Tilaa
Testit

Sunseeker 40 Portofino – Erot ominaisuuksissa ja yksityiskohdissa

Uudet, noin 40-jalkaiset moottoriveneet ovat tänään yllättävän paljon toistensa näköisiä. Samaan kastiin lukeutuu myös uusi Sunseeker 40 Portofino, joka on kuitenkin yksi luokkansa tyylikkäimmistä ja poikkeaa yksityiskohdillaan muista.

02.02.2015

TekstiVesa Leppä

KuvatSeppo Evinsalo ja Tuomo Kanerva

Englantilainen Sunseeker kuuluu tätä nykyä jo venevalmistuksen veteraaneihin, vaikka se ei vielä yllä lähellekään legendaaristen venemerkkien ikää. Elinaikanaan se on noussut yhdeksi arvostetuimmista venemerkeistä etenkin muotoilunsa ja meriominaisuuksiensa osalta. Euroopassa se on yksi merkittävimmistä suurten moottoriveneiden valmistajista.

Sunseekerin taru alkoi 1970-luvun alussa, kun etenkin Skandinaviasta ja USA:sta Englantiin veneitä tuoneet yritykset päättivät kokeilla omaa valmistusta. Ensimmäisinä tehtiin 17- ja 23-jalkaiset mallit nimellä Poole Boats.

Merkin menestys alkoi, kun ranskalainen venemyyjä näki veneet näyttelyssä ja lupasi ostaa niitä, kunhan valmistaja tekisi ne puhtaan valkeiksi ja sijoittaisi takaosaan täysimittaisen aurinkovuoteen. Näin tehtiin ja Sunseeker oli syntynyt.

Voimakkaat värit

Sunseekerin tyylikkyys on saatu aikaan ensinnäkin poikkeuksellisen sulavilla muodoilla ja etenkin voimakkailla kontrasteilla. Koko vene ei enää ole puhtaan valkoinen vaan sitä on sävytetty etenkin mustilla hiilikuituosilla, joita on sivuikkunan kehyksessä ja moottoreiden ilmanottoaukkojen päällä.

Kontrasteja lisäävät myös laajat, tummennetut runkoikkunat, jotka ovat osittain silmänlumetta ja korostavat tummia linjoja. Joka paikassa tummennetun lasin takana ei nimittäin ole aukkoa sisälle.

Matkustamon katto ulottuu suurin piirtein takaselkänojien tasolle.Veneeseen on helpointa astua uimatason kautta, sillä keulassa on vastassa ahdas kaide ja ankkuri. Luonnonsatamissa käyvä suomalainen ainakin kaipaisi toisenlaista ratkaisua keulaan.

Uimataso on tällaisenaankin suuri, mutta tilauksesta saa myös pidennetyn uimatason ja siihen hydrauliikan, jolla taso saadaan laskettua alas ja taas nostettua ylös. Näin uiminen ja muu puuhastelu vedessä on monin verroin helpompaa.

Sisätiloihin päästään keskellä etupenkkejä olevan, suuren liukuoven kautta. Mielenkiintoisesti muotoillut portaat vievät keskiveneeseen, jonne tulee mukavasti luonnonvaloa tuulilasin alle antavista kattoikkunoista ja keulakannen kattoluukusta.

”Alakerran” U-sohva ei ole niin suuri kuin ulkona kannella, mutta kyllä tällekin sohvalle mahtuu viitisen henkilöä istuskelemaan ja vaikkapa syömään sitä vastapäätä olevassa pentterissä valmistettua ruokaa tai aamupalaa.

Pentteri on suuri ja siinä on kaikki tarpeellinen laskutasoja myöten. Ulkonäöllisesti pentteri on jopa aistikas ja hienosti toteutettu, upeampi kuin monella on kotonaan.

Muutenkin tunnelma tässä salongissa on hienostunut. Vaaleat puupinnat yhdistettynä vaaleilla raidoilla somistettuun tummaan pähkinäpuiseen turkkiin, ovat tyylikäs yhdistelmä. Tummaa pähkinäpuuta käytetään myös yksityiskohtien korostamiseen sisustuksessa.

Salongin oikealla reunalla edessä on veneen toiletti suihkuineen. Tilaa on täysin riittävästi ja suihkulle on oma tilansa, jonka saa suljettua ovella. Näin koko toiletti ei ole märkänä pesuhetken jälkeenkään.

Tukeva ajettava

Ajettavuudeltaan Sunseeker ei tuota pettymystä. Se kulkee jykevästi ja tasaisesti, joskin tietysti tuntee isot aallot, kun niitä tulee vastaan.

Isoksi veneeksi Sunseeker on myös yllättävän helppo ajettava. Sähköiset hallintalaitteet ovat kevyet käsitellä ja vene tottelee niin ohjausta kuin kaasukahvojakin nöyrästi. Ahtaissakin paikoissa vene menee sinne, minne haluaa, kun avuksi ottaa vielä keulapotkurin.

Ajoasento on leppoisa ja kaikki hallintalaitteet ovat hyvin kuskin ulottuvilla.

Ohjaamo on tyylikäs, asiallinen ja toimiva. Hallintalaitteet ovat hyvin kuskin ulottuvilla, mutta plotterin näyttöä joutuu kurkkimaan sivulta. Kompassi on hyvä varuste edelleen.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 2/2015.

 

Lue myös nämä

X