Tilaa
Testit

Pikatesti: Sähköinen pitkähäntä Temo-sähköperämoottori

Erikoinen muoto tekee Temosta helpon siirrellä, mutta veneen ohjailussa se häviää tavalliselle tuupparille.

28.11.2023

Tekstikipparin työryhmä

Temon sauvamainen muoto syntyi ranskalaisen charter-kipparin tarpeeseen. Piti saada kevyesti ja helposti siirreltävä sekä varastoitava voimanlähde apujolliin.

Nuo tavoitteet täyttyvät. Temo painaa vajaat viisi kiloa, on puhdas ja öljytön ja siihen saa erillisen kuljetuskassin. Laitteen siirtely pääveneen ja jollan välillä tai kotiin ladattavaksi ei poikkea tavallisen laukun kuljettelusta.

Jollaan kiinnitystä varten tarvitaan tappihankain. Se on vakiona kiinteästi asennettava, mutta meillä oli irrotettava lisävaruste. Se kiristettiin siipimuttereille testijollaan, kovalla alumiinipohjalla varustettuun Highfield 260:een. Sitten ryhdyttiin opettelemaan pitkähäntäveneen käyttöä.

Tehonsäätö tapahtuu liipasimella käyttökahvasta. Liikevara on vain noin sentin, joten alku meni on-off -nykimiseksi, kun samalla piti tarkkailla, että potkuri pysyy veden alla, eikä sauva kääntäessä nouse pintaan. Peruutusvaihde kytketään kahvan päällä olevasta painonapista.

Hätäkatkaisin on magneettikiila, joka on langalla kiinni kumirannekkeessa.

Testi-Temo oli teholtaan 450 W. Se kuljetti jollaa hieman yli kahden solmun vauhtia 1–2 hengen kuormalla. 1000 W -versio ei meille ehtinyt, mutta olisi ilman muuta suositeltavampi valinta. Tosin tämäkin vauhti riittää ankkuripaikan ja sataman välisiin kuljetuksiin, mutta jollaseikkailuille se on kovin vähän.

Isompi ongelma on se, että sauvamalli tekee ohjailusta kömpelöä. Veneen pituus kasvaa eikä pitkää häntää saa yhtä paljon poikittain, kuin tavallista moottoria.

Temo on teleskooppinen, mutta veneen puolella olevalle osalle on vaikea löytää sopivaa mittaa. Jos sen jättää lyhyeksi, ohjailu on raskasta veto päällä. Jos varteen ottaa kunnolla pituutta, käyttö kevenee, mutta kahvan siirto laidalta toiselle selän takana vaikeutuu.

Turvakytkimenä on kahvaan pistettävä magneettikiila, joka tulee narulla ja lenkillä ranteeseen. Ohjauskättä ei siten voi vaihtaa lennosta, mikä edelleen haittaa nopeita manööverejä.

Harjoitus ehkä tekee mestarin, mutta voi olla niinkin, ettei perämoottori ole sattumoisin kehittynyt juuri sen muotoiseksi, kuin se on.

Kumiveneeseen pitää Temoa varten asentaa tappihankain.

Temo-sähköperämoottori

Temo-sähköperämoottori.

Hinta 1 490 €, valmistaja Temo, Ranska

Paino ja mitat 4,9 kg ja 1,3–1,7 m, lataus 220 V (3,5 h) ja 12/24 V

Lisätiedot temofrance.com, marinekauppa.fi

Kevyt ja kätevä sähkötuuppari on enemmän erikoinen kuin käytännöllinen.

HYVÄÄ

  • Keveys
  • Siirreltävyys

HUONOA

  • Tehon puute
  • Hankala ohjailu

 

Lue myös nämä

X