Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Pikatesti: CTEK CS Free-akkulaturi -Verkosta vapaa akkulaturi

Veneilijöiltä tulleen palautteen perusteella CTEK teki akkulaturin, joka toimii myös ilman verkkovirtaa.

17.09.2021

Tekstija kuvat juha virtanen

Perinteiseen akkulaturiin verrattuna CS Freen etuna on se, ettei se tarvitse aina toimiakseen sähköpiuhaa. Esimerkiksi veneen akut voi sen avulla ladata missä tahansa, ilman verkkovirtaa.

CTEK käyttää kehittämästään teknologiasta nimitystä Adaptive Boost. CS Free on kehitetty lataamaan 12 voltin lyijyhappo- tai litiumakut mahdollisimman nopeasti. Valmistajan mukaan se tapahtuu turvallisesti. Veneen tai auton pystyy käynnistämään jo 15 minuutin latauksen jälkeen. Laitteen yläpinnalla olevalta led-näytöltä pystyy seuraamaan, milloin akulla on tarpeeksi virtaa ajoneuvon käynnistämiseen.

Kokeiltaessa jouduttiin kyllä huomaamaan, että mahdottomiin ei tämäkään laite pysty. Pitkään seisoneen ajoneuvon akku oli täysin kuollut, eikä CS Free saanut sitä enää henkiin – ei tosin olisi varmaan mikään muukaan laturi tai apuvirtalähde. Akunkin pitää siis olla muuten kunnossa, vaikka tyhjä olisikin. Viallinen akku ei ota virtaa vastaan ja on pelkkä ongelmajäte.

Valmistajan mukaan CS Free on turvallinen kaikelle ajoneuvojen herkälle elektroniikalle.

CS Freessä on sisäinen akku, jonka lataaminen täyteen kestää USB-C-tulon kautta alle tunnin.

Akun lataustilan kertoo käynnistyspainikkeen ympärilä oleva ledivalo, joka on jaettu neljään sektoriin. Laturin akku on täynnä kaikkien palaessa valkoisena.

Selkeä näyttö

Laturin selkeä led-näyttö kertoo myös sen, miten kauan aikaa kuluu, kunnes akku on taas kokonaan ladattu.

Täyteen ladattuna laitteen kerrotaan pitävän latauksensa jopa vuoden ajan. Sitä emme nyt tietenkään pystyneet pikakokeessamme todistamaan oikeaksi tai vääräksi väitteeksi.

Teoriassa siis pitkän ”säilytysaikansa” ansiosta laturi on todennäköisesti aina käyttövalmiina, kun sitä tarvitsee. Kunhan muistaa ladata sitäkin välillä, varsinkin jos on tarvinnut reissun aikana elvyttää isoja akkuja.

Laitteen luvataan toimivan -20 asteen pakkasesta aina +50 asteen lämpöön. Verkkovirralla lataamista varten paketissa on muuntaja ja siihen erilaisia pistokeadaptereita.

Lisävarusteena saa kaapelisarjat, joiden avulla CS-laturi voidaan ladata myös toisesta 12 voltin akusta tai vaikka naapuriveneen 12 voltin pistokkeesta.

Ekoilija voi ladata CS Freen myös auringon voimalla. Kokoon taitettava aurinkopaneelisarja on lisävaruste. Teoriassa siis CS Free on käytettävissä oikeasti verkkovirran ulottumattomissa.

Ledinäyttö on selkeä ja kertoo laturin ja ladattavan akun varaustilan.

Virtaa puhelimillekin

CTEKin laturit ovat yleensä olleet varsin pienikokoisia. Koska melkein tiiliskiven kokoinen CS Free on myös virtapankki, se painaa sisäisen akkunsa takia kaapeleineen 1,4 kiloa.

Laitteen kokoa ja painoa ei kuitenkaan koettu ongelmaksi ja veneestä kuin veneestä löytyy varmasti sille sopiva säilytystila.

Latauspaketti voidaan myös asentaa seinälle valinnaisella CS-seinätelineellä.

Venereissulla tällaiselle virtapankille löytyy laajemminkin käyttöä. Laitteen kyljessä olevien USB-C- ja USB-A -porttien kautta sillä voidaan ladata myös esimerkiksi kannettava tietokone tai puhelin.

Aikaa ei otettu, mutta lähes tyhjän älypuhelimen akku latautui täyteen alle tunnissa.

Helppo käyttää

Paketissa on mukana ohjekirjanen, jonka alussa on sarjakuvamaiset käyttöohjeet. Sarjakuvia osataan lukea ympäri maailmaa, joten niiden neuvoilla ei pitäisi tulla ongelmia laitteen kanssa.

Laite osoittautui erittäin helppokäyttöiseksi, kuten aikaisemmatkin CTEKin laturit ovat olleet. CS vain yhdistetään akkuun ja käynnistetään. Laite huolehtii itse lopusta.

Laturista lähtevä latausjohto hauenleukoineen on noin kahden metrin pituinen, joten sen pitäisi riittää, vaikka veneessä ei laturia saisikaan sijoitettua välittömästi akkujen viereen. Leuat saisivat olla hiukan isommat.

Ruotsalaista osaamista

CTEK on maailmalla tunnettu, korkeatasoisten akkulaturien valmistaja. Useimmat merkittävät autovalmistajat käyttävät sen tuotteita autoissaan.

CTEK Sweden AB:n perusti jo yli 30 vuotta sitten Ruotsissa keksijä Bengt Wahlqvist. Laitteet valmistetaan tosin nykyään Kiinassa. Vuosittain yritys myy maailmanlaajuisesti noin miljoona akkulaturia.


CTEK CS Free-akkulaturi

Ostopaikka esim. Motonet, 289 €

HYVÄÄ

+ Lataa akun ilman verkkovirtaa ja myös puhelimen, tabletin tai kannettavan tietokoneen.

HUONOA

– Paino, varauksin

 

Lue myös nämä

X