

Nostetta runkoon – Veneen nousulistat viimeistelevät veneen ajettavuuden

04.10.2023

Tekstivesa leppä

Kuvattimo sarkkinen

Vanhan polven savolaisen venesuunnittelijan kerrotaan aikanaan kysyttäessä sanoneen, että ”pitäähän veneessä nousulistat olla, kun kaikilla muillakin on”.

Nousulistojen merkitys on kuitenkin paljon suurempi, kuin moni arvaakaan. Niillä veneen kulkuasentoa ja ajettavuutta voidaan muuttaa ja säätää merkittävästi. Jotkin liukuvat veneet eivät edes nousisi plaaniin, jos pohjassa ei listoja olisi. Liian voimakkaat listat aiheuttavat kuitenkin ongelmia ajettavuudessa.

Nousulistoista on kuitenkin joissain tapauksissa myös haittaa. Niinpä jotkut valmistajat ovat päätyneet pääasiassa listattomiin pohjiin, kuten esimerkiksi kotimainen Faster ja aikanaan amerikkalainen Larson.

Nimensä mukaisesti nousulistoja käytetään veneen pohjassa tuottamaan nostetta veneen runkoon. Kun vene nousee ylöspäin vedestä, veneen kulkuasento muuttuu sen mukaan, mihin osaan venettä listat on asennettu. Samalla listojen vaikutuksesta veneen märkäpinta-ala yleensä pienenee. Näin saavutetaan toivottu kulkuasento ja yleensä parempi suorituskyky ja pienempi kulutus.

Perässä nousulistat usein auttavat venettä nousemaan liukuun, kun noste perässä kasvaa. Keulassa listat puolestaan nostavat keulaa esimerkiksi aallokossa, kun keula nousee listojen pakottamana ylös ja roiskeet vähenevät. Liika noste veneen perässä taas aiheuttaa keulan kyntämistä veneen ajettavuuden tullessa ongelmalliseksi.
Listat toimivatkin käytännössä juuri liukunopeuksilla. Uppoumanopeuksilla listojen vaikutus on olematon ja ne voivat toimia haitallisesti aiheuttaen muun muassa tasaperäisen veneen kiemurtelua.

Listoilla voidaan myös ohjata veden virtauksia pohjan alla. Niinpä listat voivatkin olla tasaisia, negatiivisia tai positiivisia, riippuen halutusta tarkoituksesta. Nimet johtuvat listan kallistuksesta veneen pohjaan verrattuna. Listojen kanssa sama päämäärä on pallelistalla tai palteella, joka sijaitsee veneen pohjan ja kyljen muodostamassa kulmauksessa.

Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Listoista muodostuu pohjaan veden suhteen yleensä noin 90 asteen kulmassa olevaa pintaa, joka aallon kohdatessaan paukahtaa ja täräyttää venettä joskus hyvin voimakkaasti. Liian leveät tai monet listat taas saattavat nostaa nopeakulkuisen veneen liian ylös vedestä, jolloin sen ajettavuus ja kaarreominaisuudet muuttuvat hallitsemattomiksi tai arvaamattomiksi. Tällaisissa tapauksissa muodostuu myös niin sanottua ”chinewalkia”, jossa vene pyrkii kallistumaan puolelta toisella potkurin väännön ja toisaalta listojen vaikutuksesta.

Listoja käytetään myös jäykistämään runkoa ja laajoja, muuten jäykistämättömiä paneeleita.

Listojen sijoittelu, muotoilu ja pituudet ovat ammattilaisten puuhaa. Usein se ei edes ammattimaisen suunnittelijan työpöydällä onnistu, vaan listoja on kokeiltava käytännössä yrityksen ja erehdyksen kautta, ennen kuin haluttu lopputulos saavutetaan.

Joskus listoja muutetaan jopa vuosimallin mukaan, kuten Kipparin testaamassa Falcon BRs 4:ssä. Se tuotiin markkinoille kokonaan ilman listoja, mutta kokemusten perusteella seuraavaan vuosimalliin lisättiin perän kantavuutta parantavat ja samalla liukukynnystä madaltavat listat veneen peräosaan.

Falcon BRs 4.

Lue myös nämä

X