Testit

Testissä hovikelpoiset vesijetit Yamaha VX Deluxe ja Sea-Doo GTI

Onko uusista vesijetistä perhe- ja matkakäyttöön? Paljonko polttoainetta kuluu, ja miten pelit suhtautuvat ristiaallokkoon? Päätimme selvittää asian ja vertailimme kahta edullista jettiä.

21.07.2019

TekstiTero Kiira tekninen avustus Arturo Talep Ranta

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Vesijetit eivät ole ennallaan. Takavuosien mielikuva meluavista ja paljon polttoainetta kuluttavista hupilaitteista on ainakin osittain väärä, sillä jettien tekniikka on vuosien varrella kehittynyt melkoisesti.

Pieni esittely uusin malleihin lieneekin paikallaan. Tänä päivänä vesijetit voi jakaa kolmeen eri luokkaan. Ensimmäinen luokka on ”hinnat alkaen -luokka”. Se rakentuu 6 590 euron hintaisen Sea-Doo Sparkin ympärille. Rahalla saa 60-hevosvoimaisen version. Yamahan seisottava Super Jet 700 puolestaan maksaa 8 490 euroa.

Seuraavaan luokkaan kuuluu vertailussa mukana oleva Sea-Doo GTI, joka on 90-hevosvoimainen hintaan 10 290 euroa. Vertailun toinen peli on Yamaha VX DeLuxe, joka maksaa 13 140 euroa.

Kolmas vertailuun sopiva jetti olisi ollut Kawasaki STX 15 F, mutta sitä maahantuoja ei valitettavasti pystynyt toimittamaan mukaan vertailuun. Kawasakissa on tehoa 155 hevosvoimaa, ja se maksaa 10 990 euroa.

Kolmas luokka ovat ultranopeat vesijetit. Vaihtoehtoja on kaikilla merkeillä runsaasti. Hevosvoimia on kovimmissa laitteissa kolmensadan luokkaa. Näistä esimerkiksi Kawasaki Ultra 310 X maksaa 18 790 euroa. Vastaavasti Yamaha FX Cruiser SVHO, jossa on paljon lisävarusteita kuten kaukohallittavat ajonesto ja tehonalennussarja maksaa 22 890 euroa. Valinnanvaraa siis riittää.

Lue testi Kipparista 7/2019.

Lue myös nämä

X