Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Sea-Doo Wake 170 – Ketterä ja hiljainen

Vesijettejä käytetään nykyään eniten matka-ajoon. Koeajoimme Sea-Doon Wake 170 -mallin, joka soveltuu myös lautailun harrastajille.

17.08.2020

Tekstitero kiira mikael koskipalo

Kuvattero kiira

Kenelle: Matkakäytön lisäksi aktiiviselle vesiurheilijalle. Mikä parasta, Wake toimii erinomaisesti lautalajien harrastajille.


Vesijettimaailma mullistui vuonna 2014, kun Sea-Doo Spark tuli markkinoille. Aiemmin vesijettien rungot laminoitiin lasikuidusta käsin, ja Sparkissa otettiin käyttöön uusi muovinen runko, joka pudotti jettien hintoja melkoisesti.

Edullisimmillaan Sparkin saa ostettua 6 690 eurolla.

Koeajossa ollut Wake 170 kustantaa 14 190 euroa. Sillä summalla saa ainakin 1 630-kuutiosenttisen, kolmisylinterisen, nelitahtisen moottorin, sekä paljon muuta.

Starttinapin painallus herättää moottorin henkiin. Se on mukavan hiljainen, paljon hiljaisempi kuin monet perämoottorit.

Wakessa on kolme ajotilaa. Eco-asennolla peli kulkee 55 kilometriä tunnissa. Normaali- ja sport-asennoilla vauhtia kertyy peräti 95 kilometriä tunnissa.

Lautalajien harrastajille

Sea-Doo Wake sopii nimensä mukaisesti loistavasti vesiurheiluun. Ski-ajoasetus onkin tarkoitettu wakeboard-laudan vetämiseen. Siinä kiihtyvyyttä on rajoitettu runsaasti ja liikkeelle lähtö on verkkainen. Hyvä niin, sillä normaalisti vesijetti kiihtyy vauhdilla. Laudan erillinen teline on vesijetin sivussa, ja takana on vakiovarusteena kiinnityspaikka laudan vetonarulle.

Sea-Doo on rekisteröity kolmelle, mutta käytännössä siihen mahtuu kaksi aikuista ja yksi lapsi, tai sitten yksi aikuinen ja kaksi lasta. Kantavuutta ilmoitetaan olevan 272 kilogrammaa.

Aikuinen kyytiläinen valitti tiukasta polvikulmasta. Aallokossa matkustaja ei voinut joustaa polvillaan, joten hän otti iskut vastaan lähinnä pakaroilla.

Laudan kiinnike ei haittaa ajamista, sillä se on sijoitettu fiksusti sivuun.

Tilava

Sea-Doon ajoasento on tilava, myös seisten.

Tilava on myös etutavaratila, peräti 152 litraa. Sinne mahtuvat lepuuttajat ja erittäin tarpeellinen mela.

Ohjaustangon alla olevassa pienessä ”hanskalokerossa” on mainio yksityiskohta älypuhelimelle: vesitiivis ja pehmustettu kotelo.

Mutta mikä parasta, Sea-Doossa on jarru. Ja se todella jarruttaa menoa tuntuvasti kovastakin nopeudesta.

Jarru toimii sähköisesti. Kun jarruvipua painetaan, vesisuihkun eteen laskeutuu vauhtia hidastava kauha. Sama kauha toimii peruutusvaihteena.

Normaalisti vesijetti liikkuu aina kun se on käynnissä. Sea-Doo ei liiku, koska siinä on ”vapaa-asento”. Kun kauha laskeutuu puolittain vesisuihkun eteen, pysyy Sea-Doo paikoillaan, vaikka moottori on käynnissä. Cool!

Kahvoista saa hyvän otteen ja trimmin säätönapit ovat käytössä erittäin selkeät.

Ketterä

Sea-Doo painaa ajokunnossa 400 kiloa, joten kyseessä ei ole mikään kevyt menopeli. Uuden rungon muoto on hyvä, sillä Sea-Doossa yhdistyvät ihmeellisesti kaksi ominaisuutta. Wake on todella ketterä ja kääntyy hienosti, mutta silti se on ristiaallokossa erittäin vakaa.

1 630-kuutiosenttinen moottori liikuttaa Sea-Doota vauhdikkaasti. 170 hevosvoimaa takaa sen, että kiihtyvyys on huimaa. Tosin teho ei tule tyhjästä, vaan se maksaa. Pienimmillään Sea-Doo kulutti koeajon aikana 12,4 litraa tunnissa. Pahimmillaan polttoainetta paloi 27 litraa tunnissa. Keskikulutus jäi 21 litraan tunnissa. Se on melkoisesti.

Toisaalta kaasun käyttö vaikuttaa paljon kulutukseen. Sea-Doo kulkee ”kaasu pohjassa” 95 kilometriä tunnissa. Pintakaasulla mennään helposti yhdeksääkymppiä.

Sea-Doon polttoainesäiliö on kooltaan peräti 60 litraa ja tankillisella pääsee noin kolme tuntia. Se on melkoinen matka Päijänteellä.

Mittaristo on selkeä ja mikä parasta, nopeusmittari näkyy selvästi. Kookkaista taustapeileistä näkee mainiosti taaksepäin.

Hitaan ajonopeuden tila on loistava ominaisuus. Sen avulla voi lipua nopeusrajoitetuissa paikoissa ilman peräaaltoa.

Tekniset tiedot

Sea-Doo Wake 170

Tyyppi R-3, suljettu nestejäähdytys
Iskutilavuus 1 630 cm3
Ilmoitettu teho 125 kW, 170 hv
Peruutusvaihde sähköinen
Polttoainesäiliö 60 l
Säilytyslokeroiden tila 161 l
Hinta 14 190 €
Maahantuoja BRP Finland Oy

Lue myös nämä

X