Jutut

Tanskalainen laatuvene Coronet 24 De Luxe

50-vuotiaalla Coronet 24 De Luxe -veneellä on maineikas tausta legendaarisen veistämönsä ja ensimmäisen omistajansa puolesta.

26.09.2018

Tekstija kuvat Eero Pöyhönen

Huippulaatua Tanskasta

Tanskalaisten Coronet-veneiden uskomaton tarina maailmalla hakee vertaistaan. Venemerkin luoja oli Ole Botved, joka perusti yrityksensä Botved Boats A/S:n Kööpenhaminan lähistölle vuonna 1951 ja rakenteli pieniä veneitä aluksi vanerista.

Menestys alkoi Atlantin takaa, kun hän yhteistyössä muotoilija Richard Colen kanssa toi USA:n markkinoille 18-jalkaisen Coronet 18 Hardtop -veneen, josta tuli suuri menestys Chicagon venenäyttelyssä vuonna 1956.

Yli tuhat venettä vuodessa

Coronetin tehtaat ja tuotanto laajeni voimakkaasti 1960-luvun alussa, kun Botved perusti maailmanlaajuisen jälleenmyyntiverkoston. 1970-luvun alussa Botvedin veistämöiltä valmistui yli 1 000 venettä vuodessa. Coroneteja vietiin yli 100 maahan.

Tanskalaisveistämön menestys herätti suurta kiinnostusta myös suurissa amerikkalaisissa venevalmistajissa jopa siinä määrin, että venejätti Chris Craft teki 30 miljoonan dollarin ostotarjouksen Botved Boatsista.

Kesken parhaan nousukiidon tapahtunut öljykriisi vuonna 1973 sekä dollarin arvon aleneminen rokotti Botvedin veistämöä ja etenkin sen USA:n myyntiä niin pahasti, että USA:n myyntikonttori oli suljettava. Pian veistämö ajautui selvitystilaan.

Botvedin veistämön konkurssijärjestelyissä Coronetin tavaramerkki myytiin tanskalaiselle B&W-veistämölle vuonna 1977. Kolme vuotta myöhemmin tuotanto siirtyi Coronet Boats -yhtiölle. Omistajavaihdokset venemerkin ympärillä jatkuivat 2000-luvulle saakka, ja tuotanto oli välillä keskeytyksissäkin.

Coronet tuli jälleen markkinoille vuonna 2006, jolloin veneitä ryhtyi uudistetulla mallistolla (24—35 jalkaa) valmistamaan Coronet Yachts Denmark.

Coronet-veneitä on valmistettu teollisesti vuodesta 1956 lähtien kaikkiaan yli 30 000. Eri malleja on reilusti yli 50 kokoluokissa 16—44 jalkaa sekä lisäksi lukuisia viranomaisveneitä mm. Saksan ja Ruotsin viranomaisten käyttöön.

Huippumalli oli 21 DC

Coronetin suurimmaksi menestykseksi muodostui 21 DC, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 1965. Parhaina vuosina kaksiykkösiä valmistui veistämöllä yhden veneen päivävauhtia. Siitä tuli kulttivene ympäri Eurooppaa.

Astetta suuremman yksikajuuttaisen Coronet 24 De Luxe Cabinin tuotanto alkoi vuodesta 1964, jolloin Botved ja suunnittelija James Wynne menestyivät sillä maineikkaassa Cowes—Torquai-avomerikilpailussa. Venetyyppi valittiin parhaaksi allround-veneeksi.

Ensimmäinen lasikuidusta

Coronet 24 De Luxe oli ensimmäinen Coronetin tuotantovene, joka valmistettiin kokonaan lasikuidusta. Mallia valmistettiin vuosina 1964—1972. Tuotannon alkuvuosina vene tunnettiin Saksassa myös nimellä V-24 Cruiser. Vuodesta 1968 lähtien venettä myytiin tyyppimerkinnällä 24 Cabin.

Veneessä on yöpymistilat yhdessä kajuutassa, jossa on leveäksi vuoteeksi muunneltavat V-sohvat keulassa, pieni pentteri sekä vesi-wc. Tuulilasillinen avo-ohjaamo ja avotila ovat kuomulla katettavissa. Veneen tunnistaa parhaiten turkoosinvihreistä kansistaan.

Kuten kaikki Coronet-venemallit vuodesta 1959 lähtien, myös 24 De Luxe on suunniteltu sisäperämoottoreille. Veistämöllä oli pitkät perinteet yhteistyöstä Volvon kanssa.

Coronetin omistajilla on aktiivisesti toimiva verkosto Coronet Yacht Club, jossa on 1 100 jäsentä eri maista.

Coronet 24 De Luxe on esitelty Kokemuksia veneestäni -sarjassa Kipparissa 9/2016.

Lue myös nämä

X