Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Testissä Bella Zero Classic – Realismia sähköveneilyyn

Useimmat tähän mennessä esitellyt sähköveneet ovat olleet joko kalliita tai tarjonneet turhan niukan toimintamatkan. Bella Zeron hinta ja ominaisuudet tekevät sähköveneestä entistä useammalle mahdollisen vaihtoehdon.

10.11.2021

Tekstivesa leppä

Kuvatmarkus pentikäinen

Kenelle: Tilojensa ansiosta vene sopii yhteysveneeksi suojaisille vesille, kalamiehille vetouisteluun, saariretkistä pitäville tai hiljaisesta ja puhtaasta menosta pitäville nautiskelijoille.


Sähkökäyttöiset veneet tekevät tuloaan Suomenkin markkinoille – jos eivät ryminällä, niin tihenevään tahtiin kuitenkin. Venetekniikka seurannee hiljalleen autotekniikan jäljillä ja sähköautojen myynti on viime aikoina lisääntynyt kiihtyvällä vauhdilla.

Uusi Bella Zero on periaatteessa Bellan toinen yritys sähkövenemarkkinoille. Ensimmäinen oli Bella 9000 Hybrid (testi Kippari 7/2012), joka esiteltiin vajaat kymmenen vuotta sitten. Siinä voimalinjan muodosti itävaltalaisen Steyrin kehittämä dieselmoottorin ja akseligeneraattorin yhdistelmä akselivetoineen ja suurine akkuineen.

Steyrin järjestelmä oli kuitenkin sangen kallis. Hybridi-vaihtoehdosta piti maksaa 40000 euroa enemmän kuin pelkkää dieseliä käyttävästä veneestä, eikä sähkö riittänyt kuin hieman yli kymmenen meripeninkulman matkalle.

Uusi Bella Zero on siis Bellan ja koko Bella Veneet Oy:n (Aquador, Bella, Falcon, Flipper) toinen sähkövene. Ensimmäisen juuret olivat Kuopiossa, mutta uutuudessa ei ole Bellaa kuin nimi ja jälleenmyyntiverkosto. Sysäys Bella Zeron syntyyn ja nimeämiseen Bellaksi tuli tehtaan nykyiseltä omistajalta, ruotsalaiselta Nimbus Groupilta. Siellä katsottiin tällaisen venetyypin sopivan parhaiten Bella-brändin alle.

Osia useista maista

Bella Zeron runko tehdään Puolassa. Vene on omaa sukua Corsiva 650 Tender. Voimalaitteena toimiva Stream-merkkinen perämoottori on puolestaan ruotsalaisten rakentama japanilaisesta Yamahan rungosta ja vaihteistosta sekä italialaisesta sähkömoottorista. Litium-ioni -akku (Li-ion) taas tulee Kiinasta. Moottorinohjausjärjestelmä on ruotsalainen.

Vene voidaan varustaa myös tavanomaisella bensaperämoottorilla, jolle Corsiva alun perin suunniteltiin.

Kolme eri mallia

Bella Zeroa on saatavana kolmella erilaisella varustelulla. Mallit ovat Basic, Classic ja Exclusive. Basic-mallissa ei ole keinotiikkikansia, patjat ovat keinonahkaa eli muovia, ratti on pieni ja moottori on 30-hevosvoimainen (22,6 kW).

Classic-mallissa moottori on jo suurempi eli 50-hevosvoimainen (33 kW) ja varustetaso nousee selvästi. Tähän malliin tulevat jo EVA-keinotiikit kaikille kansipinnoille harmaan sävyisinä, suuri ratti, ohjaamon istuintyynyt ja selkänojat. Patjojen päällyste on vinyylikangasta ja pakettiin kuuluvat vielä pöytä jalkoineen, satamapeite ja 5-tuumainen karttaplotteri. Exclusive-malliin tulee vielä lisäksi moottoriluukun istuintyyny, ohjaamon aurinkotaso, jääkaappi, kemiallinen wc, keulapotkuri ja radio.

Moottori sijaitsee suuressa, katetussa moottorikaivossa.


Tilaajat voivat lukea testin kokonaisuudessaan Kipparin näköislehdestä 11/2021.

Tilaa Kippari nyt tarjoushintaan täältä.


Lue myös nämä

X