Tilaa
Testit

Testissä piraattilämmitin, osa 2: Räikeä kopio – mutta miten se toimii?

Kiinalaisen kopiolämmittimen testiin mahtui monia käänteitä ja yllätyksiä. Huhujen ja ennakkoluulojen värittämässä ilmastossa oli välillä haastetta pitää objektiivinen linja loppuun asti.

12.05.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia ja Karel Kakko

Tilasimme lämmittimen Kiinasta

Kiinalaiset ovat mestareita kopioimaan. Jos tuote on kallis tai siinä on mehevät katteet, piraattituote ilmestyy taatusti markkinoille.

Näin on käynyt myös sisätilan lämmittimille. Eurooppalaisten merkkien laitteista on myyntiin ilmestynyt kiinalaisia kopioita. Niitä ei myydä saksalaismerkkien nimillä vaan ”niiden kaltaisina”, vaikka asiaan perehtynyt näkee heti, että osat on valettu suoraan alkuperäisen mallin mukaan. Kyseessä siis on selvä piraattituote.

Laitteiden hintaero on huomattava. Jos saksalaislämmitin maksaa 1 000 euroa ja Kiinassa valmistetun kopion saa reilulla satasella, ero on käsittämätön. Toisaalta sata euroakin on iso raha kiinalaiselle pajalle, joka ei ole tehnyt mitään tuotteen kehittämisen eteen.

Voisi olettaa, että halpakopio on kehnosti valmistettu, surkeasti toimiva ja vaarallinen. Päätimme testata asian perusteellisesti ja selvittää, miten piraattilämmitin todella toimii.

Monipuolinen järjestelmä

Toisin kuin testimme edellisessä osassa (Kippari 4/2019) kerrottiin, kiinalaisen lämmittimen ohjainlaite on hyvinkin monipuolinen ja koko lämmittimen ohjelmointiin pystyy käyttäjä suoraan vaikuttamaan. Ulkopuolista diagnostiikkaa tai tietokoneen apua ei siis tarvita. Jopa valinta, käytetäänkö laitetta 12 vai 24 voltin jännitteellä, ohjelmoidaan käyttöpaneelista.

Ongelmana on täydellisen ala-arvoinen käyttöohje, joka on tehty käännösohjelmalla ja on todella puutteellinen. Asennus on selostettu kohtuullisesti, mutta käytön opastus puuttuu lähes täysin. Lähemmät tiedot laitteen toimintoihin ja ohjelmointiin olikin etsittävä verkosta.

Digitaaliseen käyttöpaneeliin sisältyy muun muassa huonetermostaatti, johon voi asettaa halutun tavoitelämpötilan. Ajastintoimintoon kuuluu kaksi aikaa, johon kumpaankin voi asettaa käynnistys- ja sammumisajat. Tämän lisäksi näytöstä näkyy reaaliaikaisesti lämpötila, akun jännite, hehkutulpan, pumpun ja puhaltimen toiminta sekä lämpötila lämmönvaihtimessa.

Laitteessa on myös vikadiagnostiikka, mutta eri vikakoodien selityksiä ei löydy ohjekirjasta vaan verkosta.

Tehonsäätö on mahdollista hoitaa myös suoraan polttoaineen syöttöä säätämällä. Käyttäjä voi säätää minimi- ja maksimitehot, joita lämmitin käyttää, sekä pumpun syketaajuuden ja puhaltimen pyörimisnopeuden. Mitään erillistä tuuletustoimintoa ei valikoista löytynyt.

Tähän onkin syytä lisätä painava varoituksen sana: Kaikkiin asetuksiin ei pidä mennä koskemaan, ellei tiedä mitä tekee ja omista esimerkiksi pakokaasutesteriä. Jos pumpun taajuuden ja paloilmapuhaltimen pyörimisnopeuden suhde on väärä, häkämäärä voi kasvaa ja pakokaasusta voi tulla erittäin vaarallista.

Pakokaasuletku on luvattoman ohutta peltiä. Oikealla saksalaisvalmiste.

Numerot kohdallaan

Lämmitintä käytettiin 200 tuntia, minkä jälkeen ammattilainen analysoi pakokaasujen hiilidioksidin (CO2), hiilimonoksidin eli häkämäärän (CO) sekä savukaasun lämpötilan. Verrokkina oli vastaavan mallinen aito Eberspächer suunnilleen samoilla käyttötunneilla.

Erot arvoissa ovat marginaaliset (< 11 %), eikä kumpikaan laite oikein säädettynä aiheuta ympäristölle mainittavaa terveyshaittaa. Jo aikaisemmin oli todettu, että testilaitteen puhaltaman lämmitetyn ilman lämpötila oli suurimmillaan noin 100 astetta.

Lämmittimessä on myös ylikuumenemissuoja, jonka toimivuus todettiin useammassa yrityksessä saada lämmittimen lämpötila kohoamaan vaarallisen korkeaksi. Kun lämmönvaihtimen ympärillä olevan ilman lämpötila kohoaa yli 145 asteen, polttoaineen syöttö katkeaa ja lämmitin siirtyy jäähdytyskäyttötilaan. Näyttöön ilmestyy vikakoodi E-05, joka tarkoittaa ylikuumenemista.

Puhallinmoottori ei antanut viitteitä kulumisesta, ja puhallin on yhä hyvin tasapainossa ja pyörii äänettä.

Hehkutulppa oli 100 syklin ja 200 käyttötunnin jälkeen uuden veroisessa kunnossa.

 

Laillinen kuluttajalle

Kiinalaisessa lämmittimessä ei ole CE-hyväksyntää. Ei, vaikka monet torikauppiaat muuta väittävät.

Moni saattaa sellaiseen vilpittömästi uskoa, koska usealla sivustolla on julkaistu todistus yhdenmukaisuudesta EMC-direktiivin no. 2014/30/EU kanssa. Se tosin tarkoittaa vain, ettei laite aiheuta elektromagneettista häiriötä muihin sähkölaitteisiin, ja että se ei itse niistä häiriinny. Muuhun kyseinen todistus ei ota kantaa.

Muut mahdolliset todistukset, joissa ”CE” mainitaan, ovat luku sinänsä. Niissä CE tarkoittaa ”China-Exportia”. Selitys on tietysti vain kiinaksi.

Koska kiinalaislämmittimen materiaalit herättivät epäilyksiä, tiiviste- ja eristemateriaaleista toimitettiin näytteet erikoislaboratorioon. Mikroskooppitutkimus vahvisti niiden sisältävän asbestia.

Asbesti kiellettiin uusissa tuotteissa koko EU:n alueella vuonna 2005, joten se yksistään sulkee nämä laitteet pois luvallisen elinkeinotoiminnan piiristä. Käyttämistä se ei kuitenkaan estä, eivätkä materiaalit ehjinä vapauta hiukkasia hengitysilmaan.

Mikään lain pykälä ei myöskään kiellä yksityishenkilöä käyttämästä näitä lämmittimiä veneessään, ja mahdollisen vahingon sattuessakin toimitaan tapauskohtaisesti kuin minkä tahansa muun laitteen kanssa.

Mitkään pykälät eivät edellytä kaikkien veneissä käytettävien varusteiden olevan CE-merkittyjä. Veistämöitä ja elinkeinonharjoittajia koskevat sitten eri määräykset ja muun muassa huvivenedirektiivi.

Kyselykierros vakuutusyhtiöihin vahvistaa sen, minkä maalaisjärkikin sanoo: mitään vakuutusehtoa tai vaatimusta sen suhteen, että käyttäjän itsensä veneessään käyttämät varusteet ja laitteet olisivat kaikki CE-hyväksyttyjä, ei ole.

Vahingon sattuessa toimitaan kuten muissakin vahinkotilanteissa eli arvioidaan mahdollinen tahallisuus, huolimattomuus ja niin edelleen. Lämmityslaite itsessään ei ole peruste korvauksen epäämiselle.

Tiivisteet tutkittiin laboratoriossa. Ne sisältävät asbestia, joka on kielletty aine uusissa EU:ssa myytävissä tuotteissa.

Ala-arvoisia osia

Kiinalainen piraattilämmitin on tuotteena lähtökohtaisesti arveluttava – monellakin tasolla. Tämän testin perusteella ei kuitenkaan löytynyt heikkolaatuisia asennustarvikkeita lukuun ottamatta mitään, mikä suoraan viittaisi laitteen vaarallisuuteen tai kelvottomuuteen.

Lämmittimen asennus vaatii kuitenkin osaamista ja tietämystä. Väärin asennettu merkkilämmitinkin on taatusti hengenvaarallinen.

Lämmittimemme toimi moitteetta 200 tunnin ”kestotestin”, eikä sen toiminnassa ollut testin jälkeenkään havaittavissa muutosta.

Vaikka laite on suurimmalta osin suoraan kopioitu Eberspächeristä, kaikki varaosat eivät kuitenkaan ole yhteensopivia. Ohjainelektroniikka ja jotkin sähköliittimet ovat erilaisia. Myös niiden suojaus kosteutta vastaan on heikompi. Varaosien saanti on siis vähintään epävarmaa, ainakin pidemmällä aikavälillä.

Käytön kannalta suurimmat moitteet tulevat sekavasta ja monimutkaisesta käyttöliittymästä. Näyttölaitteen näppäintuntuma on myös heikko, ja sen heikko taustavalaistus tekee sen luettavuudesta vaikeaa kirkkaassa päivänvalossa.

Laitteen mukana toimitettu asennussarja ei ole tarkoitettu venekäyttöön. Savukaasuletku ja äänenvaimennin ovat ohutta peltiä, ja mukana toimitetut letkunkiristimet ovat luvattoman heikkoja. Äänenvaimennin ei ole kaasutiivis. Auton alustaan pakoputkiston uskaltaisi laittaa, mutta veneeseen ei missään nimessä.

Ottaisinko omaan veneeseeni?

Kiinalaislämmitin, joka käsiimme sattui, oli suunnaton pettymys. Ei savupöllähdyksiä, ei ujellusta, ei rätinää. Vain siistiä moitteetonta toimintaa. Eihän tässä näin pitänyt käydä! Turpiin tuli.

Kiinalainen nettikauppa on kuitenkin pitkälti onnenkauppaa. Jos meille sattui loistoyksilö, se ei kerro mitään seuraavasta yksilöistä. Laadunvalvonnan tasosta kun ei ole mitään tietoa.

Laittaisinko siis tällaisen omaan veneeseeni? Puuhastelu- ja harrastelukohteena olevaan veneeseen ehkä. Mutta silloinkin länsimaisella veneasennussarjalla kiinnitettynä. Jatkuvassa lähtövalmiudessa olevaan yhteysveneeseen, jonka moottoritilan sulana pysyminen talvisin on lämmittimen varassa, en laittaisi. Näyttölaite, johtosarja ja jotkin muoviosat tuntuivat myös melko heiveröisiltä.

Jos hinnasta olisi kiinni, niin ennemmin ostaisin käytetyn saksalaisvalmisteen.

 

 

 

 

 

Lue myös nämä

X