Tilaa
Testit

Testissä eliönestomaalit – Eroon myrkyistä

Veneiden eliönesto on muuttumassa voimakkaasti. Ympäristönäkökohtien huomioiminen haastaa vanhat menetelmät ja tuotteet.

22.02.2023

Tekstija mittaukset Ari Inkinen

KuvatTomi Tähti ja Mirva Kakko

Biltema Alu Lake, Hempel Hempaspeed TF, Hempel Silic One, International Trilux Hard Eco. Verrokki: Hempel Hard Racing Xtra

Merirokko eli arkikielessä näkki ja muut meren kasvannaiset ovat veneilijöiden harmina joka vuosi. Niiden esiintyminen hieman vaihtelee kesästä riippuen, ja etenkin lämpimät kesät ovat otollisia kasvustolle.

Merirokko ei ole ainoastaan esteettinen ongelma, sillä rokkoinen pohja voi pudottaa liukuvan veneen nopeutta jopa 50 prosenttia. Ongelma kiertyy myös polttoaineen kulutukseen, ja samalla veneilyn kustannuksiin ja ympäristökuormitukseen.

Merirokko kiinnittyy lähes kaikkiin suolavedessä oleviin pintoihin vailla torjunta-aineita. Itämeren murtovedessä ongelma ei ole yhtä suuri kuin valtamerillä, mutta riesa se on meilläkin. Ilmaston ja vesien lämpenemisen myötä ongelma ei myöskään vähene.

Trimmilevyjä ei maalattu, ja niistä näkee, miten näkki tarttuu. Vaalea anodi on hoitanut tehtävänsä uhrautumalla jalompien metallien puolesta.

Vertailumme viisi maalia ovat otanta Suomessa myytävistä fysikaaliseen vaikutukseen perustuvista maaleista. Verrokkina on perinteinen kova myrkkymaali, dikuparioksidia sisältävä Hempel Hard Racing Xtra.

Testialustana käytimme liukuvaa venettä, johon maalattiin kutakin maalia kaksi paneelia, yksi kummallekin puolelle kölilinjaa. Ennen pohjamaalausta pohja lasikuulapuhallettiin ja puhdistettiin. Maaleja maalattiin 2–3 kerrosta purkin ohjeen mukaan.

Vaikka vertailussa oli hyvinkin erilaisia maaleja, kaikki perustuvat maalin fysikaaliseen vaikutukseen. Testi osoitti, että vanhoille kupari- ja sinkkimaaleille on olemassa vaihtoehtoja. Uudenlainen maalitekniikka on jo täällä, ja se tulee yleistymään.

Lue testin tulokset Kipparista 2/2023

Lue myös nämä

X